Toyota Urban Cruiser 1.33 l Dual VVT-i

Dokázalo „malé SUV“ od Toyoty napravit nedobrý první dojem, který v nás zanechalo při prvním seznámení?
  • Dynamika 4

  • Chování na silnici 4

  • Provozní náklady 4

  • Praktičnost 4

  • X-Factor 4

  • Celkové hodnocení 4

Při prvním krátkém svezení na nás Toyota Urban Cruiser neudělala právě skvělý dojem – upřímně řečeno jsme z ní byli zklamaní jako z žádné jiné automobilové novinky v letošním roce. České zastoupení muselo projevit značnou dávku velkodušnosti, když nám přes naše silně formulované počáteční výhrady zapůjčilo svoje malé SUV k běžnému redakčnímu testu. Dokázala nás Toyota Urban Cruiser přesvědčit, že jsme jí křivdili? Čtěte dál.

Určitě už víte, že Urban Cruiser chce být SUV crossoverem v B-segmentu, tedy zvýšeným hatchbackem o velikosti Fabie. Postaven je na americkém modelu Scion xD a pod kapotou má mnoho (vlastně skoro všechno) společného s oblíbeným supermini Toyota Yaris. Nápadný, nezaměnitelný vzhled s vysokými boky a výrazně stylizovanou přídí lze v evropském kontextu srovnávat snad jedině s modelem Kia Soul. Odvahu a původnost Urban Cruiseru rozhodně upřít nelze. Zato ostatní kvality ano…

 

Rozpačitý start-stop

Benzínový motor 1,33 l Dual VVT-i s proměnným časováním ventilů se ukázal být příhodnější volbou než diesel 1,4 l D-4D, ale ani s ním se Urban Cruiser nepromění v žádného divocha. V dálničních stoupáních se občas nevyhnete podřazení na čtyřku, což vám naštěstí tolik vadit nebude, protože od čtyř do šesti tisíc otáček má motor opravdovou jiskru. Nechybí ani systém start-stop, bohužel jde ale o nejhorší implementaci této úsporné technologie, s jakou jsme se dosud setkali. Při mnoha zastaveních na semaforu motor nezhasne vůbec a pokud už náhodou ano, vydrží zhasnutý sotva několik sekund. Akumulátor očividně nemá dostatečnou kapacitu, aby vydržel napájet elektrické příslušenství vozu po rozumně dlouhou dobu. Mimochodem, k deaktivaci systému start-stop slouží tlačítko s nápisem „Eco Off“ – patrně abyste se uvědomili, jak strašně nezodpovědně se k životnímu prostředí chováte, když tuhle cynickou maketu skutečně fungujících systémů start-stop vypnete.

Ani v segmentu nejmenších aut dnes nejsou výjimkou stylové, atraktivní a hodnotně působící interiéry. Škoda, že návrhářům Toyoty tento trend naprosto unikl. Kabina, ač velmi prostorná, působí stísněným dojmem, zejména kvůli ponurému barevnému tónování a ošklivým tvrdým plastům, které tak často hyzdí interiéry japonských aut a na nichž zanechá trvalou stopu jediné bezděčné škrábnutí nehtem. Ještě že palubní deska vypadá stylově a vyšší pozice za volantem zajišťuje dobrý výhled z auta.

Po tom všem vás už nepřekvapí, že toto malé rádoby SUV není na nástrahy města připraveno ani tak dobře jako průměrný malý hatchback. Iluze vyšší světlé výšky je právě tím, čím jsme ji nazvali – iluzí. Plastový lem předního nárazníku zavadí i o obrubník zcela průměrné výšky, u jakých se v našich městech běžně parkuje. Raději jsme ani nezkoušeli, jak by Urban Cruiser obstál na polní cestě.

 

Málo muziky za hodně peněz

Opravdu jsme se snažili najít něco, co bychom na Urban Cruiseru mohli vyzdvihnout. Nějaký – jakýkoli – důvod, proč by si ho měl někdo chtít koupit. Posuvné zadní sedačky? Ty dnes nabízí kdekdo. „Sportovní“ průběh výkonu? To je vzhledem k zamýšlenému městskému určení Urban Cruiseru spíš hendikep, i vzhledem k tomu, že jeho jízdní vlastnosti na otevřené silnici nejsou nic víc než přijatelné. Jistě, díky vyšší stavbě se do auta opravdu pohodlně nastupuje a přední sedačky skýtají dostatek prostoru i lidem s výškou přes 1,9 m, což v segmentu B zdaleka nebývá pravidlem. Za 399 900 Kč má ale každý zákazník právo očekávat mnohem víc.

Čtete správně, nejlevnější Urban Cruiser 1,33 l Dual VVT-i ve výbavě Terra (dálkový centrál, CD/MP3, vyhřívání sedadel) vyjde na čtyři sta tisíc a model 1,4 l D4-D AWD Sol dokonce na absurdních 569 900 Kč. Třebaže Urban Cruiser není vysloveně špatné auto, prakticky každý myslitelný konkurent od Soulu po C3 Picasso je podle nás v mnoha ohledech zdařilejší, v jiných alespoň stejně dobrý a výrazně levnější k tomu. Modely jako IQ nebo Prius 3 dokazují, že i Toyota umí dělat novátorská, zajímavá a smysluplná auta. Urban Cruiser bohužel není jedno z nich.

Jirka Červenka, iMOTOR

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyToyota Urban Cruiser 1.33 VVT-i
0-100 km/h (s)12,5 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1329
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)74 kW / 100 k při 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)132 Nm při 3800 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)83 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)175 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)6,6 / 4,9 / 5,5 l/100 km
Objem nádrže (l)42 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3930
Šířka (mm)1725
Výška (mm)1525
Rozvor náprav (mm)2460
Provozní hmotnost (kg)1205
Celková hmotnost (kg)1590
Zavazadlový prostor (l)314 l
Ceny
Základní cena modeluod 399 900 Kč
12.11.2009 1:40

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist