Proč používat dvě sady pneumatik?

Pokud chcete ušetřit, střídání letních a zimních plášťů pomůže.

Některým motoristům připadá používání dvou sad pneumatik – jedné pro letní provoz a druhé pro zimní – jako zbytečný luxus. Ostatně ani zákonodárci nejsou jednotní, o čemž svědčí neustále probíhající diskuse o povinnosti používat zimní pláště.

Řidiči by si však neměli otázku pokládat tak, zda pneumatiky ze zákona přezouvat „musí“, ale zda je to pro ně výhodné. Ať už kvůli bezpečnosti, lepšímu jízdnímu komfortu anebo spotřebě paliva.
Argument vyšších nákladů neobstojí. Při pravidelném přezouvání vydrží obě sady déle, pokud jsou v mezidobí správně uskladněny. Řidič tak zaplatí pouze dvakrát ročně za jejich výměnu v pneuservisu. Během ní navíc technici v pneuservisu každé z kol znovu vyvažují, díky čemuž pláště fungují na vozidle optimálně a snižuje se rychlost jejich opotřebení.

Letní pneumatiky nabízejí vynikající vlastnosti na suché i mokré vozovce. Kromě kratší brzdné dráhy či lepšího odolávání aquaplaningu přinášejí nižší spotřebu, jsou tišší a při vyšších teplotách se méně opotřebovávají.

To však přestává platit za chladného počasí, kdy přicházejí ke slovu zimní pláště. Odborníci, například ti ze společnosti Continetal, se shodují, že hranicí pro výměnu jsou trvalé teploty nižší než sedm stupňů Celsia. Díky propracované silika směsi poskytují zimní pneumatiky dokonalejší trakci i komfort.

Při jízdě na sněhovém podkladu nebo v břečce se uplatňují výborné samočisticí vlastnosti jejich dezénu. Na rozdíl od letních plášťů také zimní pneumatiky při mrazivém počasí nemohou „zmrznout“, což přináší snazší ovladatelnost a větší míru bezpečí. Moderní zimní pneumatiky přitom nabízejí stejně atraktivní vzhled jako pneumatika letní a jsou neméně komfortní.
Nabízí se ovšem ještě jedna otázka: nestačí přezout pouze pneumatiky na poháněných kolech? Pokud jde o finanční náklady, zdá se takové řešení na první pohled logické. Z hlediska bezpečnosti je ale tím nejhorším.

Montáž dvou zimních plášťů na zadní nápravu a ponechání letních pneumatik na řízené volně se otáčející ose vystavuje řidiče reálně vyššímu riziku. V případě intenzivního brzdění se totiž hmotnost vozu přenáší na přední nápravu. Jakmile jsou na ní namontovány letní pneumatiky s nižší adhezí, zpomalení nepřichází dostatečně rychle a prodlužuje se brzdná dráha, řízení auta se stává obtížnější.

Pro auta s pohonem přední nápravy platí totéž v obráceném gardu. Protože rozdíl mezi záběrovými a bočními silami je příliš velký, vozidlo velmi snadno ztrácí stabilitu při průjezdu zatáčkou, zadní náprava snadněji „ustřeluje“ do strany. Pro dosažení co nejvyšší bezpečnosti je tak zapotřebí namontovat zimní pneumatiky na všechny čtyři kola.

Především je ale za všech okolností důležité kontrolovat u pneumatik hloubku dezénu a tlak. Mezi zimními a letnímu plášti sjetými na kostru totiž není žádný rozdíl!

Partnerem rubriky je Continental – pneumatiky s německou technologií.

28.4.2010 12:52

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist