Tajné projekty: Lamborghini Espada

Nejpozoruhodnější italský supersport z klasického období se chystá na znovuzrození. Dostane zpět titul nejrychlejšího čtyřmístného auta světa?

Lamborghini vidí rudě, ale není se čemu divit. Ferrari je v posledních letech stále úspěšnější a když už se zdálo, že Gallardo konečně vyzrálo na otravně populární Modenu, vypustilo na svět svůj nejvšestrannější model v historii, F430. Navíc prodává více než dvakrát tolik aut ročně, celkem kolem pěti tisíc kusů. Pokud chce Lamborghini předehnat svého odvěkého rivala alespoň v prodejních výsledcích, nemá jinou možnost, než nasadit do výroby další modelovou řadu, kterým má být podle všeho nové čtyřmístné kupé s motorem vpředu a staronovým názvem Espada.

 Na potvrzení toho, že to myslí s plány na novou Espadu vážně, zadala automobilka studentům designu na milánské polytechnice úkol vypracovat jejich vlastní moderní pojetí. Celý program řídil šéfdesigner skupiny Audi Walter De´Silva a jeho protějšek u Lamborghini Luc Donckerwolke. Souběžně se studenty se oba zároveň soustředili na vypracování firemních návrhů, které však Lamborghini nezveřejnilo. Třem vítězným studentům byla poté nabídnuta stáž v designovém oddělení firmy.

První generace Espady z roku 1968 měla čtyřlitrový dvanáctiválec s výkonem 325 koní v 6500 ot/min. Měla pětistupňovou převodovku a ráfky se středovou maticí převzaté z Miury. Následovaly další dvě řady s dodatečnými inovacemi (zvýšení výkonu na 350 koní a 365 koní, ale i zavedení automatické převodovky od Chrysleru). Výroba trvala deset let, až do roku 1978, a během této doby vzniklo přes dvanáct set kusů klasické Espady.

Ve své době šlo o bezkonkurenčně nejrychlejší čtyřmístné auto na světě, maximálka se u jednotlivých verzí pohybovala podle výkonu od 240 do 250 km/h. Je jisté, že pokud se Espada dostane do sériové výroby, Lamborghini se bude o tento titul opět snažit. Espada vynikala nad svými dobovými konkurenty i kvalitními jízdními vlastnostmi, danými nezávislým zavěšením kol s dvojitými lichoběžníky vpředu i vzadu a motorem posunutým dozadu téměř pod čelní sklo.

Podle současných informací vzniká nová Espada na zkrácené platformě chystaného nástupce Audi A8, která bude sloužit i v sériové verzi velkého kupé Audi Nuvolari. Pokud jde o motor, Espada by mohla dostat buď pětilitrový desetiválec z Gallarda, nebo větší dvanáctiválec z Murciélaga, který by se k Espadě přeci jen hodil lépe, jak s ohledem na vyšší hmotnost, tak i její historii. Motor v Murciélagu má být navíc v příštím roce zvětšen ze současného objemu 6,2 litru na 6,5 litru, což je jen dobře, pokud chce Espada soupeřit v rychlosti s Ferrari 612S či Bentleyem Continental GT. Jejich maximálky se pohybují kolem 330 km/h.

Výkon nového motoru s větším objeme se posune ze současných 580 koní nad hranici 600 k a bezpečně lze také předpokládat, že třetí modelová řada u Lamborghini dostane stejně jako Gallardo a Murciélago pohon všech kol.

Nová Espada si zachová nezaměnitelný charakter siluety původního modelu, ale je také možné, že ve finální podobě překvapí přidaným párem malých zadních dveří ve stylu Mazdy RX-8, které se budou po jejím vzoru otevírat proti směru jízdy.

Jestli se mají potvrdit současné dohady o začátku výroby v roce 2007, bude muset Lamborghini v nejbližší době dát poslednímu stádiu vývoje zelenou.

Marek Nastoupil

7.9.2005 7:46

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist