Převod auta, ekologická daň a odpovědnost za řidiče

Vysoké ekologické daně motivují řidiče k tomu, aby starší auta nekupovali, ale jen si je propůjčovali, není to ale riskantní?

Tu a tam se v Právní poradně objeví dotaz na to, jestli by nebylo zajímavé a výhodné, případně naopak riskantní, když kupující, který má zájem koupit určité vozidlo, jej ve skutečnosti nekoupí (aby se nemusela platit ekologická daň), ale pouze jej bude užívat, přičemž ovšem vozidlo zůstane napsané na „prodávajícího“.

Tázající se od toho postupu ovšem důrazně zrazuji a nedoporučuji jej, a to z následujících důvodů:

Základní problém tkví v tom, že řadu povinností a odpovědností nese majitel (provozovatel) vozidla bez ohledu na to, kdo byl v konkrétním okamžiku řidičem, zejména:

– odpovědnost za škodu způsobenou provozem vozidla;

– povinnosti týkající se technického stavu vozidla (technické kontroly, samotný technický stav apod.);

– od 19. 1. 2013 odpovědnost provozovatele za přestupky spáchané jeho vozidlem.Rizika, která v takovém řešení spočívají, jsou tedy značná a nejhorší z nich je právě odpovědnost za škodu. Jednak je třeba si hlídat, zda je vozidlo pojištěné, ale je třeba mít na mysli, že fakt, že je vozidlo pojištěno, nemusí stačit. V řadě případů má pojišťovna právo požadovat po provozovateli vozidla, aby jí uhradil to, co již poškozenému zaplatila, a to v případech, kdy pojištěný:

– způsobil škodu úmyslně,

– porušil základní povinnost týkající se provozu na pozemních komunikacích a toto porušení bylo v příčinné souvislosti se vznikem škody, za kterou pojištěný odpovídá,
– způsobil škodu provozem vozidla, které použil neoprávněně,

– bez zřetele hodného důvodu nesplnil povinnost podle zákona upravujícího provoz na pozemních komunikacích sepsat bez zbytečného odkladu společný záznam o dopravní nehodě nebo ohlásit dopravní nehodu, která je škodnou událostí, a v důsledku toho byla ztížena možnost řádného šetření pojistitele podle § 9 odst. 3,

– bez zřetele hodného důvodu nesplnil povinnost podle § 8 odst. 1, 2 a 3 a v důsledku toho byla ztížena možnost řádného šetření pojistitele podle § 9 odst. 3, nebo

– bez zřetele hodného důvodu odmítl jako řidič vozidla podrobit se na výzvu příslušníka Policie České republiky zkoušce na přítomnost alkoholu, omamné nebo psychotropní látky nebo léku označeného zákazem řídit motorové vozidlo.Jak vidno, je to řada situací, které jako vlastník vozidla nikdy neuhlídáte a když s Vaším vozidlem nový „majitel“ spáchá některou ze shora uvedených deliktů, může pojišťovna chtít náhradu po Vás. Škody mohou vystoupat do velkých částek, takže toto riziko rozhodně nelze podceňovat a hlavně kvůli němu je shora popsané řešení vozidlo nepřevádět dost nebezpečné.

Riziko pokut za technický stav a od příštího roku i za ostatní přestupky rozhodně také nelze podceňovat, jakkoliv v částkách, které budou nižší než shora uvedené nároky z titulu náhrady škody.

Jakkoliv tedy lze obecně smluvní vztah mezi „kupujícím“ a „prodávajícím“ upravit smluvně, nároků na náhradu škody popsaných shora se smluvně zbavit nelze a nelze proto ani nepřevádění vozidla doporučit. Ekonomicky a krátkodobě to sice nemusí dávat smysl, nicméně rizika spojená s tím, že s Vaším autem jezdí někdo jiný a Vy nad tím nemáte kontrolu, jsou mnohem větší než ušetřených 10 tisíc za ekologickou daň.

30.1.2012 7:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist