prave-testujeme-subaru-xv-20i-xs-cvt-executive.jpg

Právě testujeme: Subaru XV 2.0i XS CVT Executive

Subaru

Subaru XV má namířeno do města. Vyšší posaz zaručuje lepší výhled, ale díky motoru s nízkým těžištěm má ideálně rozloženou hmotnost.

Diskuze

8 komentářů

    Jirka

    Paráda 🙂 už jsem se skoro nemohl dočkat až tu budete mít XVčko 😛 Můžete do testu napsat za kolik tohle auto jezdí?? Dost o něm uvažuju tak mě to vážně zajímá 🙂

    josef K.

    Konstrukční uspořádání subaru má velmi vysoko položený motor a tím je jeho těžiště vysoko a ploché uspořádání to nezachrání. Nejhmotnějším dílem motoru je kliková hřídel a tam se nachází i těžiště motoru. U subaru je toto těžiště ve výšce kolem šedesáti-sedumdesáti centimetrů na rozdíl od aut s motorem vpředu napříč, kde je osa klikovky v poloviční výšce. Žádný zázrak se pane redaktore nekoná. Navíc motor se kompletně nachází před přední nápravou, čili auto je těžké na čumák a těžiště je navíc vysoko. Tomu odpovídají i jízdní vlastnosti běžných subaru, které jsou zcela průměrné. Totéž platí o motorech, které mají do modernosti hodně daleko a ležaté uspořádání přináší spoustu nevýhod pro provoz a servis, což je důvod proč se tak málo používá.

    lojza

    K technickým tvrzením se tu nebudu vyjadřovat. Bylo by to dlouhé a bez dílny (kde by se dal hnací agregát vymontovat), metru a váhy i neprůkazné. Spokojím se s tím, že napíšu, že přeháníte oba. Jak PR Suba, tak Vy. Pravda je někde uprostřed. Klasické Subo bez elektroniky (třeba Impreza) je za limitem bez pomoci řidiče nedotáčivé, s jeho pomocí je přetáčivé. A při tvrzení, že jízdní vlastnosti jsou zcela průměrné, je třeba definovat, co je tím průměrem. Pokud bychom vzali cenu, počet sedadel a dveří, tak by to potřebovalo definovat toho zástupce průměru. Pokud to jsou průměrné jízdní vlastnosti vzhledem i k  dražším autům, tak to je vlastně docela pochvala 🙂

    PG

    Kromě motoru tu máme taky převodovku a pohon. Bylo by potřeba zjistit těžiště celého auta a jeho vyvážení.
    Tipl bych si, že kromě Subaru má málokterý běžný vůz těžiště na podélné ose (tj. stejně daleko od pravého i levého kola) a stejně dobře vyvážený motor (čtyřválec). K tomu 3 diferenciály a stálý pohon všech kol. Je to spousta drobností, které ale ve výsledku dávají v principu mechanicky stabilní a vyváženou konstrukci už v základu – tj. není potřeba toho zalepovat a kompenzovat tolik jako u některých jiných konstrukčních řešení.
    Ano, dělá se kolem toho možná příliš řečí, patrně taky proto, že jinak už toho není tak moc, co by šlo u Subaru vyzdvihnout a některé trochu irrtuje, že jde o koncept 30 let starý (což nemusí znamenat současně zastaralý). Co by ale měli říkat u Porsche?

    josef K.

    Možná by ses divil, ale vyvážení běžného auta s motorem vpředu napříč je výrazně lepší než celé slavné subaru. Nemusíš ani chodit s metrem a měřit něco na subaru, to vidíš i na jejich odstrojeném předváděcím kousku, jak vysoko je motor položený. A když otevřeš haubnu na svém autě uvidíš motor položený zcela dole.
    Podovozek subaru je naprosto levná konstrukce s nejobyčejnějším mcphersnonem vpředu a zcela obyčejnou nápravou vzadu. Motor celý začíná deset až patnáct centimetrů před osou předních kol. Je potřeba místo pročítání prospektů subaru se na to podívat a použít mozek. Samozřejmě u redaktorů se to nedá očekávat. Těm stačí, když jim automobilka dávé pravidelně auta k dlouhodobému testu a o kladné recenze má vystaráno.

    PG

    Myslím, že v první větě nemáte pravdu.

    Poloha těžiště je trojrozměrná -tj. výška nad zemí a vzdálenosti od osy auta a osy mezi koly např.

    S umístěním předo-zadním je vždycky u civilních aut prooblém, protože mají plnit užitkovou funkci. U sporťáků se na to hledí víc.
    Kromě toho je důležité i rozložení hmot vůči těžišti – tj. hodnota momentu setrvačnosti vzhledem k třem osám. Čím kompaktnější (hmoty blíže těžišti), tím mrštnější auto. (těžký motor před přední nápravou a velký převis vzadu jako opak)
    V neposlední řadě má pak taky vliv způsob, směr a rychlost pohybu pohyblivých součástí vozidla. Kola napadnou každého, kdo by chtěl tunit auto, určitě si pořídí co nejlehčí disky.
    Rotují ale i kola v převodovce a pěkně rychle se pohybují písty – tento vliv (a nemusíme ho přeceňovat) právě vypichují příznivci boxerů (přesněji motory s úhlem 180st). Snahou konstruktérů je vyvážit motor jak staticky, tak dynamicky a to ze dvou hledisek
    1. aby motor nenamáhal uložení (aby, pokud by byl volně, neskákal po zemi)
    2. aby se nenamáhaly vnitřní součásti. (aby neklepal do ložisek)
    Nic není dokonalé – např. oblíbený R6 je velmi dobře vyvážený uvnitř, ale na rám působí při běhu moment. Nechvalně známý tříválec ve Škodovce je příklad ze druhé strany břehu.
    Výhody boxerů zejména u čtyřválce jsou právě ve větší kultivovanosti chodu a na čtyřválec právě lepším vyvážením oproti řadovému.

    Odhadnout jednotlivé vlivy je pro mě jako laika obtížné. Není to prostě jen a pouze výška těžiště motoru, co určuje stabilitu vozu při provozu. Mimochodem, věděl jste například, že některá Subaru mají hliníkovou haubnu? A že bezrámová okna nebyla jen módní výstřelek?

    I ty skryté pohyblivé části mají vliv na chování v zatáčce – můžete si to vyzkoušet se setrvačníkem za jízdy, který vám bude kroutit rukama – tyhle síly samozřejmě působí na auto.

    A snaha o symetrii u Subaru je taky sympatická – představte si třeba, jak by se choval pohon, kdyby jedno kolo bylo připojené podstatně delší hřídelí než to druhé.

    Subaru je samozřejmě normální, téměř tuctové auto, většinově považované za ošklivé. Přesto v něm najdete pár sympatických kontrukčních řešení, která jsou poměrně čistá v tom smyslu, že se neskládají z příliš kompromisního funkčního celku a k němu vyladěného kousku, který pak vady kompenzuje.

    Jestli máte reálná data o rozložení hmot v konkrétních vozech, podělte se o ně s námi.
    Budete-li pak poměřovat vaši oblíbenou výšku těžiště, tak ji srovnávejte i vzhledem k světlé výšce vozu. Samozřejmě, že Forester ji bude mít výš než Honda Civic se sníženým podvozkem.

    Já si ale opravdu myslím, že např. benzínový Forester z roku 2005 bude mít z běžných vozů obdobných parametrů (velikost, výkon, světlá výška!!!, pohon 4 kol) těžiště níž než většina z nich.

    josef K.

    Dobré je vědět a ne jen si myslet. Nezůstat jen u pročítání prospektů výrobce. Vezměte si do ruky metr a můžete si to změřit na konkrétním autě.

    PG

    Snažil jsem se Vám vysvětlit, že pouhým metrem polohu těžiště ani moment setrvačnosti nezjistíte.
    Marně ….

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist