Povinná výbava od 15. 9. 2009 – jaké nás čekají změny?

15. září 2009 nabývá účinnosti novela vyhl. č. 341/2002 Sb., která mimo jiné upravuje obsah povinné výbavy vozidla

15. září 2009 nabývá účinnosti novela vyhl. č. 341/2002 Sb., která mimo jiné upravuje obsah povinné výbavy vozidla

Novela vyhlášky 341/2002 Sb. přináší řadu změn, mezi ty hlavní patří změny v povinné výbavě motorových vozidel, dále rozšíření některých nevýznamných pravomocí Městské policie a úpravu některých dalších technických otázek. To nejvíce diskutované jsou právě změny v povinné výbavě, takže se na ně podíváme.

1) Došlo k úpravě formulace týkající se náhradních žárovek, když byla vynechána slova s výjimkou výbojek. Pevně doufám, že policisté na místě nebudou chtít vidět náhradní xenonovou výbojku a nářadí k její výměně a budou chápat, že žárovkou se nerozumí právě výbojky. V opačném případě by tato změna jenom vedla k dost absurdním situacím.

Tady se ještě zastavím u toho nářadí nutného k jeho výměně. Nikdy jsem se nesetkal s tím, že by policisté kontrolovali takové nářadí, případně jeho přiměřenost a vhodnost pro výměnu žárovek. Nutno dodat, že u některých aut je výměna (přední) žárovky dost složitá a mít veškeré nářadí by nemuselo být úplně snadno splnitelné. Nicméně praxe zatím neukazuje, že by to policisté kontrolovali.

2) Došlo k rozšíření okruhu vozidel, která nemusí mít rezervu, hever a klíč na kolo v případě, kdy jsou vybavena dojezdovými pneumatikami (např. runflaty) a indikací defektu anebo kdy se jedná o vozidla, která jsou vybavena signalizací defektu a bezdemontážní sadou na opravu pneumatik umožňující nouzové dojetí.

Rozšíření se nyní vztahuje na všechna vozidla kategorie M a N, dříve to bylo jen M1 a N1.

Dále bylo přidáno nové písmeno do příslušného ustanovení, které rozšiřuje okruh vozidel, která nemusí mít rezervu takto:“

vozidla, která jsou vybavena prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí; u vozidel kategorie N2, N3, M2 a M3 vybavení prostředky pro bezdemontážní opravu může být nahrazeno patřičným smluvním vztahem, na jehož základě bude zajištěna oprava poškozené pneumatiky nepřetržitě na celém území České republiky; toto ustanovení platí pro vozidla kategorie M1 a N1 uvedená do provozu před 15. září 2009 pouze se souhlasem výrobce nebo pro vozidla kategorie M1 a N1 stejného typu jako vozidla, která se uvádí na trh jako nová bez náhradního kola v souladu s touto vyhláškou. Toto ustanovení platí obdobně i na přípojná vozidla v soupravě s vozidly kategorie M a N.„.

No, ta první část je jen duplicitním opakováním toho, co je uvedeno již v písm. b) příslušného ustanovení, ale už tam není opakováno, jestli vozidlo musí mít indikaci defektu nebo ne. Někdo to novelizoval a nepřečetl si to po sobě – kvalitní legislativní práce.

Toto „úžasné“ ustanovení ale pokračuje dál. Říká, že u vozidel kategorie N2, N3, M2 a M3 může být taková lepící sada nahrazena smlouvou o asistenčních službách, ovšem pak ten text pokračuje nepochopitelnými slovy „toto ustanovení platí pro vozidla kategorie M1 a N1 uvedená do provozu před 15. září 2009 pouze se souhlasem výrobce nebo pro vozidla kategorie M1 a N1 stejného typu jako vozidla, která se uvádí na trh jako nová bez náhradního kola v souladu s touto vyhláškou“. Ale vždyť se o řádek výš říká, že možnost nahradit lepící sadu asistenční službou se na vozidla kategorie M1 a N1 nevztahuje – vůbec z toho není jasné, jestli i u M1 a N1 lze nahradit lepící sadu smlouvou o asistenčních službách. Kdyby tam bylo alespoň napsané, že to platí „i pro“ vozidla kategorie M1 a N1 za nějakých podmínek, takto to ale nedává smysl a je to rozporuplné.

Jako kdyby ta druhá část nějak implikovala, že se to na M1 a N1 vztahuje za dále uvedených podmínek, ale proč tedy nejsou vozidla M1 a N1 uvedena ve výčtu na začátku?

Asi z toho má plynout, že stačí, aby na trh bylo uvedeno vozidlo stejného typu, jako máme doma, které je schváleno pro provoz bez rezervy (třeba jen s lepící sadou) a taková jistě po 15. září na trh uváděna budou a stačí pak jen smlouva o asistenčních službách. Jasné to ale není, Ministerstvo by to mělo trochu vysvětlit.

3) Lékárnička již nemusí být v obalu s charakteristickým označením (tj. nemusí být bílá s červeným křížem).4) Nově se zavádí povinnost mít reflexní vestu (dosud to byla jen povinnost zaměstnavatele v rámci povinností dle zákoníku práce a řidič za to nebyl odpovědný, od 1. 1. 2011 už to bude klasická součást povinné výbavy).

5) Autolékárnička doznala také řady změn, nicméně do 31. 12. 2010 se smějí používat aktuální lékárničky. Změny se týkají např. izotermické folie (ta přibude), dále přibude leták se základy první pomoci, resuscitační rouška, lepší nůžky aj. Nové lékárničky lze samozřejmě vozit už teď, tj. od 15. září 2009, ale do 31. 12. 2010 to není povinnost.

JUDr. Tomáš Beran

16.9.2009 12:30| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist