Porsche Cayman S

Je všude vyzdvihovaný Cayman S skutečně autem, za které byste měli prodat svoji ledvinu v případě, že na něj nemáte? To si piště...

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

Na úvod

Na tenhle moment jsme se těšili už dlouho. Porsche Cayman S je totiž to nejlepší auto, které si můžete v dané kategorii pořídit. A teď ho konečně můžeme řídit i my.

V bílé sice nevypadá zrovna nenápadně, ale jestli jste aspoň trochu extroverti, pak tuhle barvu auta chápete. My bychom ale stejně volili decentnější tmavší. Zamaskujete tak některé tvary, které nejsou na tomhle autě úplně nejpovedenější, jaké kdy přivedlo Porsche na svět. A teď mámě na mysli především pohled z profilu nebo jeho ne úplně učesanou záď.

Podle nás ale nebyl problém v tom, že by designéři neměli dost nápadů. Cayman podle nás jednoduše nesměl být tak půvabný, jako 911. Ani omylem se nesmělo stát, že by jakýkoliv zájemce o 911 nakonec sáhl po stejně krásném a výrazně levnějším Caymanu. Naštěstí tohle platí jen o vzhledu a jeho technika je na tak špičkové úrovni, jak jen to jde.Technika

Cayman S modelového roku 2009, který tu dnes máme, dostal posílený motor, tedy 3,4litrový boxer s výkonem 320 koní a přímým vstřikováním DFI. A i když to není bůhvíjaký supervýkon, Cayman S si přeci nekupujete proto, abyste s ním zajeli nejlepší čtvrtmíli ve vašem životě.

Cayman S je pro všechny, kteří hledají puristické zážitky za volantem. A buďte si jisti, že si s ním můžete zdokonalovat vaše řidičské schopnosti. Je to totiž jedno z nejtalentovanějších a nejčitelnějších aut v této váhové kategorii. Má motor na správném místě, tedy uprostřed, a pohání ta správná kola, tedy ta zadní. Koupí Caymanu S dostanete skvěle komunikativní a správně pevné řízení a stejně tak i dobré rozložení hmotnosti.Na silnici

Náš Cayman měl ještě k dispozici příplatkový systém elektronicky řízených aktivních tlumičů s označením PASM. A za tuhle maličkost byste rozhodně měli těch 50 000 korun utratit. Vážně.

Ve standardním nastavení je Cayman S relativně pohodlný na běžné ježdění. V momentě, kdy ale chcete na kvalitních cestách nebo okruhu jezdit ostře, pevnější nastavení změní jeho charakter k nepoznání. Posune jeho schopnosti o úroveň výše. Po přepnutí do sportovního režimu podvozek citelně zpevní a výrazně méně se naklání.

A pak tu máme ještě příplatkový systém Sport chrono Paket. Kromě toho, že na palubce přibudou digitální a analogové stopky, se ještě změní i reakce motoru. Po stisknutí tlačítka Sport je plyn citlivější, a jestli si připlatíte i za sportovní výfuk, bude jeho zvuk jadrnější. My jsme ale měli výfukové potrubí standardní.

Vzhledem k tomu, že si kupujete menší kupé, asi ani neočekáváte, že se svezete bůhví jak pohodlně. Takže pokud ke Caymanu přistupujete takhle, budete milovat jeho pevnější naladění, které umí ve standardním nastavení rozumně žehlit všechny nerovnosti i těch našich silnic. V případě, že si pořídíte osmnácti nebo devatenáctipalcová kola, dostanete od Porsche i samosvorný diferenciál. A asi nemusíme příliš zmiňovat jeho výhody. Jednoduše budete mít nad autem větší kontrolu a na výjezdu ze zatáček dokážete na jeho poháněná kola přenést více výkonu. A systém stabilizace PASM bude zasahovat méně často.

Cayman S vám při rychlé jízdě proroste do morku kostí a když mu dáte prostor a budete se učit ho vodit na limitu, odvděčí se vám. Nebude na vás připravovat žádné záludnosti na limitu. Je stále čitelný a především předvídatelný. Když se řítíte na jeho limit, začnete to cítit. A co je na Caymanu S vůbec to nejlepší? Jeho hmotnost. Cayman S ctí filozofii značky, takže tu musíte krotit pouhých 1400 kg. Nečekáte tak dlouhé desetiny vteřin, než auto změní směr nebo než přenese váhu na přední kola a zatočí nebo začne brzdit. Vše se děje bezprostředně rychle.

V momentě, kdy se na jízdu s ním začnete soustředit, dokáže vás dostat do řidičské extáze. Jste srostlí s jeho technikou, která na vás nechystá žádné nedůstojnosti. Prostě si s ním budete užívat od prvního nastartování jeho šestiválcového boxeru až po jeho vypnutí. A věřte nám, že jestli máte na to, pořídit si auto v dané třídě, pak vás snažně prosíme, odpusťte mu vzhled jeho zadku a prostě si ho kupte. Dostanete to nejvyváženější kupé pro každodenní ježdění. A to samozřejmě klidně můžete bez jakéhokoliv zaváhání proložit jízdou po okruhu.

Jasně, GT3 RS tady bude rychlejší a ryzejší supersport, ale tady se bavíme o autě za poloviční cenu. Takže do té doby, než budete mít na RS, můžete žít s faktem, že jste koupili to nejlepší. Motor uprostřed vás naučí, jak si správně hrát s přemisťováním váhy v zatáčkách a po několika letech žití s tímhle autem řidičsky vyrostete. Pak budete umět vodit drsnější GT3 RS na limitech, aniž byste hnuli brvou.Prostor a výbava

Uvnitř Caymanu se cítíte jednoduše tak, jako v menším kupé. Tedy prostoru tu není zrovna na rozdávání, ale ani ho tu není tak málo, aby vás obtěžoval. Za volantem si najdete díky jeho výškovému i podélnému nastavení pozici hned a správně veliký a tlustý věnec volantu vám padne do rukou jako šitý na míru.

Všude kolem vás jsou jen kvalitní materiály a celý interiér je smontován s precizností, jakou u Porsche očekáváte. Naše příplatková navigace s dotykovým displejem je příkladně intuitivní, navíc s pěknou grafikou a i odkládacích prostor tu najdete celkem dost. Velké uzavíratelné kapsy ve dveřích potěší, stejně tak vysunovatelné držáky na nápoje. Prostě je vidět, že tomuhle autu bylo věnováno při vývoji příkladné péče a vývojáři u jeho zrodu přemýšleli hlavou. Tedy až na jednu zásadní věc. Ovládání příplatkové dvouspojkové převodovky PDK, kterou náš Cayman S má. Bohužel…

Kazí totiž charakter auta. Nejde o samotnou funkčnost převodovky. Řadí fantasticky rychle. Ale museli byste si nějakým zázrakem zvyknout na její hloupé ovládání. Z nějakého důvodu totiž Porsche u sedmistupňových převodovek PDK nepoužívá pádla pod volantem, ale zřejmě lacinější a nesmyslné kolébkové ovladače, které znáte z automatů s označením Tiptronic. Tedy při pohybu tlačítkem dopředu řadíte vyšší rychlost, směrem k sobě podřazujete. Jak tím na levé, tak na pravé ruce. Nezvykli jsme si ani po dvou dnech ježdění.

A aby to bylo ještě horší, tak si nepomůžete ani řazením pákou na středovém tunelu. Z nějakého důvodu jí totiž musíte pohybovat přesně naopak, než by to bylo logické. Tedy k podřazení pohnete pákou dozadu, pro přeřazení výše dopředu. Z logiky přenosu sil řidiče při jízdě je to naopak. Když brzdíte, síla vás tlačí dopředu. Když tedy chcete podřazovat, logicky byste pohnuli řadící pákou dopředu. A obráceně.

PDK z našeho pohledu negativně ovlivňuje řidičskou radost, kterou by vám jinak Cayman S mohl dát. A bojovali jsme s tím všech 300 km, kterých nám bylo za jeho volantem dovoleno strávit. Tedy vám je naprosto jasné, že PDK by mezi příplatky našeho auta nefigurovalo. A je nám jedno, že manuál nabízí jen šest rychlostí a papírově je PDK na stovce o desetinu vteřiny rychleji, tedy za 5,1 sekundy. Bude vás stát 85 tisíc a občas s vámi při jízdě ve městě nebo jízdě v nízkých rychlostech trochu zacloumá. Je to ale možná o cviku sžít se s ní a správně dávkovat plyn. Jsme vážně zvědaví, jestli Porsche tuhle chybu uzná a vše v budoucnu napraví. Pádla jsou logickým řešením. Pravé pro řazení nahoru, levé dolů.Verdikt

Jestli jste jedním z reálných zájemců o Cayman, asi vás zase tolik nezajímá spotřeba. Nicméně, Cayman S si řekně při klidné jízdě i o necelých 10 litrů na sto kilometrů, při rychlejším svezení zhruba kolem 16 litrů. Jestli s ním budete jezdit naprosto bez zábran po okruhu, bude to jednoduše více. Řekněme 25 litrů na 100.

Ale každá legrace něco stojí a věřte nám, že tahle bude za ty peníze tou nejlepší, kterou si můžete pořídit. Cayman S je autem, které vás umí fantasticky vtáhnout do hry. A vše je umocněno ještě všemi těmi nutnými příplatky, které Porsche nabízí. Tedy s většími koly, samosvorem a elektronicky řízenými tlumiči.

Cayman S má na dnešní poměry skvělý poměr výkonu a hmotnosti a relativně rozumnou cenu. Jeho koupí si darujete vstupenku do světa velkých zážitků. A věřte nám, že na ně budete vzpomínat celý život.

Roman Trojna

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)5,1
Motor
Konstrukceplochý šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženíuprostřed podél
Zdvihový objem (cm3)3436
Kompresní poměr12,5:1
Vrtání x zdvih (mm)97 x 77,5
Převodovkasedmistupňová dvouspojková PDK
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)235 kW / 320 koní při 7200 ot./min.
Točivý moment (Nm)370 Nm při 4750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)237 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)275 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)13,9 / 6,5 / 9,2 l/100 km
Objem nádrže (l)65 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4347
Šířka (mm)1801
Výška (mm)1304
Rozvor náprav (mm)2415
Provozní hmotnost (kg)1350
Celková hmotnost (kg)1645
Zavazadlový prostor (l)410 l
Ceny
Základní cena modelu1 754 000 Kč
27.7.2009 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist