Porsche 918 Spyder oficiálně

Automobilka, tedy přesněji řečeno tuzemský importér, představuje nový hybridní supersport pohledem na techniku a výkonové parametry.

Napjatě očekávané novinka, o tom není sporu – jak vidí tento nový model mateřská automobilka Porsche? Ta hovoří o voze, který „kombinuje závodní technologie s maximálním výkonem a minimální spotřebou.“ A vzpomíná na klasickou 911.

Každopádně základem auta je karbonový monokok, který zaručuje nízkou hmotnost a nízko položené těžiště. Nosná konstrukce je pro extrémní torzní tuhost vyrobena z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP), komponenty pohonné jednotky a všechny díly vážící přes 50 kg jsou uvnitř vozu umístěny co nejblíže středu a podlaze. Výsledek? Rozložení hmotnosti v poměru 57 : 43 zadní versus přední náprava. Podvozek odkazuje na závodní geny a disponuje natáčením zadní nápravy. Víceprvkové zavěšení Porsche 918 Spyder je doplněno adaptivními tlumiči PASM.

Co může řidič ovlivnit v rámci nastavení? Je zde aktivní aerodynamika Porsche Active Aerodynamics (PAA) pro různé jízdní režimy, dispozice se automaticky mění ve třech režimech od optimální efektivnosti po maximální přítlak a je nastavena podle provozních režimů hybridního systému. V režimu „Race“ je zadní výsuvné křídlo nastavené v ostrém úhlu, aby generovalo velký přítlak na zadní nápravu. Současně se spoiler umístěný mezi vzpěrami výsuvného křídla v blízkosti odtrhové hrany prodlužuje. Kromě toho se v podlaze v přední části vozu otevírají dvě nastavitelné vzduchové klapky, které usměrňují část vzduchu do kanálů difuzoru v podvozku. Tím se zvyšuje přítlak na přední nápravě.V režimu „Sport“ aerodynamický kontrolní systém zmenšuje náporový úhel zadního křídla, což umožňuje vyšší maximální rychlost. Zadní spoiler zůstává vysunutý. Aerodynamické klapky v podvozku se uzavřou, což také snižuje aerodynamický odpor a zvyšuje maximální dosažitelnou rychlost. V režimu „E“ je vůz nastaven pro co nejmenší aerodynamický odpor. Zadní křídlo a spoiler jsou zataženy, klapky uzavřeny.

Nastavitelné přívody vzduchu pod hlavními světlomety završují adaptivní aerodynamický systém. Pokud vůz stojí, nebo je v režimech „Race“ a „Sport“, jsou otevřeny na maximum pro přívod chladicího vzduchu. V režimech „E“ a „Hybrid“ se pro co nejmenší možný odpor vzduchu okamžitě uzavírají ihned po rozjezdu. Zůstávají uzavřené až do rychlostí okolo 130 km/h nebo do chvíle, kdy jsou vysoké nároky na chlazení.

Motor. Tedy, ehm, motory… Jsou ve skutečnosti tři pohonné jednotky a jejich součinnost koriguje řídicí systém. Systém pracuje v pěti režimech. E-Power je pracuje, je-li vůz nastartovaný a akumulátor dostatečně nabitý. Za ideálních podmínek dokáže 918 Spyder ujet až 30 km čistě na elektřinu.Dokonce v čistě elektrickém módu zrychluje 918 Spyder z 0 na 100 km/h za méně než sedm sekund a dosáhne rychlosti až 150 km/h. Pak tady máme hybridní mód, v tom se spalovací motor a „elektrárna“ pracují střídavě se zaměřením na maximální účinnost a co nejnižší spotřebu paliva.Zní to jako oxymóron, ale je to tak, dále Spyder pracuje v nastavení Sport Hybrid, tehdy je spalovací motor trvale v chodu a představuje hlavní hnací sílu. K tomu mu sekundují elektromotory formou přidání dodatečného výkonu, nebo tím, že umožní posunout otáčky motoru do rozsahu s vyšší účinností. Je libo větší adrenalin? Pak přepněme do režimu Race Hybrid, ten je pro maximální výkon a obzvláště sportovní styl jízdy.

Spalovací motor se používá zejména pod vysokým zatížením, a pakliže řidič nevyužívá jeho plný výkon, nabíjí akumulátory. A nakonec Hot Lap, tedy tlačítko uprostřed ovladačů jízdních režimů na volantu, které uvolní poslední zásoby výkonu 918 Spyder a může být aktivováno pouze v režimu Race Hybrid. Kola začnou trhat asfalt na kusy. Aby ne, když výkon, který jde na kola, je 887 koní a točivý moment se počítá na stovky, tisíc Nm!

ČETLI JSTE: Sedm věcí, ve kterých (také) najdete osmiválec

Srdcem pohonného systému je 4,6litrový osmiválec, který produkuje 612 koní. Motor pochází přímo ze závodního speciálu RS Spyder a stejně jako závodní motor Spyder RS, také motor 918 Spyder disponuje mazáním se suchou klikovou skříní a samostatným zásobníkem oleje.

Hybridní modul je tvořen elektromotorem o výkonu 115 kW a  odpojovací spojkou, která umožňuje spojit nebo naopak rozpojit spalovací a  elektrický motor. Díky paralelní konfiguraci může být 918 Spyder poháněn buď pouze spalovacím motorem či elektromotorem, nebo také oběma pohonnými jednotkami zároveň. Pak je jeho síla skutečně monstrózní.Je 918 zadokolka? Jak je u supersportovních vozů Porsche zvykem, zdroj pohonu je uložen před zadní nápravu a nemá žádné přímé mechanické spojení s přední nápravou. Na přední nápravě je umístěn další elektromotor s výkonem přibližně 95 kW. Jednotka vpředu pohání kola stálým převodem. Ve vysokých rychlostech dochází k jejímu odpojení.

Takže „v akci“ jsou většinou zadní kola, sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK přenáší výkon na zadní nápravu. Vysokovýkonná převodovka je sportovnější verzí úspěšné převodovky PDK, v typu 918 Spyder prošla kompletní přestavbou a dále byla optimalizována pro vysoké výkony.

Podívejme se na výkony. Nejvyšší rychlost je přes 340 km/h, čistě na elektřinu zvládne auto 150 km/h. Zrychlení? Z 0 na 100 km/h to 918 Spyder rozjede za 2,8 sekundy, 0 až 200 km/h proběhne za 7,9 sekundy a cesta z nuly k magické třístovce trvá 23 sekund.

DOPORUČUJEME: Porsche 911 s rekordní spotřebou

Spotřeba paliva, ta kombinovaná, je 3,3 l/100 km. Ano, to není překlep, dvakrát jsme to kontrolovali a přesně tak to stojí v oficiálních materiálech automobilky. Kouzlo? Černá magie! Anebo hrátky s čísly a  systémem měření?! Až první testu ukáží, jaké je Porsche 918, nejen co do spotřeby, ve skutečnosti.

Autoweb.cz

21.5.2013 7:15

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist