autoweb.cz > Honda > Platí Honda svým zaměstnancům špatně?
Platí Honda svým zaměstnancům špatně?
Stávkující zaměstnanci donutili Hondu dočasně odstavit čtyři továrny v Číně. Dělníci z provozů vyrábějících součástky požadují zvýšení platů na úroveň obvyklou na likách, kde se auta sestavují. 1850 lidí odešlo z práce už 17. května a týden na to musela automobilka zastavit veškerou výrobu vozů v zemi, kde prodává celých 17 procent své produkce.
Honda problémy dlouho neřešila a ani zastavení výroby v motorárně ve městě Foshan ji nedonutilo k rychlé akci. 24. května však došly díly na dvou linkách v Guangzhou a jen o dva dny déle vyráběla třetí linka tamtéž a továrna ve Wuhanu. Podle posledních zpráv již probíhají jednání mezi výrobcem a odbory. Stávka je pro Hondu nepříjemná i proto, že Japonci plánují na čínském trhu expanzi. Do roku 2012 tu chtějí prodávat 830 000 aut ročně, o 28 procent víc než současných 650 tisíc. Zda a o kolik automobilka přehodnotí letošní odhady uvidíme v nejbližší době.Dělníci zřejmě uspějí z několika důvodů. Jejich vyjednávací pozice je silná, protože na čínském trhu práce je v současnosti velký nedostatek pracovních sil. Především ale zaměstnanci požadují zvýšení měsíčních platů z 1500 juanů na úroveň 2000-2500 juanů, což je ekvivalent asi 6000-7500 korun českých. Tedy pětiny až třicetiny toho, co dostávají jejich kolegové na západní polokouli.
Japonské automobilky mají v Číně mezi zaměstnanci dobrou pověst. Nissan ani Toyota, které tu rovněž vyrábějí ve velkém, žádné problémy nehlásí. Přesto se stávky v Číně poslední dobou množí, především kvůli zmíněnému převisu nabídky práce nad poptávkou. Na vlastní kůži to poznaly i společnosti jako Canon či Toshiba.
autoweb.cz