Peugeot svými crossovery třikrát dobyl Dakar a také trhy v Evropě

Příběh crossoverů Peugeotu je jako z pohádky. Francouzská automobilka nejenže dobyla tři vítězství na slavném Dakaru, ale také Evropské trhy.
peugeot_3008_dkr_8-1100x618.jpgCelá galerie 22 Zdroj: Peugeot

SUV patří v současné době k nejpopulárnější kategorii vozidel. Značka, která žádné nenabízí, je v podstatě odsouzena k zániku, naopak existují i výrobci, kteří neprodávají nic jiného než trendy zvýšená vozidla. Francouzská automobilka Peugeot navzdory svojí 210 let dlouhé historii donedávna odolávala trendu SUV.

Ačkoliv Peugeot nabízel model 4007 už od roku 2009, nutno podotknout, že se jednalo pouze o přeznačkované Mitsubishi Outlander. Na první vlastní SUV vyvinuté francouzkou automobilkou si zákazníci museli ještě nějakou chvilku počkat. Ale první výstřel se rovnou povedl.

V roce 2013 přijíždí na trh úplně první SUV v režii značky Peugeot, model 2008, který si ihned získal oblibu publika. Vozidlo stojící na základech hatchbacku 208 patří dlouhodobě mezi nejprodávanější crossovery v Evropě a také v České republice v kategorii malých SUV.

V roce 2014 odhalil Peugeot na autosalonu v Paříži náznak emotivního crossoveru v podobě konceptu Quartz. Vedle atraktivního designu, který ukázal, kterým směrem se budou ubírat následující crossovery, lákal i pořádnou technikou pod kapotou – hybridním ústrojím s motorem 1.6 THP o výkonu 270 koní spolu se dvěma elektromotory a celkovým systémovým výkonem 500 koní.

Fantastický koncept pochopitelně nebyl v téhle podobě životaschopný, nicméně hned nato roku 2015 se částečně převtělil v hmatatelný projekt závodního 2008 DKR, kterým se francouzská značka vrátila na nejslavnější rallye světa. Cíl byl jasný – navázat na historická vítězství na Dakaru z let 1987 až 1990. Úspěch zatím ještě neslavil, nazvdory působivé technice.

Vůz poháněl vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru spalující naftu, který ze sebe díky dvěma turbodmychadlům dostal 340 koní výkonu a 800 Nm točivého momentu. Kdo by čekal pohon všech kol, byl by na omylu, jelikož poháněná byla pouze zadní kola. Obecně totiž není pohon všech kol v dálkových rallye nezbytností, větší výhodou je možnost delšího zdvihu tlumičů bez instalované čtyřkolky.

Zpočátku roku 2016 se opět jede slavný Dakar, do kterého podruhé vstupuje Peugeot 2008 DKR. A končeně slaví úspěch, když francouzská posádka ve složení Stéphane Peterhansel a Jean-Paul Cottret vyhrává náročnou soutěž v kategorii automobilů.

V dubnu téhož roku přichází facelift modelu 2008, v říjnu potom zcela nový Peugeot 3008 a 5008. Z vozidel kategorie MPV, která stále ztrácela na popularitě zákazníků, se převtělila v atraktivnější SUV. Pro Čínu pak byly představeny modely 3008 a 4008, čímž značka splnila závazek, že do roka představí pět nových SUV.

Do následující sezóny 2017 vstupuje Peugeot s novou 3008 DKR a znovu slaví vítězství, opět ve stejném složení. A v roce 2018, tentokrát s inovovaným speciálem Peugeot 3008DKR Maxi s ještě větším rozsahem pérování a širším rozchodem, přináší třetí vítězství v řadě zkušená španělská posádka Carlos Sainz a Lucas Cruz. Hattrick je dokonán!

Peugeot svým úspěšným angažmá v Rallye Dakar dokázal, že umí postavit nejen vítězný závodní speciál pro nejtěžší vytrvalostní soutěž na světě, ale také svoje úspěchy značně marketingově zužitkovat, když paleta crossoverů 2008, 3008 a 5008 dlouhodobě patří mezi nejprodávanější SUV vůbec.

30.9.2020 1:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist