Peugeot slaví 210. výročí. Jak to všechno začalo s nejstarší automobilovou značkou světa?

Aneb jak se z výrobce ocelového drátu v krinolínových sukních stala jedna z nejdůležitějších francouzských automobilek.
1894_paris-rouen_-_gratien_michaux_peugeot_phaeton_3hp_9th-1100x618.jpgCelá galerie 22 Zdroj: Wikipedia

Znáte nejstarší automobilovou značku světa, která přežila dodnes? Mnohé možná překvapí, že je jí Peugeot. Skutečností totiž je, že francouzské značce nenáleží prvenství ve stavbě automobilu, který představila až roku 1889. Karl Benz to stihl o tři roky dříve.

Nicméně značka Peugeot jako taková existuje o mnoho déle a je tak dodnes nejdéle existující značkou, která se zabývá výrobou aut. Ačkoliv na začátku, jak už to tak bývá, bylo úplně něco jiného než výroba automobilů. Ale hezky popořadě.

Společnost s názvem Peugeot Frères Aînés byla oficiálně založena bratry Émilem a Armandem Peugeotovými ze Sochaux 26. září 1810 vkladem v hotovosti a zápisem v rejstříku, o němž stále existuje záznam v archivu Terre-Blanche ve francouzském departmentu Doubs.

Bratři začali vyrábět pily roku 1812. V roce 1840 přidali výrobu mlýnků na kávu, sůl a pepř, které jsou dodnes světově známé a patří mezi špičku v oboru, a roku 1952, jelikož právě probíhala módní revoluce 19. stol., začali vyrábět ocelové dráty krinolínových sukní. K motorizovaným kočárům je to ale stále ještě daleko.

Tohle je krinolína, kdybyste nevěděli, co to je. My to také nevěděli

 

Dne 20. listopadu 1858 Emilé Peugeot zaregistroval ochrannou známku v podobě lva, která značku doprovází dodnes. A jelikož to s dráty firma opravdu uměla, odtud vedl malý krůček přes deštníky a drátěná kola až k bicyklům. Je to klišé, jelikož snad každá automobilka před auty vyráběla jízdní kola.

V roce 1882 představuje Armand Peugeot velocipéd „Le Grand Bi“. Výroba jízdních kol společně s automobily vydrží značce Peugeot až do roku 1926, kdy se výroba bicyklů osamostatňuje a vzniká samostatná divize existující do dnešních dnů. Vedle bicyklů, motocyklů, člunů a šicích strojů se značka Peugeot v historii věnovala např. i nářadí, což dělá dodnes.

Od drátů k autu

První motorové vozidlo, které bychom mohli nazvat automobilem, se už rýsuje. Armand Peugeot se totiž začíná zajímat i o tento revoluční vynález a schůzka s Gottliebem Daimlerem jej akorát utvrdí, že automobil je budoucnost.

Vůbec první auto značky Peugeot, parní tříkolka

 

Roku 1889 tak vzniká první automobil Peugeot – parní tříkolka navržená Léonem Serpolletem. Jelikož parní pohon kvůli své těžké konstrukci nebyl příliš vhodný pro aplikaci v automobilu, tříkolka nesklidila úspěch a vznikla pouze ve čtyřech kopiích.

Na scénu opět přichází Gottlieb Daimler a nově také Émile Levassor, další francouzský průkopník a slavný automobilový závodník tehdejší doby, kteří Peugeota navedou na správnou cestu – čtyřkolové vozidlo poháněné zážehovým spalovacím motorem. Ten Peugeot získal od Panhardu, který jej vyráběl v licenci Daimlera.

Vozidlo bylo na svou dobu velmi konkurenceschopné díky sofistikovanému podvozku. Peugeot byl navíc prvním výrobcem, který na svých automobilech použil pryžové obruče. Ačkoliv to stále ještě nebyly nafukovací pneumatiky, přínos v jízdním komfortu byl znatelný. S jistou mírou nadsázky tak můžeme zaměření na komfort moderních Peugeotů vysledovat až do prvopočátků.

Peugeoty se dostaly až do Brazílie, kam je exportoval jistý Alberto Santos-Dumont, který si jedno z prvních vozidel zakoupil a naznačil, že by mohly mít úspěch i v jeho domovině. A dlouho na sebe nenechaly čekat ani závodní úspěchy.

První čtyřkolové vozidlo Peugeot se spalovacím motorem vypadá mnohem seriózněji

 

Vítěz prvního „závodu“

Albert Lemaître se stal vůbec prvním vítězem automobilového klání na světě. Jízdu Paříž – Rouen konanou 22. července 1894 vyhrál s vozem Peugeot 3 HP, ačkoliv cílem projel ve skutečnosti až jako druhý.

Jules-Albert de Dion, další ze slavných konstruktérů a zakladatel francouzského autoklubu, byl o tři a půl minuty rychlejší, jenže se svým parním strojem nesplňoval regule. Chyběl mu topič, tedy člověk, který přikládá pod kotlem. Podivné pravidlo, nicméně všechno se nakonec vyřešilo v přátelském duchu.

Hlavní cena 5 000 franků byla nakonec rozdělena rovným dílem. Všichni zúčastnění byli celkem zámožní lidé a nějaké „drobné“ je nezajímaly. Zároveň si ještě nikdo pořádně neuvědomoval marketingový potenciál takového vítězství a samotná jízda byla spíš takovým dýchánkem než závodem na ostří nože. Peugeot slavil ještě další úspěch, totiž všech pět vozidel na startu dorazilo i do cíle.

Přestože v jízdě Paříž – Rouen vozy sotva dosahovaly rychlostí jako tehdejší cyklisté, noviny hýřily nadšením. Tisk Petit Journal napsal, že jízda byla největší událostí století a mezníkem v dopravě lidstva. „Definitivně byl vyřešen problém dopravy po silnicích,“ psal tisk.

Přestože sotva stačila cyklistům, noviny věštily autům budoucnost

 

Pneumatiky nemají budoucnost

Do další slavné jízdy Paříž – Bordeaux – Paříž, která je považována z vůbec první oficiálně uspořádaný automobilový závod, značka nasadila na start 11. června 1895 tři vozy. Všechna vozidla dojela opět do cíle na druhém, třetím a čtvrtém místě. Vítězství tentokrát zcela regulérně bral Émile Levassor na voze Panhard et Levassor, a to velmi kuriózním způsobem.

Zatímco na Peugeotech jeli vždy dva řidiči a pravidelně se střídali, jezdci na Panhardech byli sami a střídání plánovali vždy v polovině etapy mezi Paříží a Bordeaux. Jenom Levassor plánoval střídání nikoliv v polovině etapy, ale v polovině závodu, tedy až v Bordeaux.

Jenže Levassor dorazil do Bordeaux s tak neočekávaným předstihem, že řidič, který jej měl střídat na zpáteční cestu do Paříže, ještě spal. A nikdo nevěděl, ve kterém hotelu. Levassor se proto vydal na cestu do Paříže a závod o délce téměř 1 200 km dokončil během dvou dnů a dvou nocí s průměrem 24 km/h úplně sám bez střídání. Řídil celkem 48 hodin a 47 minut!

Podle některých je pravda někde jinde. Legenda praví, že Levassor tento svůj majstrštyk učinil záměrně a vůbec neměl v plánu střídání. Druhého řidiče do Bordeaux vyslal jenom jako pojistku, kdyby byl unavený. Zřejmě se nechtěl s nikým dělit o slávu a prize money 31 500 franků, což byl pořádný balík. Pravdu se však zřejmě už nikdy nedozvíme.

Vítěz první jízdy Paříž – Rouen Albert Lemaître na Peugeotu 3 HP

 

Peugeot se do historie závodu zapsal vedle úspěchu na druhém až čtvrtém místě ještě jedním pozoruhodným způsobem. Mimo soutěž vyslal do závodu vozidlo na pneumatikách Michelin pojmenované L’Éclair, v překladu Blesk. Jenže bleskově se na něj akorát tak balily problémy s neustálými defekty. I samotný Michelin uznal, že by žádné auto na jeho pneumatikách nevyhrálo.

Jedním dechem ale dodal, že již zanedlouho budou pneumatiky natolik spolehlivé, že je budou obouvat všechny závodní vozy. Zcela opačného názoru byl vítěz závodu Levassor, který prohlásil, že pneumatiky jsou jen dočasným módním výstřelkem a nikdy se trvale neuplatní. Historie nakonec ukázala, kdo měl pravdu.

Další historický milník Peugeotu nastává jen rok nato, kdy značka staví svůj vůbec první vlastní motor a není tak nadále závislá na dodávkách od Daimlera. Horizontální dvouválec dosahoval výkonu 8 koní a jako první poháněl Peugeot Type 15. A putování po začátcích značky Peugeot ukončíme právě u prvního zcela samostatného modelu.

L’Éclair, první auto obuté do pneumatik

 

Oslavy 210. výročí

Pro oslavy 210. výročí založení značky, které probíhají od 24. srpna do konce roku, designéři studia Peugeot Design Lab vytvořili speciální logo, které se bude objevovat u všech událostí souvisejících s oslavami.

Lev jako velvyslanec značky je v logu zobrazen z profilu a pod ním je umístěná šipka. Jedná se o nejstarší existující logo Peugeot, které symbolizuje tři vlastnosti pilových listů, které značka Peugeot původně vyráběla: pružnost čepele, odolnost zubů a rychlost úderu.

Rychlost má evokovat i šipka ve středu znaku. Nápis „210 ans“ je odkazem na historii značky, ale také na jejích příštích 210 let. Černobílé barvy loga podtrhují střízlivost a elegantní jednoduchost.

Slogan mezinárodní kampaně zní „2.1.0. Let’s Go“. Jde o odkaz na 210 let značky Peugeot, které byly provázeny celou řadou úspěchů. Sdělení „By your side to keep you going“ je určeno zákazníkům, které značka doprovází a podporuje v klíčových okamžicích jejich života.

Peugeot 205 GTi je rozhodně jedna z největších legend značky

 

Nejlegendárnější vůz značky

Od 1. do 26. září se bude moci veřejnost účastnit volby nejlegendárnějšího vozu značky Peugeot za poslední dvě století. Z hlasování veřejnosti vzejde pouze jeden vítězný vůz. Mezitím budou týmy studia Peugeot Design, vedené novým ředitelem Matthiasem Hossannem, pracovat na překvapení, které bude představeno v říjnu.

Vyvrcholením oslav budou dvě exkluzivní on-line akce, které proběhnou v září – 24. září dopoledne akce pro novináře a odpoledne pro síť prodejců, 26. září na den 210. výročí, se uskuteční akce pro veřejnost na sociálních sítích Twitter, Instagram, Facebook a Linkedin. Během těchto dvou dnů čeká příznivce značky Peugeot několik překvapení.

Vstup do muzea Musée de l’Aventure Peugeot v Sochaux bude od 1. září do 31. října 2020 za symbolickou cenu 1 €. Musée de l’Aventure Peugeot má pro značku klíčový význam, neboť zachycuje dvě století její průmyslové ságy. Nachází se ve francouzském městě Sochaux, historické baště výroby značky Peugeot od roku 1810 po současnost.

Logo k 210 letům Peugeotu

 

A konečně 2.–4. října se bude v okolí Sochaux konat letošní mezinárodní setkání International Aventure Peugeot Meeting. Této výjimečné události, vyhrazené pro členy Aventure Peugeot, se po dobu tří dnů zúčastní 130 posádek s mimořádnými vozy počínaje modelem Peugeot 201 až po Peugeot RCZ.

Atraktivní historické i novodobé automobily společně projedou 300 km dlouhou rallye v krajině departementu Doubs. A koncem září se v on-line butiku objeví dvě kolekce lifestylových produktů Peugeot připomínajících oslavy 210 let značky. Fanoušci značky Peugeot budou moci zakoupit trička, mikiny, čepice, batohy, odznaky, klíčenky nebo ikonickou pepřenku.

28.8.2020 8:02| autor: Hugo Kottás | zdroj: Peugeot

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist