Peugeot Partner Tepee Outdoor 1.6 HDi

Předělaná dodávka? To už dávno neplatí. Má ale nový Partner na to, aby konkuroval pravým vozům MPV?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Na úvod

Jak praví jeden reklamní slogan, každý člověk potřebuje prostor. Pokud jde o rodinná auta, dá se to pochopit, ovšem v našich zemích je touha po co největším kufru snad až patologická. Spousta zákazníků považuje hodnotu objemu kufru za jeden z nejzásadnějších ukazatelů kvalit toho kterého auta. Že pak v reálném životě jeho kapacitu využijí jen málokdy, nebo v horším případě vozí neustále spoustu zbytečného harampádí a tak si zvyčují spotřebu a emise, na tom příliš nezáleží.

Je ale fakt, že pokud máte malé dítě nebo dvě, místo v kufru prostě potřebujete. Kočárek není nejmenší záležitost, ale většina kombíků na něj s rezervou stačí. Ale co když chcete vozit ještě třeba jízdní kolo? A nebo to pojďme vzít z druhé strany: drobných podnikatelů je spousta a spousta jich potřebuje odvézt velké množství věcí. Zároveň se jim ale nechce platit provoz a pojištění na dvě auta, takže chtějí něco, v čem odvezou i rodinu. A přesně to téhle mezery zapadají dodávky, předělané na osobáky.

I když, to vlastně není úplně přesné označení. Platilo to pro minulou generaci Partneru, který skutečně vzniknul původně jako užitkové auto – a bohužel se tak choval i v „pocivilněné“ verzi. Taková Škoda Roomster, přes veškerou vnější podobnost, už byla vyvíjena jako rodinný vůz a tak byly její jízdní vlastnosti podstatně lepší. Zákazníkům se to líbilo a nový Partner se z toho poučil.Technika

Podvozkové skupiny jsou převzaty z nového Peugeotu 308, respektive Citroënu C4. Ano, uhodli jste, Citroën Berlingo se od Partneru technicky příliš neliší. Naladělní podvozku se očividně orientuje na pohodlnější jízdu po hladkých silnicích, automobilka se zkrátka snaží zbavit tento model stigmatu malé dodávky a vybavit ho imagí auta pro „aktivní“ mladé rodiny.

Pod kapotou můžete mít dva benzínové a tři naftové motory. Já jsem testoval prostřední dieselovou šestnáctistovku o výkonu 90 koní, spojenou s pětistupňovou převodovkou. Jde o poměrně známý motor, který našel uplatnění ve většině modelové nabídky koncernu PSA, i v některých jiných značkách (Mini).

Partner Tepee si nezakládá na technických výstřelcích, naopak. Spoléhá na jednoduchost a své přednosti soustřeďuje do jiných oblastí, ale o tom až za chvíli.Na silnici

Jen blázen by od takovéhoto auta očekával nějaké zajímavé jízdní vlastnosti. Vzhledem k zaměření auta jsem se tedy soustředil na pohodlnou a bezproblémovou jízdu. Bohužel musím konstatovat, že jsem úplně spokojen nebyl, ale možná je pravda, že si za to zčásti můžu sám. Vsugeroval jsem si totiž, že francouzská (napůl užitková) auta jsou především houpavě pohodlná, aby zvládla ten legendární test s kamenitou cestou kolem vinice a platem vajíček, který byl zadávacím kritériem starého Citroënu 2CV.

I Partner se docela naklání a houpe, ale běda, když narazíte na nekvalitní, hrbolatou silnici – auto se začne otřásat a klepat, za výrazného rachocení celé karoserie. Nedá se nic dělat – velké rovné plechy prostě fungují jako ozvučnice a dunění může brzo začít lézt na nervy.

Hodnocení motoru je přímo závislé na tom, z jakého úhlu se na něj díváte. Papírově to není žádná sláva, zrychlení na stovku za 14,3 sekundy zní vážně hodně pomalu. V reálu to naštěstí není tak hrozné, motor je docela pružný a v provozu se s ním dá existovat bez problémů.

Na dálnici byste si občas přáli šestý rychlostní stupeň, ale největší problém je samo řazení. Je gumové, má příliš velké vůle, trefit správný převodový stupeň je občas magie a na rychlou změnu zařazené rychlosti rovnou zapomeňte. Škoda.Prostor a výbava

A jsme u toho, co všechny zajímá nejvíc. Stačí se podívat na hranatou záď auta a každému musí být jasné, že se tam toho vejde opravdu hodně. V základním uspořádání má 675 litrů, což možná nevypadá jako velký zázrak, ale nezapomeňte, že se to počítá jen po krycí plato. V tomhle autě máte ale naprosto svislé zadní okno, takže můžete skládat až po střechu. Mluvíme o 1350 litrech a pořád máte k dispozici 5 míst v interiéru.

Jakmile nepotřebujete obsadit zadní sedadla, využitelný prostor se zvětší na 2400 litrů a pokud se rozhodnete zadní sedačky vyndat úplně a nechat je doma v garáži, budete moci naložit rovné tři krychlové metry.

Je tu ovšem drobný problém – vyjímatelné sedačky nejsou v základní výbavě, musíte si za ně připlatit, jako za spoustu dalších praktických věcí. Zaujala mě například „vnitřní zahrádka“, dva příčné nosníky pod vysokým stropem, které unesou až pětikilovou zátěž. Jistě, není to moc, ale třeba na lyže to stačí (jen pozor ať nejsou od sněhu, za krkem řidiče by to nemuselo být úplně nejbezpečnější). Já tam vezl plato zavazadlového prostoru a ještě svojí baskytaru naprosto bez potíží.

Odkládacích prostorů najdete všude spousty – a to nejen kolem řidiče, ale například i v podlaze za předními sedadly. Do praktických schránek se vejde třeba fotoaparát, nebo jiné cennosti (když už je opravdu nemůžete vzít ssebou) a pro nenechavý pohled oknem auto pořád vypadá jako úplně prázdné. Pod sedačkami jsou zásuvky a mezi předními sedadly – opět za příplatek – můžete mít loketní opěrku s extra prostornou schránkou. Akorát se mi jí nepodařilo najít v českém ceníku. Dokonce i posuvné dveře za řidičem jsou v té nejzákladnější verzi za příplatek. Výsledkem je, že základní ceně 404 900 Kč (s tímto motorem) nemůžete přikládat příliš velký význam.Verdikt

Partner Tepee vyniká svou prostorností a praktičností natolik, že bych mu odpustil ne zrovna nejsilnější motor i to zoufale nepřesné řazení. S tím vším se dá při defenzivním způsobu řízení naučit žít. Pokud ovšem hodláte využít všechny jeho praktické možnosti, musíte si za ně výrazně připlatit. Cena našeho testovacího vozu ve výbavě Outdoor začíná na 515 tisících a už to je docela dost. S dalšími příplatky se nebezpečně blížíte do teritoria „pravých“ MPVček, jako je Renault Scénic, nebo Citroën C4 Picasso. Nemají sice tak velký kufr, ale zase se s nimi o dost lépe jezdí.

Ve finále tedy záleží na tom, co přesně od takového auta čekáte. Pokud jde především o masivní vnitřní prostor, Partner je správnou volbou. Jestli vám na něm až tolik nezáleží a chcete hlavně vozit rodinu, možná byste se ještě jednou měli zamyslet nad plnokrevným MPV.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)14,3
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1560
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)66/90 ve 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)215 Nm při 1750 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)161
Spotřeba paliva (l/100 km)7,0/5,0/5,7
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4380
Šířka (mm)1810
Výška (mm)1862
Rozvor náprav (mm)2728
Provozní hmotnost (kg)1482
Celková hmotnost (kg)2040
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)740
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1300
Zavazadlový prostor (l)675/1350/2400/3000
Ceny
Základní cena modelu404 900
Cena testovaného vozu514 900
14.7.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist