Peugeot 307 (2001 – 2009): Levný a stále v kurzu

Pořád pohledný Peugeot 307 dnes představuje cestu k levnému a líbivému vozu. Přitom jde o automobil, který může nabídnout i bohatou výbavu a v případě faceliftovaného provedení na svůj věk opravdu nevypadá.
p307aweb_perex.jpgCelá galerie 8 Zdroj: MilanJ

Peugeot 307 je typickým důkazem toho, že obal prodává. Líbivý a nadčasový design dělá své, a zájemci o vůz jsou ochotni přimhouřit oko nad vyšší poruchovostí nebo slabšími jízdními vlastnostmi – tomu pomáhá i příjemná pořizovací cena. Velké množství vozidel na trhu ojetin je pak už jen vítaným bonusem pro každého zájemce o „třistasedmičku“.

Model 307 vstoupil na trh už v roce 2001 a ve výrobě vydržel osm let. Mezi tím v roce 2005 prodělal facelift, který značně omladil jeho vzhled. Vozidla vyrobená dříve jsou dnes nabízena za opravdu lákavé ceny, zatímco modernizované provedení má o něco vyšší cenu, za což může jak jeho vzhled, tak samozřejmě nižší věk a nájezd kilometrů.

Starší exempláře si tak mnohdy pořizují začínající řidiči nebo nenároční motoristé preferující příznivou cenu, zatímco mladší provedení nezřídka plní funkci rodinného automobilu u řady rodin. Zejména pak pokud je ve verzi Break (kombi) nebo SW (kombi s panoramatickou střechou a až sedmi sedadly, které ve výrobním programu automobilky suplovalo tehdy chybějící malé MPV).

Kromě těchto verzí se samozřejmě vyráběl i tří a pětidveřový hatchback. Bez zajímavosti není ani kupé-kabriolet 307CC se skládací střechou z pevných dílců. Díky tomu neláká nenechavce a zloděje tolik, jako kabriolety s klasickou plátěnou střechou.

„Třistasedmička“ potěší dostatečně prostorným interiérem a měkčími sedadly, pohodlným sedadly (ale postrádají boční vedení těla). Výjimku představuje kupé-kabriolet 307CC, kde je velice málo místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Palubní deska nevypadá špatně, přestože své konstrukční stáří dnes už nezapře. Její předností je přehlednost, umožňující pohodlnou a intuitivní obsluhu ovladačů.

Zavazadelník nabídnou největší verze Break a SW, a to o objemu 503 litrů. Hatchback se zavazadelníkem 340 litrů není vyloženě zklamáním, ale rozhodně ani neohromí. Samostatnou kapitolu představuje čtyřmístný kupé-kabriolet 307CC, jehož střecha se skládá do zavazadlového prostoru, čímž se výrazně sníží jeho kapacita z 350 litrů na 205 litrů.

Typicky francouzský podvozek má měkké naladění, což znamená pohodlnou jízdu i na ne zrovna kvalitních komunikacích. Jenže měkké nastavení s sebou nese i větší náklony karoserie v zatáčkách. Držení jízdní stopy v takových situacích rozhodně není ideální a nepotěší ani řízení bez zpětné vazby nebo nepřesné řazení. Z hlediska jízdních vlastností je tak Peugeot 307 podprůměrným vozem.

Na výběr je z celé řady pohonných jednotek. Základní čtrnáctistovky ale výkonem nenadchnou. Benzinový agregát o objemu 1,4 litru a výkonu 55 kW se snahou nepřetrhne a totéž platí pro velice úsporný turbodiesel 1,4 HDi/50 kW. Mimochodem, všechny naftové motorizace v Peugeotu 307 používají vstřikování systémem common rail.

To platí i pro opravdu úsporné, ale velice poruchové motory 1.6 HDi/66 a 80 kW ze společného vývoje PSA Peugeot Citroën a automobilky Ford. Mezi turbodiesely představují jasně nejlepší volbu dvoulitry „há-dé-í“. Nejslabší 2.0 HDi s výkonem 66 kW není vyloženě špatnou volbou, ale silnější provedení 80 a 100 kW jsou rozhodně svižnější. Přitom jde stále o úsporné turbodiesely.

Z benzinových motorizací dále jmenujme 1.4 16V/65 kW či ještě ochotnější 1.6 16V/80 kW. Právě tyto zážehové motory se mezi benziňáky těší největší oblibě. Naopak 2.0 16V s výkonem 100 kW tak často nepotkáte, vyložené terno není ani 2.0 16V/132 kW, který se poměrně neochotně vytáčí.

„U naftových motorizací pozor na stav filtru pevných částic. U řady ojetých vozidel nefunguje, někdy dokonce u motorizací, kde má být, zcela chybí,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Absence filtru pevných částic FAP pak znamená zásadní problém při měření emisí a technické kontrole.

Pozor si dejte na stav dvouhmotového setrvačníku, pokud je jím vůz vybaven. Jeho špatnou kondici prozradí typické klepání zespodu motoru při volnoběžných otáčkách, které změní zvuk nebo zcela utichne po sešlápnutí pedálu spojky. Rizikovými díly jsou u turbodieselů také vstřikovače a turbo. Zejména pak u 1.6 HDi.

„Naftové motory 1.6 HDi někdy potkají potíže s EGR ventilem nebo turbem. Jeho výměna či repase ale nestačí, je třeba také vyčistit přívod oleje a zejména pak sítka, které se v mazacích cestách k turbu nachází a rádo ucpává,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. „Pokud se cesty pro olej nevyčistí, nové turbodmychadlo po čase zase odejde,“ dodává.

Naftovou šestnáctistovku nezřídka trápí i problémy s podtlakovým okruhem, který ovládá práci EGR ventilu, škrticí klapky a turba. Často jí také zlobí vstřikovače. Obehranou písničkou jsou prodřené hadice od turba, které se třou o sebe, a tím tento problém s následkem poklesu výkonu vzniká. Bez ohledu na motorizaci jsou známé také poruchy elektroniky, prověřte elektrickou výbavu i klimatizaci.

Závady se nevyhýbají ani páčkám pod volantem, které pak doslova žijí svým vlastním životem. Jejich cena přitom není vůbec lidová, protože se dodávají i s elektronikou a mohou podle konkrétního typu přijít i na 12 000 korun – automobilka v průběhu výroby vystřídala několik typů ve snaze problém odstranit, avšak bez úspěchu.

„Nezřídka se vyskytují vůle na přední nápravě nebo praskání žárovek v potkávacích světlometech,“ upozorňuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Kratší životnost mají brzdy, které do prvovýroby dodává Bosch. Nezřídka jsou už po pouhých 40 000 kilometrech na výměnu nejen brzdové destičky, ale i kotouče. Proto lze doporučit jejich výměnu za kvalitní druhovýrobu, což by mohlo problém s životností řešit.

Peugeot 307 rozhodně není žádný andílek. Častý výskyt poruch a nepřesvědčivé jízdní vlastnosti nejsou nic potěšitelného. V očích řady motoristů tyto minusy ale vyrovná pohledný design a zajímavá pořizovací cena. I proto je „třistasedmička“ na trhu ojetin stále vyhledávaným vozem.

Ve zpětném zrcátku

2001 – představen tří a pětidveřový hatchback se zížehovými motory 1.4/55 kW, 1.6 16V/80 kW, 2.0 16V/100 kW a turbodiesely 1.4 HDi/50 kW, 2.0 HDi/66 a 80 kW.
2002 – uvedeny verze kombi Break a SW s panoramatickou střechou a sedmi sedadly.
2003 – uveden kupé-kabriolet 307 CC s motory 1.6 16V/80 kW, 2.0 16V/100 a 132 kW, nový agregát 1.4 16V/65 kW.
2004 – jednotka 2.0 16V/100 kW nahrazena silnějším provedením o výkonu 105 kW, nové turbodiesely 1.6 HDi/66 a 80 kW ze společného vývoje PSA Peugeot Citroën a automobilky Ford, nový turbodiesel Peugeot 2.0 HDi/100 kW.
2005 – facelift.
2007 – příchod nástupce Peugeotu 308, model 307 zůstává v prodeji pouze ve verzích Break, SW a CC.
2008 – představen Peugeot 308 SW, ukončen prodej variant 307 Break a SW.
2009 – příchod nového kupé-kabrioletu Peugeot 308 CC, definitivní ukončení výroby modelu 307, konkrétně poslední vyráběné verze 307 CC.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérovým testem Euro NCAP prošel Peugeot 307 v roce 2001. Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných. Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných.

12dostal 2 hvězdy ze 4 možných.

12.3.2019 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist