Peugeot 3008 2.0 BlueHDi 180 GT Line: SUV pro extroverty

SUV od Peugeotu je ve svojí nejvyšší specifikaci s křiklavě červenou barvou auto, které rozhodně zaujme pohledy kolemjdoucích. Zkrátka nic pro introverty!
titulka-21-1100x618.jpgCelá galerie 29 Zdroj: archiv redakce

Foto: Autoweb.cz

Peugeot 3008 přesně splňuje to, co zákazníci teď od auta požadují. A než budete číst dál, není to vůbec špatné auto. Vyšší posez, vyšší posez a vyšší posez. Potom ještě oplastovaný vzhled, předstírající schopnosti, které ve skutečnosti neexistují, a ti, kdo si tato auta kupují, by je ani nedokázali využít. A ostatní je úplně jedno. Takže automobilky vyrábějí auta, která kdyby seděla na normální velikosti kol bez, opět, zbytečně použitých pneumatik i pro jízdu po zoraném poli a nebyla uměle zvednutá výš, byla by téměř dokonalá. A to je přesně případ 3008.

Pokud ji srovnáme s 308, není objektivně v ničem lepší, ale zákazníci prostě taková auta chtějí. Vyšší světlá výška znamená vyšší těžiště, a tedy větší tendenci k náklonům a k převrácení při splnění daných podmínek, zato k nižší rychlosti pro jakýkoliv nouzový vyhýbací manévr. Rádoby univerzální pneumatiky pak znamenají pouze to, že tam, kde tato auta najedou 99,9 % svých kilometrů, tedy na obyčejné silnici, budou všechny měřitelné důležité vlastnosti horší než u klasických gum.

Předchozí dva odstavce vůbec nejsou namířené proti Peugeotu, tomu se s 3008 podařilo v rámci možnosti udělat dobré i zábavné auto. A třeba odezvu z řízení by se mohli u některých jiných automobilek učit. Je to smutek nad tím, že zákazníci mají na auta požadavky, které je dělají horší, a automobilky jim pochopitelně vycházejí vstříc. Peugeota 3008 máme k dispozici už poněkolikáté, tentokrát ve verzi GT, s naftovým dvoulitrovým motorem o výkonu 180 koní, bohužel s automatickou převodovkou, která pro mě radost jízdy za všech okolností kazí. Spotřebu si ovšem motor drží slušnou – 7,5 l při 140 km/h, šest až  šest a půl kolem 100 km/h a i ve městě se udržíte kolem 7,5 l/100 km. Což vzhledem k dynamice, kterou motor nabízí, není vůbec špatné.

Jízdní vlastnosti 3008 jsou vyvážené, auto je čitelné, jen musíte přijmout častější kvičení pneumatik při průjezdu zatáčkou stejně tak jako častěji zasahující stabilizační systém. Ale jízda s 3008 rozhodně není nezábavná a auto dokáže potěšit i řidiče, nejen uživatele aut, kteří řízení berou jako nutné zlo, jež je potřeba vyplnit brouzdáním na internetu, psaním SMS nebo kouřením a pitím kávy současně. Jako bývalý hrdý majitel 504 a dvou 505 GT a GTI jsem rád, že se Peugeot zase vrátil do formy (pro ty, kdo nevěří, doporučuju například recenzi RCZR).

Dotykový displej infotainmentu je na rozdíl od modelu 308, který máme na dlouhodobý test, doplněn o dvě řady klasických tlačítek. To znamená, že si tlačítkem zvolíte, co konkrétně se má na displeji zobrazit, čímž ušetříte první krok, kdy jste museli nejdříve do hlavního menu a z něj pak teprve k oddílu, který chcete řešit. Ať už je to klimatizace, rádio, nebo nastavení.

Klimatizace – díky teplotám, které aktuálně panují, se zvýraznila častá slabost moderních aut – systém je slabě dimenzovaný. Kdo pamatuje klimatizaci z aut před 10 až 20 lety, které opravdu chladily, bude v současném autě často nemile překvapený. Peugeot 3008 není výjimkou – edit po dalším dnu: Klimatizace u 3008 umí chladit, jen je svéhlavá. Výchozí podmínky jsou stejné, sluníčko svítí, venku je 32 °C, a aby byla v autě snesitelná teplota, nenastavíte si 25, 26, to by nebylo k vydržení. Musíte 22. Pak najednou auto začne chladit moc, přidáte na 23 – a to je zase najednou moc. A to je opravdu otravné. Teplotu jsem ladil snad dvacetkrát.

Interiér jako takový je jedna z nejzajímavějších věcí na současných Peugeotech. Konkrétně u verze GT najdete v autě kůži, opravdu příjemný měkčený plast s výraznou strukturou, alcantaru ve dvou odstínech. Ale i u obyčejnějších výbav to není špatné, sice nenajdete alcantaru a kůži, ale například látka použitá na části výplní dveří je nesmírně originální nápad. Jestli jsem se dobře díval, tak kulaté jsou pouze tři věci: tlačítko startu motoru, hlavní spínač rádia a ovladač jízdních režimů. A pak ještě vlastně držáky nápojů na středovém panelu.

Tam se vejdou dvě klasické 0,75litrové lahve, ale do předních dveří dáte celou 1,5litrovku. Za to patří konstruktérům velká pochvala. A další pak za rovněž velký úložný prostor ve středovém panelu, který je chlazený z klimatizace. V teplotách přes 35 °C jsem jej používal na každé cestě z nákupu. Všechny ostatní tvary v rámci palubní desky jsou různé víceúhelníky a lomené hrany. A vypadá to originálně a dobře, a navíc vše působí kvalitně.

Subjektivně mi pouze nevyhovovaly opěráky předních sedaček, které mě tak zvláštně tlačily po stranách do zad. Start/stop vypnete, hlídání mrtvého úhlu taky, i samobrždění, stabilizaci bohužel pouze do 50 km/h. Téma samo pro sebe – malý volant vymyšlený tak, aby byl pod přístrojovým štítem, je často kritizován, ale mně osobně moc vyhovuje. I ve 3008 jsem si rychle dokázal najít naprosto ideální nastavení sedačky a volantu a přitom měl ukazatele nad ním. Volant je malý a silný tak akorát, krásně klouže pod rukou. Vůbec pocit z přední nápravy je dobrý, ostatně jízdní vlastnosti u Peugeotu v posledních letech (už zase) umějí.

Zvenku je 3008 také povedené auto. Překvapilo mě, jak často přitahuje pohledy kolemj(e)doucích ostatních účastníků silničního provozu. Přitom není nijak prvoplánově líbivý, to ani u těchto typů karoserie „zahradní domek“ nejde. Ale přijde mi, že vypadá vyváženě ze všech stran a zároveň je z každého úhlu pohledu originální a dokáže zaujmout. Takže paráda!

9.8.2018 12:00| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist