Pás života

Kdo by měl rád statistiky, a navíc statistiky, které mluví o tragédiích na silnicích, jenže co je výmluvnější? Je ověřeno, že správně se připoutat bezpečnostním pásem trvá přibližně dvě sekundy. Řada řidičů však i tak jezdí v autě nepřipoutána. Jaké jsou následky?

Nepřipoutaní řidiči umírají při havárii 14x častěji než ti, kdo se připoutali. V případě spolujezdců na předním sedadle je to 6x častěji a na zadním sedadle 4x častěji. „Chráněn“ tedy bez použití pásů není rozhodně nikdo. A to nemluvíme o tom, že podle zákona 361/2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích je používání pásů, až na několik málo výjimek, povinné. Za porušení této povinnosti hrozí ztráta 2 bodů a samozřejmě pokuta ve výši asi 2 000 Kč.

Komu poděkovat?
První automobil, který použil bezpečnostní pásy, byl francouzský Renault, protože pětibodový bezpečnostní pás vynalezl v roce 1905 pan Louis Renault. Ovšem skutečné prvenství a autorství tohoto vynálezu se připisuje vynálezci jménem George Cayley, který žil v první polovině 19. století. Těsně před první světovou válkou byly pásy poprvé použity v letectví, aby zde byly ve třicátých letech už běžně používány. Tříbodové pásy, jak je známe dnes, vyvinula švédská automobilka Volvo.Do dnešní podoby bezpečnostní pásy upravili bratři Kenneth a Bob Ligonovi. Jejich patent jako první použila automobilka Ford. První zemí, která uzákonila používání bezpečnostních pásů, byla Austrálie. Od ledna 1967 platí tato povinnost i v tehdejším Československu, i když nejdříve jen na předních sedadlech a při jízdě mimo obec. O devět let později se platnost rozšířila na všechna sedadla a od roku 1990 musí být pásy používány i v obcích. Kolem jejich používání právě v obcích koluje mnoho fám.

V obci a mimo ni
Je ověřeno, že právě v rychlosti do 50 kilometrů za hodinu, jsou bezpečnostní pásy nejúčinnější. A přesto bylo přes 40 procent všech řidičů usmrcených v obci nepřipoutáno. V případě spolujezdců je toto číslo ještě vyšší a tvoří polovinu všech případů. Samozřejmě, že při jízdě mimo obec (vzhledem k vyšší rychlosti jízdy) je podíl tragických případů smrti nepřipoutaných řidičů ještě vyšší (73 % končí smrtí) a u spolujezdce na předním sedadle je to dokonce 81 %.

Nesprávný je i názor, že díky nafukovacím bezpečnostním vakům přebírají starost o naše životy airbagy. Ty jsou bez použití bezpečnostních pásů účinné jen asi z 12 procent. Dokonce mohou ublížit, to když se tělo při nárazu bez zadržovacích pásů pohybuje vpřed a poté je nafouknutím airbagu (během asi 0,1 sekundy) bezmála „vystřeleno“ zpět do sedačky. Zkrátka od dob vynálezu automobilu nebyl vynalezen ve své jednoduchosti účinnější prostředek ochrany cestujících.Nejvyšší účinnost mají pásy v případě převrácení vozu, následně při nárazu zezadu, dále zepředu a nejméně nám mohou pomoci při nárazu z boku. Tady přicházejí ke slovu další pasivní prvky ochrany, jako jsou dvojité vzpěry ve dveřích, boční airbagy a podobně, ale to už je jiná historie.

Jak pásy používat?
Možná je to zbytečné připomínat, ale správné nastavení sedačky, volantu a výšky bezpečnostních pásů hraje rozhodující roli v tom, jak budou v případě potřeby účinné. První zásada zní, vždy se připoutat, i když jedete jen k sousednímu domu. Další – vždy mít správně nastavenu výšku pásu, aby neprobíhal v úrovni krku, ale vedl přes rameno a prsa. Pod pásy nemají být ostré či tvrdé předměty, neměli bychom se sesouvat na sedadle dolů. Těhotné ženy by měly spodní příčnou část pásu posunout pod břicho. Pak jsou pásy bezpečné i pro ně.

Stojí za to se před jízdou ohlédnout za sebe a přimět cestující na zadních sedadlech, aby se také připoutali. Nejde totiž jen o bezpečnost jich samotných, ale i vaši. Právě volný pohyb cestujících ze zadního sedadla po kabině může v případě havárie způsobit zranění těm vpředu, kteří by jinak vyvázli zdrávi, protože jsou připoutáni. Na závěr ještě uvedeme poslední údaj: podle odborných studií by 2/3 lidí přežili havárii automobilu, kdyby použili bezpečnostní pás.Partnerem rubriky je pojišťovna Direct

24.6.2010 5:03

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist