Pás života

Kdo by měl rád statistiky, a navíc statistiky, které mluví o tragédiích na silnicích, jenže co je výmluvnější? Je ověřeno, že správně se připoutat bezpečnostním pásem trvá přibližně dvě sekundy. Řada řidičů však i tak jezdí v autě nepřipoutána. Jaké jsou následky?

Nepřipoutaní řidiči umírají při havárii 14x častěji než ti, kdo se připoutali. V případě spolujezdců na předním sedadle je to 6x častěji a na zadním sedadle 4x častěji. „Chráněn“ tedy bez použití pásů není rozhodně nikdo. A to nemluvíme o tom, že podle zákona 361/2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích je používání pásů, až na několik málo výjimek, povinné. Za porušení této povinnosti hrozí ztráta 2 bodů a samozřejmě pokuta ve výši asi 2 000 Kč.

Komu poděkovat?
První automobil, který použil bezpečnostní pásy, byl francouzský Renault, protože pětibodový bezpečnostní pás vynalezl v roce 1905 pan Louis Renault. Ovšem skutečné prvenství a autorství tohoto vynálezu se připisuje vynálezci jménem George Cayley, který žil v první polovině 19. století. Těsně před první světovou válkou byly pásy poprvé použity v letectví, aby zde byly ve třicátých letech už běžně používány. Tříbodové pásy, jak je známe dnes, vyvinula švédská automobilka Volvo.Do dnešní podoby bezpečnostní pásy upravili bratři Kenneth a Bob Ligonovi. Jejich patent jako první použila automobilka Ford. První zemí, která uzákonila používání bezpečnostních pásů, byla Austrálie. Od ledna 1967 platí tato povinnost i v tehdejším Československu, i když nejdříve jen na předních sedadlech a při jízdě mimo obec. O devět let později se platnost rozšířila na všechna sedadla a od roku 1990 musí být pásy používány i v obcích. Kolem jejich používání právě v obcích koluje mnoho fám.

V obci a mimo ni
Je ověřeno, že právě v rychlosti do 50 kilometrů za hodinu, jsou bezpečnostní pásy nejúčinnější. A přesto bylo přes 40 procent všech řidičů usmrcených v obci nepřipoutáno. V případě spolujezdců je toto číslo ještě vyšší a tvoří polovinu všech případů. Samozřejmě, že při jízdě mimo obec (vzhledem k vyšší rychlosti jízdy) je podíl tragických případů smrti nepřipoutaných řidičů ještě vyšší (73 % končí smrtí) a u spolujezdce na předním sedadle je to dokonce 81 %.

Nesprávný je i názor, že díky nafukovacím bezpečnostním vakům přebírají starost o naše životy airbagy. Ty jsou bez použití bezpečnostních pásů účinné jen asi z 12 procent. Dokonce mohou ublížit, to když se tělo při nárazu bez zadržovacích pásů pohybuje vpřed a poté je nafouknutím airbagu (během asi 0,1 sekundy) bezmála „vystřeleno“ zpět do sedačky. Zkrátka od dob vynálezu automobilu nebyl vynalezen ve své jednoduchosti účinnější prostředek ochrany cestujících.Nejvyšší účinnost mají pásy v případě převrácení vozu, následně při nárazu zezadu, dále zepředu a nejméně nám mohou pomoci při nárazu z boku. Tady přicházejí ke slovu další pasivní prvky ochrany, jako jsou dvojité vzpěry ve dveřích, boční airbagy a podobně, ale to už je jiná historie.

Jak pásy používat?
Možná je to zbytečné připomínat, ale správné nastavení sedačky, volantu a výšky bezpečnostních pásů hraje rozhodující roli v tom, jak budou v případě potřeby účinné. První zásada zní, vždy se připoutat, i když jedete jen k sousednímu domu. Další – vždy mít správně nastavenu výšku pásu, aby neprobíhal v úrovni krku, ale vedl přes rameno a prsa. Pod pásy nemají být ostré či tvrdé předměty, neměli bychom se sesouvat na sedadle dolů. Těhotné ženy by měly spodní příčnou část pásu posunout pod břicho. Pak jsou pásy bezpečné i pro ně.

Stojí za to se před jízdou ohlédnout za sebe a přimět cestující na zadních sedadlech, aby se také připoutali. Nejde totiž jen o bezpečnost jich samotných, ale i vaši. Právě volný pohyb cestujících ze zadního sedadla po kabině může v případě havárie způsobit zranění těm vpředu, kteří by jinak vyvázli zdrávi, protože jsou připoutáni. Na závěr ještě uvedeme poslední údaj: podle odborných studií by 2/3 lidí přežili havárii automobilu, kdyby použili bezpečnostní pás.Partnerem rubriky je pojišťovna Direct

24.6.2010 5:03
Více o tématu: platnost

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist