osoba-blizka-nekonci-cast-iii.jpg

Osoba blízká nekončí! Část III.

poradna

Po prvních dvou dílech bych se rád podíval na některé „zaručené“ recepty a nápady, které se v diskusi pod posledním článkem objevily.

Diskuze

35 komentářů

    Honza

    Pane doktore, uvádíte citaci :„Provozovatel vozidla nesmí…přikázat nebo svěřit samostatné řízení vozidla osobě, o které nezná údaje potřebné k určení její totožnosti.“ a z tohoto ustanovení dovozujete, že se tato povinnost řetězí. Dovolím si s Vámi nesouhlasit. Situace se dle mého rozpadá na více \“podsituací\“. V případě FO prostě otec svěří auto synovi a ten bez vědomí otce svému kamarádovi (např. si někde dal pivo a nemůže řídit). Otec se o tomto ani nemusí dozvědět, protože on (jako provozovatel) splnil povinnost a svěřil vozidlo osobě, kterou je schopen identifikovat. Syn už provozovatel vozidla není a tudíž se vůbec nemusí zabývat tím, komu vozidlo svěří. Toto je gramatický výklad. V případě PO by to bylo jinak – řidič firmy by v tomto případě jednal jménem a na účet provozovatele (tedy dané PO, která ho zaměstnává) a tím by se na něj \“výmluva\“, kterou uvádím výše nevztahovala. Další případy jsou třeba půjčovny, kde by se dalo postupovat jako u postupu pro FO, ale tam narážíme na smluvní povinnosti, pokuty atd. Zajímá mě Váš názor. Děkuji.

    luke

    Dobrý den,

    zajímalo by mě, jestli ten odstavec b) řízení o přestupku zastavil, protože obviněnému z přestupku nebylo spáchání skutku prokázáno.“
    je možné chápat i tak, že osoba A, určí, že řídila osoba B, osoba B) řekne, že řídila, ale uhraje to na něčem jiném (například materiální aspekt) – tedy úřad řízení s osobou B zastaví, protože se spáchání přestupku neprokáže a dle odstavce b) úřad dá pokutu osobě A?
    Je to možné – dle znění zákona se mi zdá, že ano, ale nejsem právník.
    A není to protiústavní? Dyť je možné tímhle v podstatě začít trestat nevinné lidi tak, že se přestupek prostě vymyslí – pak se neprokáže, ale provozovatel platí…

    Nikoloki

    Pane doktore, jaký bude postup úřadů v případě, že přestupek spáchá pracovník servisu, jemuž bylo vozidlo prokazatelně (dle zakázkového listu) svěřeno? Podle dikce zákona jsem nezajistil, aby osoba řídící moje vozidlo nespáchala přestupek …

    (U mne konkrétně stačí, když s mým vozem projedou křižovatku na červenou při přejezdu do mateřské provozovny či zpět …)

    Kontramatka

    Co by se zhruba dělo, kdybych poctivě někoho udal a on zase udal mne? Je nějaká možnost, že by došlo k zacyklování?

    joseph

    Aha, takže stačí napsat jakýkoli jméno, který si vyjedu z facebooku a jsem z obliga? Kdyby policajti chytali v terénu, tak by bylo po problému. Jenže automaticky je to pohodlnější.

    pavel

    Nelze použít, řízení by museli přerušit, tím pádem provozovatel zaplatí 10000.

    Martin

    Dobry den,

    napadla mne jeste jina varianta, ktera souvisi s Vasim prvnim prikladem \“retezeni\“. Provozovatel automobilu nahlasi ridice, a ten odmitne vypovidat (teoreticky tedy ne v navaznosti na nejakou osobu blizkou, ale protoze ma pravo nevypovidat sam proti sobe).

    Provozovatel tedy zajistil objektivni odpovednost za auto (vi, kdo ridil – je to ten udany kamarad), ten ale odmita vypovidat, takze mu nemuze byt nic prokazano, protoze se neprizna.

    Predpokladam, ze problem je v tom, ze rict \“nebudu vypovidat\“ muze znamenat take variantu osoby blizke toho udaneho kamarada, a uredni siml si to tak samozrejme prebere. Udany kamarad asi nemuze rict \“ano ridil jsem ja, ale nebudu vypovidat\“ :-)?

    Martin

    Tomáš Beran

    Tady jsme si nerozuměli. Nechtěl jsem říct, že výše citovanou povinnost provozovatele má ten řidič, kterému bylo vozidlo svěřeno. To s Vám i souhlasím, že nemá. Narážím ale na to, jestli lze tu povinnost provozovatele chápat jen tak, že stačí vědět \“prvního\“, kterému bylo vozidlo svěřeno nebo zda nemá náhodou provozovatel povinnost znát celý řetěz až na konec. Když totiž přijmeme Váš výklad, že stačí znát toho prvního, dá se to až příliš snadno obejít a mám trochu obavu, jestli takovou argumentaci provozovatel ustojí. Přál bych si, aby ano, ale mám pochybnosti.

    Tomáš Beran

    Přestupkový zákon zná naštěstí spoustu detailních důvodů pro zastavení. Tento konkrétní \“nepodařilo se obviněnému spáchání skutku prokázat\“ míří na případ, kdy se nepodařilo najít důkazy, že to konkrétní obviněný spáchal (např. nezákonně získaný důkaz o měření rychlosti). Ale pokud to uhrajete na materiální aspekt, tak to je důvod zastavení \“nejedná se o přestupek\“. Tady u těch důvodů pro zastavení se to bude \“lámat\“. Jakmile to správní úřad zastaví z \“nesprávného\“ důvodu, bude z toho provozovatel venku.

    Aleš

    Pane doktore,
    mám spíše otázku k uvedenému \“řetězení řidičů\“:
    – v případě že provozovatelem je firma, auto mám na základě smlouvy možnost využívat i pro soukromé účely respektive jej mohou používat i další určené osoby (například rodina), provozovatel nemůže nikdy zajistit splnění povinnosti: „Provozovatel vozidla nesmí…přikázat nebo svěřit samostatné řízení vozidla osobě, o které nezná údaje potřebné k určení její totožnosti.“, je toto skutečně myšleno tak, že provozovatel v každém časovém okamžiku musí vědět kdo auto řídil? Toto je u určité skupiny provozovatelů zcela nesplnitelné.
    Dále mne zaujaly dva body v ústavě \’Listině….\‘:
    Článek 3
    (3) Nikomu nesmí být způsobena újma na právech pro uplatňování jeho základních práv a svobod.
    a
    Článek 4
    (1) Povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod.
    Nemohu se ubránit pocitu, že nově zakotvená \“objektivní odpovědnost\“ je minimálně s těmito článkyzcela v rozporu.
    Jaký je na toto právní výklad?
    Děkuji,
    Aleš

    Honza

    Souhlasím s Vámi, že je to jednoduchá cesta, jak se této povinnosti vyhnout. Interpretací té normy mi ale vychází to, co jsem se snažil nastínit výše. Vycházím z toho, že adresát je provozovatel a povinnost není stranovena tak, aby musel vědět, kdo řídil, nýbrž tak, že nesmí svěřit vozidlo tomu, koho nedokáže identifikovat. Řetězení vychází z toho, že vozidlo již nesvěřuje provozovatel, ale ten, komu bylo svěřeno. Myslím, že gramatickým výkladem se tu dá objektivně přesvědčit každý rozumný člověk. Bohužel úřad by uznáním této argumentace sám sobě bral peníze, takže uvidíme, jestli bude vítězit předvídatelnost anebo překroucení práva v zájmu plnější pokladny.

    mrx8

    zdravim, ve druhem dile mluvite \“je zjištěno prostřednictvím automatizovaného technického prostředku používaného bez obsluhy“. jak je to pokud se jedna o klasicke zmereni rychlosti cetnikem? u nas takhle z oblibou meri aniz by zastavovali a pak rozesilaji obsilky. dik.

    Kumi

    Osoba blízká I.část: 63 komentářů, II. část !152! komentářů, III. část ? 12 ? komentářů?
    Žeby už byly Beranovy ovce unavené?
    Kurva, hoši, jak jsem rád, že nemusím řešit, jak vydrbat s jakousi Jižní spojkou, či Magistrálou. Vy snad ani nejste schopni pochopit, že lze jezdit i bez přestupků nebo že lze nést za své chování odpovědnost.

    Steve

    Zajímá jedna věc, na kterou zákon nemyslí. Řekněme, že jsem majitelem třeba stříbrné Octavie a v případném sporu o přestupek budu tvrdit, že vůz na fotce není můj, protože já jsem v té době byl na návštěvě u rodičů, což oni potvrdí, a tedy si někdo vyrobil kopii mé RZ. Úřad by pak musel dokázat, že vozidlo na fotce je opravdu moje.

    Samozřejmě to není obecný návod (a já ho bohužel stejně použít nemůžu). Ale pokud např žiji v Praze a změří mě radar v nějaké jiné obci, kterou jsem jen projel. Tak my těžko budou dokazovat, že jde o můj vůz. V Praze by to mohl být oříšek, vzhledem k všudypřítomným kamerám. Tam by hrozilo, že chvíli po změření jsem z vozu vystoupil a byl jsem nahrán kamerovým systémem.

    Tomáš Beran

    K první části Vaší otázky viz odpověď jinému čtenáři shora. Bude záležet hodně na tom, jak bude ta povinnost provozovatele vědět dováděna do důsledků.

    K tomu druhému argumentu – ano, takto argumentovat se určitě nabízí a rozhodně bych takový argument doporučil při obhajobě nevynechat.

    Tomáš Beran

    Tam to platit nebude.

    Jaryn

    Dobrý den pane doktore, rád bych se zeptal na případ podobný bodu 2)Řidič umřel. Tentokrát však trochu jinak – provozovatel zemřel. Řekněme hypoteticky: umře mi děda, jeho autem budu odvážet nějaké harampádí na sběrný dvůr a zaparkuji před domem na chodníku, protože jinde není místo. Za 10min vylezu z domu a za stěračem \“Výzva – dostavte se do 5 dnů…\“ od MP za parkování na chodníku. POkud jsem to správně pochopil, tak dle § 125c č.4) písm.f) hrozí pokuta 1500-2500 (předpokládám, že se nejedná o blokovou pokutu protože se věc neřešila na místě).
    To je moc peněz – nezaplatím. Jak potom bude postupovat MP když provozovatel je mrtvý a dědické řízení ještě neproběhlo? Povinnosti zůstavitele (odpovědnost za vozidlo, povinnost znát řidiče atd.) přechází automaticky na pozůstalé nebo se postupuje dle podle §76 odst. 1, písm. i) zákona o přestupcích (obviněný zemřel)? Jinými slovy vyměknout a zaplatit nebo zmuchlat a zahodit, příp. poslat v nějaké fázi úmrtní list? Díky

    Jaryn

    Dobrý den pane doktore, rád bych se zeptal na případ podobný bodu 2)Řidič umřel. Tentokrát však trochu jinak – provozovatel zemřel. Řekněme hypoteticky: umře mi děda, jeho autem budu odvážet nějaké harampádí na sběrný dvůr a zaparkuji před domem na chodníku, protože jinde není místo. Za 10min vylezu z domu a za stěračem \“Výzva – dostavte se do 5 dnů…\“ od MP za parkování na chodníku. POkud jsem to správně pochopil, tak dle § 125c č.4) písm.f) hrozí pokuta 1500-2500 (předpokládám, že se nejedná o blokovou pokutu protože se věc neřešila na místě).
    To je moc peněz – nezaplatím. Jak potom bude postupovat MP když provozovatel je mrtvý a dědické řízení ještě neproběhlo? Povinnosti zůstavitele (odpovědnost za vozidlo, povinnost znát řidiče atd.) přechází automaticky na pozůstalé nebo se postupuje dle podle §76 odst. 1, písm. i) zákona o přestupcích (obviněný zemřel)? Jinými slovy vyměknout a zaplatit nebo zmuchlat a zahodit, příp. poslat v nějaké fázi úmrtní list? Díky

    Jaryn

    Dobrý den pane doktore, rád bych se zeptal na případ podobný bodu 2)Řidič umřel. Tentokrát však trochu jinak – provozovatel zemřel. Řekněme hypoteticky: umře mi děda, jeho autem budu odvážet nějaké harampádí na sběrný dvůr a zaparkuji před domem na chodníku, protože jinde není místo. Za 10min vylezu z domu a za stěračem \“Výzva – dostavte se do 5 dnů…\“ od MP za parkování na chodníku. POkud jsem to správně pochopil, tak dle § 125c č.4) písm.f) hrozí pokuta 1500-2500 (předpokládám, že se nejedná o blokovou pokutu protože se věc neřešila na místě).
    To je moc peněz – nezaplatím. Jak potom bude postupovat MP když provozovatel je mrtvý a dědické řízení ještě neproběhlo? Povinnosti zůstavitele (odpovědnost za vozidlo, povinnost znát řidiče atd.) přechází automaticky na pozůstalé nebo se postupuje dle podle §76 odst. 1, písm. i) zákona o přestupcích (obviněný zemřel)? Jinými slovy vyměknout a zaplatit nebo zmuchlat a zahodit, příp. poslat v nějaké fázi úmrtní list? Díky

    Jaryn

    Dobrý den pane doktore, rád bych se zeptal na případ podobný bodu 2)Řidič umřel. Tentokrát však trochu jinak – provozovatel zemřel. Řekněme hypoteticky: umře mi děda, jeho autem budu odvážet nějaké harampádí na sběrný dvůr a zaparkuji před domem na chodníku, protože jinde není místo. Za 10min vylezu z domu a za stěračem \“Výzva – dostavte se do 5 dnů…\“ od MP za parkování na chodníku. POkud jsem to správně pochopil, tak dle § 125c č.4) písm.f) hrozí pokuta 1500-2500 (předpokládám, že se nejedná o blokovou pokutu protože se věc neřešila na místě).
    To je moc peněz – nezaplatím. Jak potom bude postupovat MP když provozovatel je mrtvý a dědické řízení ještě neproběhlo? Povinnosti zůstavitele (odpovědnost za vozidlo, povinnost znát řidiče atd.) přechází automaticky na pozůstalé nebo se postupuje dle podle §76 odst. 1, písm. i) zákona o přestupcích (obviněný zemřel)? Jinými slovy vyměknout a zaplatit nebo zmuchlat a zahodit, příp. poslat v nějaké fázi úmrtní list? Díky

    JST

    A co tedy bude platit? Jaký bude postup Policie a jaká případná obrana? Není to téma na samostatný článek?

    Jaryn

    Dobrý den pane doktore, rád bych se zeptal na případ podobný bodu 2)Řidič umřel. Tentokrát však trochu jinak – provozovatel zemřel. Řekněme hypoteticky: umře mi děda, jeho autem budu odvážet nějaké harampádí na sběrný dvůr a zaparkuji před domem na chodníku, protože jinde není místo. Za 10min vylezu z domu a za stěračem \“Výzva – dostavte se do 5 dnů…\“ od MP za parkování na chodníku. POkud jsem to správně pochopil, tak dle § 125c č.4) písm.f) hrozí pokuta 1500-2500 (předpokládám, že se nejedná o blokovou pokutu protože se věc neřešila na místě).
    To je moc peněz – nezaplatím. Jak potom bude postupovat MP když provozovatel je mrtvý a dědické řízení ještě neproběhlo? Povinnosti zůstavitele (odpovědnost za vozidlo, povinnost znát řidiče atd.) přechází automaticky na pozůstalé nebo se postupuje dle podle §76 odst. 1, písm. i) zákona o přestupcích (obviněný zemřel)? Jinými slovy vyměknout a zaplatit nebo zmuchlat a zahodit, příp. poslat v nějaké fázi úmrtní list? Díky

    JarF

    Obrana pro neautomatizovaná měření zůstává jako dosud. Nebuďte líný a dohledejte si to zde, nebo jinde na netu.

    fojar

    Vydávám vyhlášku že za každý post tohoto typu je polatek 100 000KČ. Splatný okamžitě po jeho zjištění.

    Právě jste se provinil proti mé vyhlášce. Buďte chlap, nevytáčejte se, neste následky svého békání a trolení a zaplaťte!

    Ufff, njn.

    rojašek

    Dobrý den pane Jaryne. Jednou to opavdu nestačí?

    tweigner

    Dobrý den, pane doktore,
    jakým způsobem bude správní orgán prokazovat spáchání správního deliktu? Jestliže odmítnu podat vysvětlení k přestupku s tím, že blíže nespecifikované následky daného přestupku vedly k situaci, kdy lze odmítout podání vysvětlení bez toho, že bych tím spáchal správní delikt, není správní orgán povinen prokázat, že jsem se správního deliktu dopustil, tj. vyloučit všechny zákonem stanovené situace, při nichž odmítnutí podání vysvětlení není správním deliktem?

    tweigner

    Dobrý den, pane doktore,
    jakým způsobem bude správní orgán prokazovat spáchání správního deliktu? Jestliže odmítnu podat vysvětlení k přestupku s tím, že blíže nespecifikované následky daného přestupku vedly k situaci, kdy lze odmítout podání vysvětlení bez toho, že bych tím spáchal správní delikt, není správní orgán povinen prokázat, že jsem se správního deliktu dopustil, tj. vyloučit všechny zákonem stanovené situace, při nichž odmítnutí podání vysvětlení není správním deliktem?

    Radim

    Dobrý den,
    píšete že nová novela zákona platí pouze pro bezobslužné zařízení.
    Měl bych dotaz, zda se dá považovat za bezobslužné zařízení i radar umístěn v jedoucím osobním vozidle, který automaticky udělá fotografii. Zařízení sice udělá fotografii automaticky, ale přístroj jako takový, někdo obsluhovat přeci musí. Zajímá mě, jak bude úřad prokazovat tuto skutečnost.

    Děkuji za odpověď.

    Zdenek XX

    Dobrý den pane doktore,
    nejsem právník a tak možná nerozumím právnímu dosahu.
    V ustanovení se píše, že provozovatel nesmí svěřit vozidlo …. ( zjednodušeně neznámé osobě ). Tomu rozumím a je jasné, že pokud by po dobu zapůjčení došlo k nějaké události a prokázalo se, že osoba neměla patřičná oprávnění je to problém a provozovatel je povinen tyto údaje sdělit.
    Ale je mojí povinností archivovat údaje o řidiči, který jel s mým vozem třeba před půl rokem?
    Nebo jak dlouho zpětně platí, že provozovatel musí znát a sdělit údaje o osobě která vozidlo řídíla.
    Toto je dle mého názoru východisko, zvláště při liknavosti úřadů.
    Děkuji

    Pavel Kohout

    ..když tady čtu ty různé \“rady\“, jak se vyhnout postihu za přestupek. Co kdybyste se ko tomu postavili čelem a pokutu jednoduše zaplatili? Za blbost se prostě platí…
    Až vám někdo vybere barák nebo auto a zloděje neodsoudí kvůli různým procesním chybám nebo kličkám jeho advokáta, tak se nerozčilujte…

    Smells

    Tady vůbec nejde o to jak se vyhnout pokutě,ale o to,že co už si naši zákonodárci dovolí.Zpoplatnili základní právo občana nevypovídat proti sobě a osobě blízké.Toto je porušení listiny základních práv a svobod a proto je třeba proti tomuto zákonu bojovat všemi možnými prostředky.

    Dusty Hill

    Vážený pane, jestli jste to dosud nepochopil, nikdo se tu nechce vyhýbat postihu za přestupek. Právě naopak, celá tato série má za úkol naučit slušné lidi bránit se neoprávněným postihům.
    Jestli to někdy někdo zneužije a vyhne se pokutě za nějaký skutečně nebezpečný přestupek, je to sice smutné, ale pořád lepší, než trestat nevinné.

    Pavel Kohout

    Po přečtení článku a diskuze jsem nabyl dojmu, že celé je to právě o tom jak se postihu za přestupek vyhnout. Ale pokud je to jinak, tak si rád nechám vysvětlit, o co se pan Judr. a diskutujcí snaží.
    Nebo snad je OK nedodržovat dopravní předpisy, páchat přestupky a neplatit za to pokuty? Chápu, že se to mnoha lidem nelíbí a mají s tím problém. Mě se např, nelíbí platit daně a také je platím.
    Ještě bych prosil vysvětit, co to je \“neoprávněný postih\“ a jak definujete \“skutečně nebezpečný přestupek\“. Děkuji.

    Zdeněk Hustoles

    to Pavel Kohout: vážený pane, že nerozumíte dostatečně psanému textu, je problém opravdu váš a nikoli zdejších diskutujících. Pakliže nechápete co za zvěrstvo je zpoplatnění práva daného LZPS a vydáváte jej za neochotu dodržovat předpisy a bla, bla, bla… pak snad raději veřejně nevystupujte. Váš způsob uvažování, ač se jej snažíte podat jako tzv.čestný, je především hloupý. Není zač.

    Vlk

    Dobrý den, při čtení zákona i různých článků jsem stále nenarazil na téma, jakým způsobem má provozovatel vozidla zajistit dodržování pravidel silničního provozu. Nějaký úkon přece logicky musí existovat, nebo ne?

    Dejme tomu, že s mým autem pojede manželka a někde ji vyfotí. Před jízdou mi ale podepíše, že byla řádně seznámena s pravidly a že se zavazuje k jejich dodržování. Mohl bych být pořád obviněn ze spáchání správního deliktu nezajištěním dodržování těchto pravidel řidičem? Co víc bych mohl udělat? Na výzvu městského úřadu bych pak mohl reagovat odmítnutím výpovědi s odkazem na osobu blízkou a v řízení o správním deliktu bych jim ukázal bych podepsaný papír se začerněnými osobními údaji s prohlášením, že je to podpis osoby blízké.

    Díky za odpověď.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist