osoba-blizka-a-firemni-auto.jpg

„Osoba blízká“ a firemní auto

poradna

Má firma, coby majitel firemního vozidla, vůbec nějakou blízkou osobu?

Diskuze

44 komentářů

    Michal

    Trošku se v tom neorientuju – mužete mi poradit jak je to u služebního auta :Když by například někdo z mé rodiny chtěl řídit moje služební auto – může se to vůbec??? Díky – jsme z toho fakt zblblý…

    Honza U.

    motaam se motam…. nechapu ale vysvetlil jsem si to nasledovne….

    když tva blizka osoba udela prestupek ve sluzebaku tak se musi zaplatit pokuta protože to neni osoba blizka firmy a neni ani 100% vlastnikem (asi teda)

    pokud jsem to podal zle (je to vic jak mozny) tak se omlouvam… ale v techto clancich se vzdy motam jsou napsany moc odborne:)

    Honza Koubek, autoweb.cz

    Je to tak – v tomhle případě jde pouze o to, že ve většině případů nelze použít odvolání na osobu blízkou v případě prošetřování přestupku.

    Jestli může firemní vozidlo řídit rodinný příslušník zaměstnance je jiná věc a většinou závisí na slmuvní úpravě mezi zaměstnavatelem/majitelem vozidla a zaměstnancem.

    Perda

    Rád bych znal názor na moji situaci: Mám služební auto na oper. leasing a v dohodě se zaměstnavatelem (pronajímá si vozidlo od leasingovky) mám uvedeno, že auto mohou řídit i moji rodinní příslušníci.

    Takže pokud přijde předvolání na leasingovku k podání vysvětlení, ta to pošle na zaměstnavatele a ten na mě (nikdo jiný z firmy s autem nejezdí) já se přece mohu odvolat na osobu blízkou. Nemám povinnost do knihy jízd zapisovat kdo konkrétně z mojí rodiny auto řídil, jsou tam jen soukromé kilometry.

    Díky za názory

    JUDr R.

    Myslim, ze tohle je naprosto správná úvaha – zaměstnavatel dostojí povinnosti (oznámí komu svěřil vozidlo), a vy jako soukromá osoba využijete argumentu osoby blízké. Jde akorát o to že se to udělá jakoby přes jednu další osobu.

    Lexus....

    A jak to bude kdyz firemni vozidlo bude ridit osoba blizka majitele firmy???

    Honza Koubek, autoweb.cz

    Je to tam jasně napsáno – majitelem vozidla není majitel firmy, ale firma. Tudíž je úplně jedno, jestli je dotyčná osoba blízká majiteli firmy.

    Jak napsal pan doktor, jediná osoba blízká firmě podle současné judikatury je výhradní 100% společník, proti kterému pak "firma" nemusí vypovídat. Jinak v každém případě smůla.

    Petr

    hm, jenže vysvětlení k věci, kdo vozidlo řídil nepodává firma a to proto, že ta je věc neživá a teda nemluví. Za firmu jedná její jednatel, resp. majitel. A ten může mít osoby sobě blízké a jedna z nich to vozidlo řidila…. A jsme zase u toho, že jednatel firmy nemusí osobu blízkou vystavit nebezpečí postihu za přestupek a to ani z pozice jednatele firmy. Tak ať se pan "doktor" v pozici správního orgánu zeptá přímo té firmy. Třeba mu to řekně 🙂

    Jiná věc je samozřejmě, kdy firemní vozidlo řídí řadový zaměstnanec bez vztahu blízkého k jednateli.

    Honza U.

    ano mluvi jako zastupce firmy….. tudiž mluvi za firmu ne za sebe

    the Greek

    Přesně. Já to nechápu, to lidi neumíte číst? Vždyť je to tam jasně napsané. Podle současných soudů se v případě služebního auta dá za osobu blízkou považvoat POUZE 100% společník s.r.očka. Tečka, konec. Tak proč tady vymejšlíte nějaký manželky, který s firmou nemaj co dělat?

    Lexus.......

    Pokud to neni S.R.O ale podnikani na zivnostak (firma nese jmeni majitele)??? Neni to tam jednoznacne receno, je tam receno, ze nejdulezitejsi je vztah MAJITEL FIRMY a RIDIC. Tak a ted babo porad.

    Honza U.

    majitelem auta je firma a tudiz plati viz. vyse …. majitel zodpovida za auto když je to firma tak amen:)

    Honzicek

    Ano, vozidlo patří firmě (případně leasingovce).

    Ale podat vysvětlení na úřad jde jednatel (ten může a nemusí být majitelem – ale to je irelevantní).

    A ten jednatel je člověk, který má stejná práva, jako jakýkoli jiný člověk. Tedy i nevypovídat proti sobě či osobě blízké.

    Čili zcela jistě může říct, že podat za firmu vysvětlení je oprávněn (jen a pouze on – bez ohledu na počty majitelů a výše jejich podílů), ale že vypovídat nemůže, protože by tím způsobil postih sobě, nebo osobě blízké. Tečka.

    Prostě je irelevantní, že vozidlo je firemní. Vysvětlení podává jednatel a to je osoba na kterou se vztahuje listina.

    Kdo si s tím ale nechce komplikovat život, poctivě nabonzuje řidiče – svého obchodního partnera Pjotra Ivanoviče Šamšulenka, Krasnojarskaja ulica 947, Minsk, Belarus.

    Já mám chlupaté orgány tak rád, že jim to tam vždy napíšu v originále – azbukou.

    Jednou dokonce zkoušeli, že si ověří, jestli takový člověk měl vízum do ČR. Na to jsem jim řekl, že řidičák a pas měl (ale nemohu zaručit, že pravý), vízum jsem nekontroloval, ale jestli se sem dostal bez něj, maj jejich kolegové na hranicích pěkný nepořádek a měli by přijít o prémie.

    Petr

    Samozřejmě, že jednatel "mluví" za firmu. Na toto je zákon. Přímo od Ústavy se však odvíjí jiné právo, a sice, že nemusím vypovídat proti osobě blízké a taky, že k vypovědi nikdo nesmí být nucen. Pokud tedy jsem jednatel a  firemní vozidlo řidíla osoba mně blízká, nemusím ji uvádět ani jako jednatel. Zde jsou obě věci v rozporu, ale ústava má vyšší právní sílu.

    Pokud jsou třeba ve firmě jednatelé dva a ten druhý např. není ve vztahu k onomu řidiči osobou blízkou, (jehož totožnost však musí oba jednatelé znát – ten první ji nemusí uvést), tak samozřejmě druhý jednatel by byl povinen (pod hrozbou sankce) tuto osobu uvést.

    Alex

    Co to placas za hovadiny…to ze mluvi jako zastupce firmy nemeni nic na tom, ze nemusi vypovidat v pripade blizky osoby…at uz mluvi jmenem kohokoliv.

    Dan

    Přesně tak to je, jak si napsal. Institut osoby blízké je proto, že nemusíš vypovídat aby si jí nezpůsobil újmu, kterou bys pociťoval jako sobě vlastní.

    Přestupku se v ČR může dopustit pouze fyzická osoba, takže ten, kdo za právnickou osobu jedná musí uvést FO. Pokud si přečtete úvodní citace ze zákona, tak zjistíte, že "každý" je povinen a nemusí.

    Pokud by to bylo, jak se tvrdí v článku, ztrácel by institut osoby blízké význam. Odepřít výpověď z důvodu osoby blízké se totiž nevztahuje k majiteli nebo provozovateli vozidla, ale k tomu, kdo je právě vyslýchán. Přečtěte si ustanovení zákona 200/1990 Sb., o provozovateli ani majiteli vozu nic nenajdete.

    nik

    Zaměstnavatel oznámí správnímu orgánu, že vozidlo má pro své používání svěřeno Pepa Vozembouch, který má povoleno nechávat ho řídit i svými rodinnými příslušníky. Takže bez projednání s Pepou Vozembouchem nafasuje pokutu a body Pepa Vozembouch? To není možné, přestupek musí správní orgán s Pepou Vozembouchem projednat, ale Pepa Vozembouch prohlásí, že v uvedenou dobu vůz řídila osoba jemu blízká.

    CEO

    IMHO jste trefil řebíček na hlavičku. Firma sice označí kdo podle ní řídil vozidlo, ale to ještě neznamená, že je mu hned připočítán přestupek. Musí se jednat s Pepou a ten se na osobu blízkou odvolat může.

    Problém je jen ve věrohodnosti takového tvrzení. Nicméně většinu úředníků by to mělo pokořit.

    Honza Koubek, autoweb.cz

    Není to tak. Majitel vozu (tedy firma) má *povinnost* vědět, kdo s vozidlem v dannou dobu jede. I když je to blízká osoba zaměstnance. Firma (její zástupce) má povinnost identifikovat řidiče. Že je řidič osobou blízkou k zástupci firmy je irelevantní. Jedinou blízkou osobou firmě je 100% vlastník. Tak to prostě v současné praxi je, nemá smysl vymýšlet kličky – neexistují.

    Tomáš B

    Tak to znamená, že na přestupcích o tom vědí prd. Máme auto na operativní leasing, jsem zaměstnanec a odmítl jsem vysvětlení přestupku. Bylo mi řečeno – to je ale firemní vozidlo. Já na to: ano, ale mám navýšený daňový základ, nemusím tedy rozepisovat soukromé jízdy.

    A tím to skončilo!

    nik

    A jak firma zajistí svoji povědomost o tom, kdo vozidlo v dané chvíli řídil? Buď tak, že zaměstnanec vůbec nesmí svěřovat vozidlo někomu jinému, nebo že mu uloží povinnost sdělovat zaměstnavateli na požádání jméno řidiče vozidla. V prvním případě může zaměstnanec svěřením vozidla jiné osobě nanejvýš porušit pracovní kázeň a v obou případech pak pokud odmítne zaměstnavateli jméno řidiče sdělit s tím, že by vystavil nebezpečí trestního stíhání osobu sobě blízkou, tak ho ke sdělení jejího jména zaměstnavatel donutí jak?

    nik

    A navíc podle Vašich tvrzení například v případě ujetí od dopravní nehody třeba i se smrtelným následkem má policie jasno, neboť, na rozdíl od soukromého vozidla, nemusí zjišťovat, kdo vozidlo v danou dobu řídil, protože se prostě zeptá zaměstnavatele a má řidiče a hotovo …

    Honza Koubek, autoweb.cz

    Jak si to zaměstnavatel/majitel vozu zajistí, to už je jeho věc, má prostě ze zákona povinnost mít přehled, kdo v jakou dobu s vozidlem zacházel. Většinou se to děje formou knihy jízd. Pokud je vozidlo napsané na firmu, jinak to prostě nejde.

    To, že si češi rádi kupují firemní vozidla, která pak používají jako soukromá, je už jiný problém.

    nik

    Hmm, takže za zabití pěti lidí při dopravní nehodě podle Vás půjde bručet ten, koho nahlásí firma jako řidiče … Asi bude nejlepší nechat právnické obezličky právníkům, neboť mně, vzděláním matematikovi, jsou stejně silně proti srsti, zejména proto, že opomíjejí základní přírodní zákony, logiku samozřejmě nevyjímaje.

    Honza U.

    u nas ve firme je kniha jizd a pod kilometry se vzdy podepise ten kdo je natocil pokud by tam byl podpis nekoho neznameho hned by po nas majitel firmy sel…. pokud by se zjistilo ze auto neridil zamestnanec tak by si taky mohl zamestnanec (treba ja) rovnou zabalit….

    proste je dany kdo auto ridi alespon u nas ve firme…. a pokud v tom jini maj bordel tak osobne bych pak sel po firme a at si to pak vyrika majitel se zamestnanci jak chce

    Honza Koubek, autoweb.cz

    zabití při nehodě už není přestupek, nýbrž trestný čin, takže se vyšetřuje úplně jinak a nemá smysl ho sem tahat…

    JUDr R.

    Nebojte se, právo je naopak silně logické, akorát ho používá mnoho laiků. Základní principy se musí promítat do všech oblastí. Je naprosto nepřípustné, aby úřad vyžadoval po proovzovateli, aby měl povědomí o tom kdo přesně řídí jeho vůz v soukromých km jeho zaměstnanců. Ačkoli se nedivím, proč se policisté snaží tento výklad prosadit.

    Mimochodem doplním inkriminovanou část § 10/3 z č. 361/2000:

    provozovatel je povinen poskytnout informace vedoucí k určení pachatele…Nikoliv "poskytnout jméno…."

    Dan

    To tedy není tak, jak tvrdíte. Osoba blízká se vztahuje k tomu, kdo právě jedná. Přečtěte si z.č. 200/1990Sb., o provozovateli ani majiteli není ani vidu ani slechu.

    nik

    Tak ještě jednou:

    Podle §10 odst. 3 zákona č. 361/2000 Sb. provozovatel vozidla správnímu orgánu sdělí, že vozidlo bylo svěřeno osobě Pepa Vozembouch. K řešení přestupku musí být tedy předvolán Pepa Vozembouch a ten maje podat vysvětlení podle §60 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb. se odvolá na §68 odst. 4 zákona č. 200/1990 Sb. o osobě blízké a správnímu orgánu nesdělí nic. Pak tedy nanejvýš může být správním orgánem stíhán zaměstnavatel za to, že neví, kdo jeho vozidlo řídil (ale pochybuji, že by zaměstnavatel byl v tomto případě vůbec stíhatelný a navíc daným správním orgánem), a zaměstnavatel může v rámci pracovněprávních vztahů řešit případné neoprávněné zapůjčení vozidla osobě zaměstnanci blízké.

    P.S. Takto jsem (upomenuv se na své matematické vzdělání) z uvedených výchozích paragrafů dospěl k závěru, o němž nepochybuji, že nad ním libovolní dva právníci budou mít nejméně tři různé názory na jeho platnost 😉 …

    miroslav klečka

    Pokud je špatně napsaná kniha jízd, ze které nelze určit, kdo v danou dobu spáchání přestupku vozidlo řídil, dává se podnět k prošetření na Finanční úřad, jestli nedochází k daňovým únikům. Tzn. problémy pro firmu a následně i pro zaměstnance, kterému bylo vozidlo svěřeno.

    aa

    Nesmíte ale zapomenout, že na knihu jízd či jak ten dokument pojmenujeme nemá správní orgán nárok. Jelikož je to pomocný účetní dokument, tak ho předložím maximálně kontrole FÚ a ta zase nesmí sdělovat údaje z tohoto dokumentu zjištěné nikomu dalšímu. Takže nějaké výhrůžky kontrolou z FÚ jsou vcelku bezpředmětné. Jestli má zaměstnanec dobře ošetřenou smlouvu o využití firemního vozidla pro i soukromé jízdy a je navýšen jeho daňový základ, tak správní orgán jednoduše utře a má smolíka. Vždyť na tom není nic těžkého

    K.P.

    K tomu nároku na knihu jízd – co § 53 odst. 1 správního řádu? Vidíte nějaké překážky krom odst. 2?

    Vážný

    U nás se knihy jízd dlouhé roky nevedly, na základě stanoviska auditora – základem bylo, že u soukromé cesty nemá nárok zaměstnavatel na základě ochrany osobních údajů na nic víc než na počet km (ani na fakt, kdo řídil, pokud byl oprávněn – a to oprávnění je u nás široké). Z toho ale plyne, že stačí pouze souhrnný počet soukromých km za měsíc a stav tachometru na určení firemních km, zvlášť pokud firma platí veškerý benzín a soukromý pouze přidaňuje (mizí motivace k nepravdivým údajům). Po změně auditora se už jakžtakž vedou, ale nikde není napsané, že musí být vyplněny IHNED.

    Krom toho majitel (leasingovka) nemá knihu jízd k dispozici (obchodní tajemsyví a taky je to samozřejmě neproveditelné technicky – mezera v zákoně), zvlášť u sdílených vozidel. Takže ta sdělí někdy člověka, někdy jen jméno firmy…

    Mj. pokud Vás předvolají tím, že Vám zaměstnavate předá obálku do kastlíku ve firmě, je to vůbec platné?

    Honzicek

    No hlavne vsim timto se cely proces protahuje a bezi rocni promlceci lhuta.

    Je nanejvys pravdepodobne ze, se to za rok nestihne (zejmena pri odvolani).

    A dale: Ano, vozidlo patří firmě (případně leasingovce).

    Ale podat vysvětlení na úřad jde jednatel (ten může a nemusí být majitelem – ale to je irelevantní).

    A ten jednatel je člověk, který má stejná práva, jako jakýkoli jiný člověk. Tedy i nevypovídat proti sobě či osobě blízké.

    Čili zcela jistě může říct, že podat za firmu vysvětlení je oprávněn (jen a pouze on – bez ohledu na počty majitelů a výše jejich podílů), ale že vypovídat nemůže, protože by tím způsobil postih sobě, nebo osobě blízké. Tečka.

    Prostě je irelevantní, že vozidlo je firemní. Vysvětlení podává jednatel a to je osoba na kterou se vztahuje listina.

    Kdo si s tím ale nechce komplikovat život, poctivě nabonzuje řidiče – svého obchodního partnera Pjotra Ivanoviče Šamšulenka, Krasnojarskaja ulica 947, Minsk, Belarus.

    Já mám chlupaté orgány tak rád, že jim to tam vždy napíšu v originále – azbukou.

    Jednou dokonce zkoušeli, že si ověří, jestli takový člověk měl vízum do ČR. Na to jsem jim řekl, že řidičák a pas měl (ale nemohu zaručit, že pravý), vízum jsem nekontroloval, ale jestli se sem dostal bez něj, maj jejich kolegové na hranicích pěkný nepořádek a měli by přijít o prémie.

    Alex

    Muzou mi odebrat ridicak, kdyz mam slovenske obcanstvi a cesky ridicak? Nikde k tomu nemuzu nic najit…

    tillan

    Přijde mi to zcela nesmyslné. Právo nevypovídat o osobě blízké, pokud by jí způsobil újmu, má kdokoliv. Naprosto kdokoliv. Je úplně jedno v jakém jevztahu k vozidli či firmě, coby majiteli. Jde zkrátka o osobu blízkou toho, kdo podává policii vystvětlení a ne toho, kdo je napsanej v techničáku. Ten JUDr. je najakej divnej.

    Marek Vajgl

    Ježiš, dy´t je to v diskuzi. Pokud nejsi 100% jednatel firmy, tak ty jako jednatel můžeš uvést, že se jedná o osobu blízkou, ale oni si pozvou toho druhého a pro něj to osoba blízká nebude a říct to musí!

    Honzicek

    No prave pan JUDr psal o 100% majiteli, coz je blbost.

    Majitel nic vysvetlovat nejde (leda u zivnosti).

    U sro jde vysvetlovat jednatel a ten osobu blizkou mit muze. Samozrejme pokud je jednatelu vic, je to trochu problem – museli by bud tvrdit, ze maji nejakou spolecnou osobu blizkou (?!), nebo ze to napul ridily jejich dve osoby blizke 😉 – asi si sedely na kline, kazda ta osoba mela jednu ruku na volante a jednu na pedalu. Sice se to nesmi, ale to, ze jely rychle, se taky nesmi. Ac to zni hodne neuveritelne, je na organech, aby prokazaly opak.

    Kazdopadne nez tam k vysvetleni dostanou i druheho jednatele (taky se napred urcite omluvi kvili nemoci a pak kvuli zahranicni ceste jako pred nim ten prvni), nez vyridi pripadne odvolani, atd… je rocni promlceci lhuta fuc.

    Ale asi je jednodussi poctive poctivě nabonzovat skutecneho řidiče – svého obchodního partnera Pjotra Ivanoviče Šamšulenka, Krasnojarskaja ulica 947, Minsk, Belarus (z lasky jim to do toho vyjadreni pisu primo v azbuce).

    Jeden Názor

    Z pohledu viníka je důležité ubránění se sankci. Pro (např.) jednatele sro je důležité nepřijít o body. Peníze ho nezajímají, vydělá jiné.

    1. Jednatel musí podat vysvětlení. Proč ne, není dopředu uzákoněno jaké, jen ho musí podat.

    2. Jednatel má osoby blízké. Je to člověk jako každý jiný, ať jedná za kohokoli a cokoli. Určitě má někoho za koho by "život položil".

    3. Firma vede knihu jízd, jen ta jedna jediná nemusí jít přečíst nebo ji tam někdo nezapsal nebo ten den je na opačný konec republiky bez podpisu. Čas se tam taky nepíše. Co jednatel nadělá, vysvětlení podal.

    4. Zajímá to FÚ. Jistě, maximálně odečte z ceny vozu 1 procento atd. atd. Jde jen o peníze.

    5. Sankce ze strany FÚ může být nižší než pokuta. FÚ navíc neodečítá body, doměří daně, penále apod. Pořád peníze firmy, ne soukromé osoby a ne body.

    6. Firma by měla vymáhat po zaměstnanci. Po kterém ale a proč by měla, jen je všechny napomene.

    Rozhodně by se přestupky páchat neměli! Stovka do "obce" – tam kde jsou lidi, ne kde je cedule v poli – nepatří a je to ohavnost a zbytečnost. Každý máme děti a máme o ně strach. Ovšem co je lepší. Jezdit padesát rozstřesený, stresovaný a se zrakem na tachometru nebo šedesát v klidu, s očima před sebou a předvídat situaci? No jak kdo? Ten kdo najezdil aspoň pár desítek tisíc kilometrů má jasno a určtitě mu to nevysvětlí vypláchnutý týpek v uniformě s rok starým výučním listem, platem větším než učitelé a pomstou v očích.

    fiNe_ray

    No a taky jde o to, že při vysvětlení, se na fotce opravdu nesmíte poznat, protože pak by všechny osoby blízké byly k ničemu.

    ROGER

    Tak mi poraďte,Máme s.r.o.,jsme 3 společníci cizinci.Já jsem Jednatel jedinný a řídil jsem auto,tak co mám dělat?jsem předvolaný k vysvětlení.Jsem vyzván jako provozovatel motorového vozidla ke sdělení údajů potřebných k určení totožnosti řidiče vozidla které je podezřelé.

    Mám osobu blízkou,mám bratrance z cizini.

    Poraďte.

    ROGER

    a jak pracuje policie když podezrela osoba je cizinec kteri bydli v zahraniči .pošle mu vyzva nebo předvolany ,????????????????????????????????

    Pepa

    Dobrý den, aniž bych se chtěl pana doktora nějak dotknout, tak si myslím, že článek není pravdivý. Možná pravdivý je dle jeho výkladu, ale praxe na magistrátech a pověřených obcích je jiná, resp. mají odlišný názor než pan doktor. Obrátil jsem se k řešení situace, kdy jsem byl předvolán k podání vysvětlení za firemní vozidlo, prostřednictvím stránek http://www.prestupkyvdoprave.cz na človíčka, který je provozuje a došlo k bezproblémovému vyřešení k mé spokojenosti. Osoba blízká "zafungovala" i na firemní vozidlo, tak nevím … Je mi divné, že by si obce nechávaly unikat prostředky za pokuty, kdyby byl článek založen na správném právním výkladu.

    pleachovkar

    Podle mne je tento pravnicky vyklad blud. Ve firme, kde jsem jednatelem, mame vozidlo se kterym jezdim, ja ale bydlim 150 km od sidla spolecnosti. Auto jsem dal na opravu do bratrovy opravny, ktera je ve meste sidla spolecnosti. Po nejake dobe jsem byl vyzvan k vysvetleni prestupku (parkovani), ke kteremu doslo v dobe, kdy bylo auto na oprave. S nejvetsi pravdepodobnosti bracha nekde blbe zaparkoval. Jak to mam tusit? Mam brachu udat? Musim snad dle nejakeho zakona mit v knize jizd, ze je auto v opravne, kdo, kde a co s nim dela? No proste nevim!

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist