Opel Vectra (výroba 2002 – 2008)

Třetí generace modelu Vectra patří do dnes k oblíbeným vozům. Důvodem jsou zejména nadčasové tvary a cenová dostupnost.

RADOSTI
Nadčasový design, příznivé ceny ojetin, dostatek ojetin na trhu, nabídka místa pro posádku, velký zavazadelník, komfort odpružení.

STAROSTI
Hlučnější turbodiesely DTI, větší citlivost na příčné nerovnosti, zejména do modernizace v r. 2005 příliš citlivé páčky pod volantem.

Německá automobilka Opel uvedla třetí generaci modelu Vectra pod kódovým označením C v roce 2002. Na trh se postupně dostaly tři karosářské verze: sedan, liftback GTS a kombi Caravan. Všechny varianty se přitom na trhu s ojetými vozy vyskytují v dostatečném množství.

Vůz dostal zcela nové páčky pod volantem, které se po přepnutí vždy vracejí do neutrální polohy (i když třeba zůstanou spuštěna směrová světla), místo toho, aby zůstaly zaaretované až do „narovnání“ volantu a zejména zpočátku je trápila nadměrná citlivost.

Když klepnete do páčky směrových světel, tak třikrát bliknou a dost. Pokud ji stisknete více, blikají do narovnání kol, nebo ručního vypnutí. Před modernizací (do r. 2005) byla citlivost páček ale příliš velká a tak u starších automobilů dochází k nechtěnému zapnutí směrovek, i když chce řidič pouze třikrát bliknout nebo naopak.


Pokus o ruční deaktivaci pak často vede ke spuštění blikačů na druhé straně vozu. Tato na první pohled drobnost přivádí nejednoho zájemce o ojetinu k šílenství a tak nakonec zvolí jiný vůz. Chce si to zvyknout a také mít páčky v dobrém, tedy neopotřebovaném stavu – ideálně ve vozidle vyrobeném až po modernizaci, kde jsou páčky vylepšené.

Modernizace ale přinesla i další zlepšení. V nabídce se nově objevila šestistupňová manuální převodovka a také sportovní podvozek IDS Plus. Ten najdeme i ve sportovněji laděné verzi Vectra OPC s přeplňovaným benzinovým motorem 2.8 V6 o výkonu 188 kW. Uveden byl v roce 2006 a hned následující rok se dočkal navýšení výkonu na 206 kW. „Ó-pé-céčko“ ale potkáte v případě modelu Vectra jen opravdu zřídka. Daleko více se ve sportovněji střižené variantě prodávala Astra OPC, k níž sportovnější vlastnosti více sedí.

Výhodou Vectry C je nadčasový design, díky němuž si nemůže na nezájem naříkat ani dnes. Často se stává cílem mladších řidičů, kteří hledají dobře vypadající auto za rozumnou cenu. Právě příznivé ceny ojetých vecter je k tomuto modelu přivádí.

Jenže design exteriéru je něco jiného než vzhled interiéru a právě ztvárnění palubní desky každému nemusí vyhovovat. Jednoduchá plochá palubní deska zkrátka nepadne všem do oka. Vzhled navíc mnohdy negativně ovlivňuje i centrálně umístěný displej, který u řady ojetin nedopisuje (rozsypaný čaj).

Na druhou stranu, kladem interiéru je jednoznačně prostornost. Cestující se nebudou tísnit ani na zadních sedadlech a dostatek místa bude také pro zavazadla. Zavazadelník sedanu i liftbacku nabízí objem 500 litrů, praktičtější kombi má nákladový prostor o objemu 530 litrů v základním uspořádání – tedy při zachování pětimístné konfigurace interiéru.

To jsou hodnoty vyloženě nahrávající rodinnému cestování. Tomu vyhovuje také podvozek, který dobře tlumí nerovnosti a současně zajišťuje vozu solidní jízdní vlastnosti. Vytknout mu lze jen vyšší citlivost na příčné nerovnosti.

Z benzinových pohonných jednotek jsou dobrou volbou především dostatečně silné osmnáctistovky o výkonu 90 nebo 103 kW. Naopak čtyřválce 2.2 16V někdy potkají potíže s napínákem rozvodového řetězu, což si může vynutit nákladnou opravu.

Mezi turbodiesely si dobře stojí jednotky 1.9 CDTi. Nabízejí dobrý výkon, kultivovaný běh a příznivou spotřebu. Naopak starší naftové motory DTI jsou hlučnější a méně spolehlivé.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Automobil občas trápí vůle na předním příčném stabilizátoru, výjimkou nejsou ani vůle v ramenech přední či zadní nápravy. Vyskytují se také ojeté vozy mající zvlněné brzdové kotouče, což je důsledek nadměrného opotřebení.

„Řada ojetin má nedopisující palubní displej, pozor si dejte také na funkčnost elektroniky. Rozhodně prověřte veškerou výbavu,“ radí Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Někdy totiž zlobí klimatizace a ovladače na centrálním panelu, známé je také praskání žárovek ve světlometech.

Mohou se vyskytnout poruchy převodovek a řídicích jednotek motorů, častější jsou ale potíže s váhami vzduchu u dieselů. „Výfuk podléhá korozi, kterou ale můžete u některých vozů najít i na karoserii. Proto důkladně prohlédněte nejrizikovější místa, tedy přední část kapoty vozu a lemy blatníků,“ nabádá zástupce AAA AUTO.

Obehranou písničkou je nerovnoměrný účinek parkovací brzdy, někdy odejde páčka pod volantem. Klíče vozu s dálkovým ovládáním mnoho nevydrží a v oblasti tlačítek se začnou rozpadat.

Ve zpětném zrcátku
2002 – uvedení třetí generace Opelu Vectra pod kódovým označením C s karoserií sedan a následně liftback pod označením GTS, zážehové motory 1.8 16V/90 kW (na některých trzích 81 kW), 2.2 16V/108 kW, 3.2 V6/155 kW a turbodiesely 2.0 DTI/74 kW, 2.2 DTI/86 a 92 kW.
2003 – nabídka rozšířena o kombi pod názvem Caravan, nové zážehové motory 2.0 16V T/129 kW, 2.2 16V/114 kW a turbodiesel 3.0 CDTi/130 kW.
2004 – nový základní zážehový motor 1.6 16V/74 kW, nové turbodiesely 1.9 CDTi/88 a 110 kW.
2005 – facelift a modernizace, upravená citlivost páček pod volantem, nový přeplňovaný zážehový šestiválec 2.8 V6 T/169 kW, nový turbodiesel 1.9 CDTi/74 kW, naftový šestiválec 3.0 CDTi nyní o výkonu 135 kW.
2006 – uvedena sportovně pojatá varianta Vectra OPC s přeplňovaným šestiválcem 2.8 V6 T/188 kW, základní motor 1.6 16V nově o výkonu 77 kW a 1.8 16V s výkonem 103 kW.
2007 – Vectra OPC nově s posíleným motorem na 206 kW, přeplňovaný zážehový šestiválec 2.8 V6 T v běžném provedení nově o výkonu 184 kW.
2008 – ukončení výroby modelu Vectra a jeho nahrazení Opelem Insignia.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test nezávislé společnosti Euro NCAP absolvoval Opel Vectra C v roce 2002. Za bezpečnost posádky při nárazu vůz dostal čtyři hvězdičky z pěti možných, bezpečnost dětí v autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila. Za ohleduplnost při střetu s chodcem si Vectra C vysloužila jednu hvězdičku ze čtyř možných.

24.4.2017 8:50| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist