Opel Vectra 2,0 16V

Vectra druhé generace není na českých silnicích žádnou vzácností. My jsme ji vyzkoušeli ve verzi hatchback s benzínovým dvoulitrem.

Označení Vectra se v nabídce značky Opel objevilo poprvé již v roce 1988, kdy tento model nahradil dnes již prakticky zapomenutou Asconu. Druhá generace, označovaná jako Vectra B, přišla na trh v roce 1995 a vyráběla se až do roku 2002, než ji nahradila současná Vectra C.

Opel nabízel Vectru B s karoseriemi sedan, hatchback a kombi. Široký výběr benzínových motorů zahrnoval verze 1,6i (75 k), 1,6 16V (100k), 1,8 16V (115 k, od roku 2000 125 k), 2,0 16V (136 k), od roku 2000 nahrazenou výkonnějším čtyřválcem 2,2 16V (147 k), a konečně vrcholný 2,5 V6 (170 k), s nímž Vectra uháněla až 230 km/h. Nabídka turbodieselů byla o poznání chudší. Po úvodním 1,7 TD (82 k) následoval v roce 1996 2,0 DI (82k), o rok později přišel 2,0 DTI (100 k) a v roce 2000 nabídku obohatil 2,2 DTI (125 k).

Na svou dobu moderní auto se v prvních letech výroby bohužel nevyvarovalo mnoha dětských nemocí, které se podařilo odstranit až při faceliftu v roce 1998. Ani diesely nevynikaly mimořádnými kvalitami, takže doporučujeme modely vyrobené až po roce 1998, poháněné benzínovými motory od osmnáctistovky výše, případně s turbodieselem 2,2 litru.

Jak to vidí v bazaru?

„Opel Vectra je velmi oblíbené auto, které se dlouhodobě drží na předních příčkách žebříčků prodejnosti ojetých vozidel. Populární a žádané jsou zejména verze s dieselovým motorem, nicméně benzínový dvoulitr je kvalitní a disponuje vysokým výkonem při slušné spotřebě. Jízdní vlastnosti Vectry jsou velice dobré, pouze u některých provedení se občas projevuje horší účinnost brzd. Celkově Opel Vectra nabízí výborný poměr mezi pořizovací cenou a užitnou hodnotou a je dobrou volbou pro lidi mající zájem o koupi ojetého rodinného vozu do 200 000 Kč,“ říká Tomáš Lachout, manažer prodeje AAA Auto.

Jak jezdí?

K testu nám v AAA Auto zapůjčili Vectru v provedení hatchback roku výroby 2000, kterou poháněl benzínový dvoulitr o výkonu 136 koní, se 128 tisíci najetými kilometry. Pětidveřová verze nabízí praktický přístup do rozměrného zavazadlového prostoru, kromě toho je zadní partie hatchbacku možná elegantnější než sedan. Přitažlivosti testované Vectry vyloženě prospívá vínová barva v kombinaci s patnáctipalcovými litými koly.

Vectra B oplývá díky rozvoru 2640 mm prostorným interiérem, který skýtá dostatečné pohodlí i cestujícím na zadních sedadlech. Připočítáme-li zmíněný velký kufr, nelze se divit popularitě Vectry u českých rodin. Předchozí majitel se k testovanému Opelu evidentně nechoval macešsky, protože interiér zůstal na svůj věk obdivuhodně nepoznamenán. V bohaté výbavě nechyběla manuální klimatizace, střešní okno nebo boční airbagy.

Dvoulitrový čtyřválec s výkonem 136 koní poskytuje díky točivému momentu 188 Nm, vrcholícímu již ve 3200 otáčkách, slušnou dynamiku. Díky dlouhému zpřevodování se navíc výborně hodí na cestování po dálnicích, protože na pětku se otáčky nedrží zbytečně vysoko. V rychlostech 130 až 140 km/h motor točí necelých 3500 ot/min, v oblasti největšího točivého momentu.

Spotřeba dosáhla v dálničním provozu s nezatíženým autem rovných 8 litrů, při vyrovnané, ale svižné jízdě mimo dálnice klesla na 7,5 litru. V městském provozu se pak vyšplhala na 10-11 litrů. K úspornosti také přispívá ve své době špičková aerodynamika, která ještě dnes překonává většinu aut tohoto segmentu.

Pominout však nemůžeme ani slabší stránky. Řazení nelze označit za nejpřesnější, intenzivní brzdění vyžadovalo vyvinutí poměrně značného tlaku na pedál, od přední nápravy se například na příčných prazích ozývaly nepříjemné vrzavé zvuky, které však po zahřátí auta ustaly, nepříjemnými pazvuky bylo provázeno i výraznější otáčení volantem. Jednou zase trvale svítící kontrolka protiprokluzu signalizovala nefunkčnost systému, ale po dalším nastartování se již umoudřila.

Co říci závěrem? Vectra B je prostorné a pohodlné auto, které lze pořídit za přijatelnou cenu. Má své chyby, ale pokud sáhnete po mladších ročnících, měli byste se vyhnout nemilým překvapením.

Testovaný model: Opel Vectra 2,0 16V, r. v. 2000, najeto 128 tisíc km, 179 000 Kč

Výbava: ABS, klimatizace, 4 airbagy, litá kola, centrální zamykání, posilovač řízení, el. ovládaná přední okna, střešní okno

Orientační ceny srovnatelných konkurenčních modelů z roku 2000:

Peugeot 406 2,0 – 189 000 Kč

Ford Mondeo 2,0 – 159 000 Kč

Renault Laguna 2,0 – 159 000 Kč

Honda Accord 2,0 – 189 000 Kč

Jan Cacek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)10,0
Motor
Konstrukcezážehový čtyřválec, 1998 cm3
Zdvihový objem (cm3)1998
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)136 k při 5600 ot/min
Točivý moment (Nm)188 Nm při 3200 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)215
Rozměry a hmotnosti
Zavazadlový prostor (l)0.1
9.3.2006 6:31

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist