Satelit zlevní mýtné o 700 milionů

Ve srovnání s mikrovlnnou variantou stát ušetří čtvrtinu nákladů na výstavbu.

Převážně satelitní systém na silnicích první třídy bude zhruba o 700 milionů korun levnější než původně plánovaná mikrovlnná technologie. Vyplývá to z analýzy nákladů, kterou předala ministerstvu dopravy firma Kapsch. Druhá etapa mýtného měla původně stát asi 2,7 miliardy korun. Po změně technologie z mikrovlnné na satelitní budou náklady na výstavbu činit necelé dvě miliardy. Ušetří se zejména na výstavbě bran.

Ministerstvo dopravy se na změně technologie dohodlo s Kapschem koncem února. V první etapě na dálnicích levnější satelitní technologie použita nebyla. Podle zástupce Kapsche Davida Šimoníka vyhrála výběrové řízení mikrovlnná technologie díky efektivitě výběru mýtného. Podmínky tendru stanovily hranici minimální úspěšnosti na 95 procent, čemuž satelitní technologie nemůže dostát, uvedl. Proto Kapsch ani pro silnice první třídy nepřistoupil na čistě satelitní řešení, ale prosadil si na 20 procentech silnic mýtné brány a mikrovlny. „Díky tomu splníme ještě tu hranici 95 procent a nebudeme platit penále,“ řekl Šimoník.

Kvůli podmínkám tendru z něj odstoupilo několik firem, které si stěžovaly na diskriminaci satelitní technologie. Mikrovlnu podporoval bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský, který smlouvu s Kapschem podepsal. Naopak nové vedení ministerstva si na Kapschi vyžádalo pro druhou etapu návrh čistě satelitní technologie – po dlouhých jednáních se MD s firmou dohodlo na kombinaci obou. Satelitní prvky žádaly také kraje a Svaz dopravy.

U satelitního systému zůstává otázkou cena služeb za deset let. Někteří odborníci tvrdí, že satelitní technologie je finančně mnohem náročnější na datové přenosy mezi kamionem a centrálou systému. Ani výnosy systému na silnicích první třídy si nyní netroufne nikdo odhadnout. Není totiž zatím jasné, jaké budou muset dopravci platit kilometrové sazby a kolik kamionů do systému přibude.

Ministerstvo také uvažuje do budoucna i o zpoplatnění vozidel od 3,5 tuny. „Mýto není jenom výběr peněz z dopravní infrastruktury, ale zejména možnost ovlivňovat dopravní toky,“ uvedl v úterý ministr Řebíček.

autoweb.cz, ČTK

15.3.2007 8:45

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist