Kia připravuje evropskou expanzi ze Slovenska

Automobilka Kia Motors chce v Evropě do roku 2010 prodávat 500 tisíc aut ročně, především díky žilinské továrně.

Jihokorejská automobilka Kia Motors chce do roku 2010 v Evropě prodávat 500.000 aut ročně. Proti současnému stavu je to nárůst zhruba o 100 procent a firmě by ke splnění cíle měl pomoci především její závod na Slovensku. Informoval o tom britský ekonomický list Financial Times. Kia se nyní chystá zahájit sériovou výrobu v závodě blízko Žiliny, který je její první továrnou v regionu. Zástupce společnosti Kia pro Evropu Jean-Charles Lievens řekl, že podnik se rozhodl zvýšit cíl počtu prodeje díky úspěšným posledním třem letům. Doposud Kia předpokládala, že do roku 2010 bude v Evropě prodávat 400.000 vozů.

Kia je součástí skupiny Hyundai Motor, což je největší automobilka v Jižní Koreji. Zatímco Kia se zaměřuje hlavně na levnější auta, Hyundai má v nabídce i dražší modely. Prodej automobilů Kia se v posledních třech letech zvyšoval v průměru o 45 procent ročně, silně však roste i odbyt automobilů Hyundai. Asijským výrobcům automobilů se v Evropě nebývale daří a nová továrna Kia bude pro evropské automobilky zřejmě znamenat další velký tlak. Kia na Slovensku investovala asi miliardu eur (zhruba 28 miliard Kč) a nyní vyrábí ve zkušebním provozu. Přestože jsou přípravy o jeden až dva měsíce v předstihu, Kia využije ušetřený čas k dalším testům a na plný provoz přejde podle původního plánu, tedy v prosinci.

Lievens listu Financial Times řekl, že Kia o případném rozšíření žilinské továrny rozhodne v roce 2009. Kia má na Slovensku vyrábět až 300.000 vozů, a v roce 2009 by tedy mělo padnout rozhodnutí, zda podnik zvýší kapacitu závodu o dalších 100.000 na 400.000 automobilů. Pokud ano, bude továrna Kia na Slovensku jednou z největších ve střední Evropě. Nové výrobní závody, které ve střední a východní Evropě vznikají hlavně díky levné pracovní síle a nízkým nákladům, přispívají ke zvyšování už tak velké nadvýroby v západní Evropě. Některé automobilky už sáhly k drastickým úsporným opatřením a ve hře jsou další.

Kia ale popírá, že je ve střední Evropě kvůli nízkým platům. Lievens dokonce čeká, že platy zaměstnanců na Slovensku se budou rychle zvyšovat, protože kvalifikovanou pracovní sílu se tam snaží získat jak Kia, tak její rivalové Peugeot a Volkswagen. Nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců podle Lievense nehrozí, protože Češi a Slováci jsou rodilí inženýři, řekl. Lievens tvrdí, že Kia je ve střední Evropě kvůli blízkosti dodavatelské základny. Totéž před časem uvedli i zástupci mateřské automobilky Hyundai, která se chystá zahájit stavbu závodu u Nošovic v Moravskoslezském kraji.

autoweb.cz, ČTK

23.6.2006 6:05

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist