Dálnice přes České středohoří se letos zase stavět nezačne

Ředitelství silnic a dálnic chybí na úseku dálnice D8 několik povolení, takže se stavba protáhne nejméně o rok.

Úsek dálnice D8 přes České středohoří se letos opět stavět nezačne. Investorovi, kterým je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), chybí několik povolení. Severočeši tak budou nejméně o rok déle čelit výraznému nárůstu dopravy, protože na konci letošního roku bude zprovozněna trasa z Ústí nad Labem až do Drážďan. Mezi Ústím a Lovosicemi pojedou řidiči přes obce. Novinářům v Trmicích na Ústecku to včera řekl ředitel ŘSD Petr Laušman.

Na úsek přes České středohoří, dlouhý 16,4 kilometru, má ŘSD pravomocné územní rozhodnutí. „Chybí nám dvě poslední rozhodnutí kvůli ochraně životního prostředí. Příští rok bychom mohli požádat o stavební povolení a doufám, že i začít,“ řekl Laušman. Termín zahájení stavby přitom ŘSD již několik let oddaluje kvůli soudním sporům s ekologickými sdruženími. Z Prahy přes Ústí do Drážďan po dálnici by se řidiči podle Laušmana mohli svézt v roce 2009.

Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země dnes ČTK řekl, že podle něj to bude o rok později. „Podali jsme dvě stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu a jednu žalobu proti ministerstvu životního prostředí,“ uvedl. Mezi Lovosicemi, kde nyní dálnice končí, a Ústím by měly být dva krátké tunely a most. Děti Země trvají na tom, aby přes České středohoří vedl 3,5 kilometru dlouhý tunel Kubačka. Letos v prosinci bude zprovozněn úsek z Ústí k česko-německé státní hranici. „Přes dlouhou zimu termín dodržíme,“ uvedl Pavel Lány z ŘSD. Na stavbě, kde se poprvé koplo do země v červnu 2004, pracuje průběžně 1600 až 2200 lidí. Náklady na 23,5 kilometru dlouhý úsek jsou 19 miliard korun.

Výstavba dálnice přes Krušné hory je podle odborníků jednou z nejsložitějších v České republice. Staví se na výsypkách a poddolovaném území. Převýšení z Ústí k hranicím je 500 metrů. Na trase je 33 mostů a dva tunely, z nichž jeden je nejdelším dálničním tunelem v ČR. Zástupci německé strany novinářům sdělili, že dodrží termín zprovoznění dálnice A17 z Drážďan k hranicím v prosinci letošního roku. V Německu bude dálnice dlouhá 45 kilometrů. Trasa z Drážďan do Pirny je již rok v provozu. Náklady na německé straně jsou 680 milionů eur (20,4 miliardy korun).

Provoz na dálnici D8 bude zřejmě kvůli chybějícímu úseku přes České středohoří omezen. „Pokusíme se, aby kamiony přejížděly hranice na D8 pouze v jednom směru,“ uvedl Laušman. ŘSD nyní opravuje komunikace, které po otevření přeshraničního úseku budou nejvíce zatíženy. „Doufáme, že se dohodneme s krajskou samosprávou na rozprostření dopravy na dvě silnice,“ dodal Laušman.

autoweb.cz, ČTK

autoweb.cz, ČTK

20.5.2006 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist