Automobilky odmítají návrh EK na snížení emisí

Podle Evropského sdružení výrobců automobilů navrhovaná směrnice nevychází z hodnocení dopadu, zaměřuje se jen na technologie.

Evropští výrobci automobilů odmítají návrh Evropské komise na snižování emisí CO2 jako „nevyvážený a škodlivý“ evropskému hospodářství. Generální tajemník Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ivan Hodač dnes v Bruselu řekl, že návrhy v nynější podobě mohly vést k odlivu výroby aut z Evropy do Ruska či asijských zemí. Podle Hodače budou mít návrhy negativní dopad i pro Škodu Auto, která bude muset stejně jako jiné automobilky hodně investovat.

Splnění požadavků komise zvýší cenu auta o 3000 až 4000 eur, řekl Hodač českým novinářům. „Bude to mít dopad na zisky a na celou operaci škodovky, i když neříkám, že se odstěhuje jinam,“ prohlásil. V obecné rovině ale zdůraznil, že zvýšené náklady mohou vést k tomu, že se některá evropská auta budou vyrábět jinde. Konkrétně jde o Rusko, Indii a Čínu, kde dávají automobilovému průmyslu dobré podmínky, řekl.

Podle ACEA je dnešní návrh nevyvážený a nevychází z hodnocení dopadu. Asociaci sdružující 13 velkých evropských výrobců vadí, že se nesnaží řešit problém komplexně, ale jen zaměřením na technologie. Podle asociace by se komise měla zaměřit na harmonizovanou daň, která by zvýšila poptávku po úsporných vozech. Hodač také zdůraznil, že jde o problém, který by se měl řešit na světové a ne jen evropské úrovni.

Nejvíc by byly zasaženy octavie a superby, malé fabie s malými dieselovými motory by asi neměly takový problém, řekl Hodač. Důležité pro škodovku i další auta bude klíčové, jaký bude konečný legislativní návrh EK, prohlásil. Pokud bude požadavek 130 gramů platit podle výrobců, je to pro škodovku problém, ale ne takový, protože je mu blíž než řada dalších výrobců. Takové uspořádání by ale bylo nevýhodné pro producenty velkých aut. Dnes je to vyloučené třeba u BMW nebo Mercedesu, vůbec nemluvím o Porsche, řekl Hodač.

Kdyby se zavedly limity pro emise podle hmotnosti auta nebo obsahu jeho motoru, bylo by to pro škodovku nevýhodné, řekl. Zatím ale nevíme, co EK chce udělat, protože hovoří o 130 gramech jako o průměru pro celou Evropu. Paradoxně ale může omezování emisí CO2 více postihnout malá auta, u nichž zvýšení ceny o 3000 až 4000 eur bude citelnější než u velkých, dodal.

Evropští automobiloví výrobci se v roce 1998 dobrovolně zavázali, že se do roku 2008 dostanou na úroveň 140 gramů CO2 na kilometr. Loni se však ukázalo, že většina automobilek za tímto slibem zaostává. Podle Hodače je to tím, že auta jsou čím dál těžší – kvůli nárokům na bezpečnost a komfort, který vyplývají z požadavků zákazníků i z nových regulí.

autoweb.cz, ČTK

8.2.2007 8:29

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist