Americké automobilky lobbují pro etanol

Šéfové Fordu, GM a DaimlerChrysler volají po rozšíření sítě čerpacích stanic, nabízejících E85.

Šéfové největších amerických automobilek naléhají na Kongres a vládu Spojených států, aby umožnily větší rozšíření vozidel poháněných etanolem. Jde jim především o pomoc při zvyšování počtu čerpacích stanic poskytujících tento druh paliva. Při své návštěvě Kongresu ředitelé General Motors, Ford Motor a DaimlerChrysler podpořili plán nazývaný 25×25, aby v roce 2025 byla spotřeba pohonných hmot v dopravě z 25 procent kryta z obnovitelných zdrojů. Počet pump s etanolem se ale musí mnohonásobně zvýšit. Kongres by mohl pomoci úlevami či dotacemi při nezbytné přestavbě čerpacích stanic.

Ze 165.000 pump po celých USA lze nyní palivo s etanolem (E85) koupit jen u 685 z nich. Podle oborových odhadů je pro masové rozšíření aut na etanol ovšem potřeba, aby se počet čerpacích stanic s E85 zvýšil na 34.000 až 50.000. Po amerických silnicích jezdí na pět milionů aut uzpůsobených na etanol, k nimž má letos přibýt další milion, převážně z produkce detroitských automobilek General Motors a Ford.

Etanol, který se v USA používá jako palivo míchané s 15 procenty klasického benzinu, se vyrábí vesměs z kukuřice pěstované v zemědělských oblastech Spojených států. Odpoutání se od zahraniční ropy a zároveň podpora domácího zemědělství odpovídá i snahám současné americké vlády. Prezident George Bush v letošní zprávě o stavu unie uvedl, že do roku 2025 se má nejrůznějšími způsoby, včetně využití solární či větrné energie, nahradit 75 procent ropného dovozu. Nezávislost na blízkovýchodní ropě je i politickým cílem USA. Bush, s nímž se mají ředitelé automobilek sejít v červnu, vidí cestu k dosažení větší nezávislosti země na dovážené ropě také v podpoře výzkumu hybridních vozidel s kombinovaným spalovacím a elektrickým motorem a ve zrušení stropu pro daňové úlevy při koupi takovýchto aut.

Podle některých odborníků může většímu rozšíření vozidel na etanol bránit jeho vyšší spotřeba. Energetická výkonnost E85 je o 28 procent nižší než normálního paliva. Podle amerického ministerstva dopravy je k ujetí stejné vzdálenosti potřeba 1,4krát více E85 než plnohodnotného benzinu. To se pak projevuje na nákladech, které zatím nejsou ve srovnání s klasickým benzinem konkurenceschopné.

autoweb.cz, ČTK

24.5.2006 6:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist