Nissan umožní na japonských dálnicích řízení bez držení volantu

Systém ProPilot 2.0 oproti svému předchůdci mírně posouvá autonomii vozu. Ideální samořiditelný vůz však nečekejte.
nissan_propilot_2.0_handsfree_rizeni-1100x618.jpg Zdroj: Nissan

Současný autonomní systém ProPilot 1.0 podporuje hned několik víceméně standardních autonomních funkcí, jakými jsou například adaptivní tempomat, systém udržení jízdního pruhu či parkovací asistent. Jde o systémy vesměs schopné a příjemné, avšak k plné autonomii stále vzdálené. Nová verze ProPilot 2.0 by se ale měla vidině plně autonomního vozu zase o krůček přiblížit. V praxi půjde ale opravdu jen krůček vskutku malinký.

Nový systém umožní přebrat vozu trochu více kontroly na dálnici. Řidič před odjezdem zadá navigaci vozu požadovaný cíl, při příjezdu na dálniční úseky pak vůz umožní řidiči, aby položil ruce do klína a kochal se výhledem. Tedy ne tak úplně. Řidič musí sledovat cestu, hlídat ho přitom bude interiérová kamera. Při přejíždění mezi pruhy navíc bude vůz požadovat, aby řidič položil ruce na volant. Jinak ale zvládne vůz sám pokračovat v cestě po dálnici až k danému sjezdu, kde si vyžádá, aby řidič opět přebral kontrolu.

Na rozdíl od konkurenční Tesly nejde pouze o softwarovou úpravu. ProPilot 2.0 vyžaduje od vozu i nový hardware – spoléhá se na nové senzory či větší počet kamer. Ačkoliv se vyhýbá použití lidaru, kombinuje ProPilot vstupy hned z několika typů senzorů. Přehled o okolí vozu skládá jak z klasických obrazových dat snímaných kamerou, tak za pomoci dat z radarů a sonarů. Velkou výhodou je v tomto případě redundance zdrojů dat – pokud nebude rekonstrukce okolí vozu z vizuálních dat odpovídat těm ze sonarů a radarů, bude vůz jednak schopný rozpor rozeznat a zároveň dokáže v krizové situaci lépe vyhodnotit data a reagovat.

Otázkou je, jak moc jsou vylepšení vlastně užitečná. Možnost sedět s rukama v klíně a stále koukat na cestu nám nepřijde zrovna jako vylepšení vůči samotnému řízení vozu. Sledovat pomalu ubíhající dálnici s rukama v klíně je dost možná ještě více ubíjející než aktivně řídit. Zatím se zdá, že ProPilot 2.0 bude úspěšně krom současných technologických možností zároveň zdárně demonstrovat, jak zoufale daleko jsme k opravdu autonomnímu vozu, který nás bude schopný bezpečně převést například napříč republikou přes veškerá nebezpečenství, jež proslulá D1 skýtá ať už v podobě krvelačných polských řidičů kamionů, hlubokých výmolů či skokanských můstků, které se vytvořily na některých nedávno postavených úsecích na dálném východě naší země. Dokud se nebudeme moct na dálnici dát šlofíka nevidíme v režimech „autonomního“ řízení žádnou zásadní výhodu.

22.5.2019 10:00| autor: Martin Kusyn | zdroj: Jalopnik
Více o tématu: Nissannovýřízení

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist