Nissan Qashqai s novým benzinovým motorem 1.3 DIG-T nahrazuje dvanácti- a šestnáctistovku

Qashqai – nejprodávanější crossover v Evropě – je první model vybavený novým benzínovým motorem. Motor o objemu 1.3l je dostupný s výkonem 140 a 160 koňských sil a nahrazuje motory s obsahem 1.2l a 1.6l. Poprvé je v tomto klíčovém modelu společnosti Nissan použita i zcela nová sedmistupňová dvojspojková převodovka.
titulka-27-1100x618.jpgCelá galerie 20 Zdroj: archiv redakce

Foto: Nissan

Nissan Qashqai je nyní v prodeji se zcela novým benzínovým motorem o objemu 1,3 litru. Jedná se o novou kapitolu úspěšného modelu Qashqai – nejprodávanějšího crossoveru v Evropě – který tímto krokem dokáže lépe reagovat na poptávku zákazníků SUV segmentu.

Dostupný je v provedení se šestistupňovou manuální převodovkou a zcela novou sedmistupňovou dvojspojkovou převodovkou (DCT), obě verze s pohonem předních kol. Poprvé se převodovka DCT objevuje v klíčovém modelu společnosti Nissan.

Nový 1,3litrový motor je dostupný ve třech verzích – v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou a výkonem 140 koní, se šestistupňovou manuální převodovkou a výkonem 160 koní a sedmistupňovou převodovkou DCT a výkonem 160 koní. Točivý moment je 240 Nm pro verzi s nižším výkonem, 260 Nm pro výkonnější verzi s manuální převodovkou a 270 Nm pro převodovku DCT.

Tři nové 1,3litrové motorizace modelu Qashqai přímo nahrazují tři předchozí varianty – 1,2litrový motor o výkonu 115 koní párovaný s manuální převodovkou a převodovkou CVT, a 1,6litrový motor s výkonem 163 koní a manuální převodovkou.

Všechny nové motorizace splňují nejnovější evropský emisní standard Euro 6d-Temp. Společně s nižší spotřebou paliva a nižšími emisemi CO2 poskytuje nový motor plynulejší odezvu při nízkých otáčkách, dynamičtější zrychlení a bezpečnější předjížděcí manévry.

Nižší spotřeby bylo docíleno zásadním přepracováním designu motoru v porovnání s předchozími benzínovými motory. Byl přidán filtr pevných částic benzinu a došlo ke zlepšení v oblastech vstřikování paliva, designu spalovací komory, sníženého tření a optimalizace turbodmychadla.

Ve srovnání s předchozím 1,2litrovým motorem s výkonem 115 koní a manuální převodovkou nabízí nový 1,3litrový motor se 140 koňmi a manuální převodovkou navíc 25 koní výkonu a 50 Nm točivého momentu. Emise CO2 modelu Qashqai vybaveného 17” koly jsou nyní 121 g/km (NEDC-BT), což je o 8 g/km méně než dříve (NEDC).

Při porovnání těchto dvou pohonných jednotek se zlepšilo také zrychlení. Zatímco čas zrychlení z 0-100 km/h je téměř identický (10,6 s pro motor 1.2 l proti 10,5 s pro nový motor 1.3 l), pružné zrychlení z 80-100 km/h na 4. rychlostní stupeň kleslo z 5,7 s na 4,5 s – to představuje 21% zlepšení. Ještě výraznějšího zlepšení 35 % bylo dosaženo při pružném zrychlení z 100-120 km/h na 6. převodový stupeň, což přináší řidiči větší flexibilitu.

Ve srovnání s předchozí 1,6litrovou verzí se 163 koňmi a manuální převodovkou nabízí nový 1,3litrový motor se 160 koňmi a manuální převodovkou sice o 3 koně menší výkon, ale o 10 Nm vyšší točivý moment. Emise CO2 modelu Qashqai vybaveného 17” koly jsou nyní 121 g/km (NEDC-BT), což je o 13 g/km méně než dříve (NEDC).

Zároveň dochází ke snižování provozních nákladů, především díky nižším nákladům na údržbu po dobu celé životnosti vozu. Například servisní intervaly byly prodloužené z 20 000 km na 30 000 km. Kromě toho snížení vyprodukovaných emisí CO2 o 8 g/km pro modely s manuální převodovkou znamená v některých státech západní Evropy snížení silniční daně. Podle dnešních sazebníků to představuje 290 liber ve Spojeném království, 36 eur v Německu nebo 163 eur ve Francii.

Nová technická řešení do detailu

Hlava válce: Kompaktní rozměry nového motoru poskytují více místa pod kapotou a nižší celkovou hmotnost vozu. Obsahuje novou hlavu válců “delta” ve tvaru trojúhelníku. Vstřikovací trysky jsou montovány centrálně pro lepší spalování paliva. Výfukové potrubí je částečně integrováno do hlavy válce pro efektivnější chlazení výfukových plynů a lepší spalování paliva, především při nízkých rychlostech a vysokém zatížení. Byl přidán filtr pevných částic benzínu. Filtr ničí částice ve výfukových plynech tím, že je zachytí na mikroporézním materiálu, který se automaticky regeneruje v pravidelných intervalech.

Povrchová úprava válců: Tato technologie je použita Aliancí vůbec poprvé u motoru klíčového modelu. Za použití plazmového hořáku je slabá vrstva velmi odolné oceli nanesena na hřídele válců pro zvýšení jejich tepelné vodivosti během spalování. Kromě obrovských úspor v hmotnosti tato technologie výrazně snižuje počet nekontrolovatelných detonací (cvakání) v motoru a zvyšuje kompresní poměr pro větší účinnost. Tato technologie snižuje množství produkovaných emisí o 1%.

Turbodmychadlo: Turbodmychadlo je nyní vybaveno motoricky řízeným recirkulačním pojistným ventilem (tzv. „elektronický rozvod výfukových plynů”). Tím došlo k nahrazení pneumatických ventilů, které byly použity u předchozí generace motorů. To znamená, že turbodmychadlo má lepší odezvu, především při nízkých otáčkách motoru. Tato rozvod výfukových plynů umožňuje optimální chod motoru bez ovlivnění jízdních vlastností.

Trysky vstřiků: Vstřikové trysky jsou vybaveny šesti dírami pro lepší atomizaci paliva. Jsou zásobovány systémem Common-rail za vysokého tlaku 250 barů. U předchozího 1.2l motoru byl tlak 200 barů.

Variabilní časování ventilů: Ventilový rozvod je místo zdvihadel vybaven sklopným vahadlem s hydraulickou vodící podporou. Výsledkem je nižší vnitřní tření a zvýšená odolnost.
Pomáhá ke snížení vnitřního tření a zvýšení odolnosti. Motor je efektivnější díky variabilnímu časování dvou nezávislých vačkových hřídelí pro nasávání a výfuk.

24.10.2018 10:00| autor: Autoweb.cz | zdroj: Nissan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist