10 aut, která si v autobazaru (skoro) nikdo nechce koupit

Škoda Octavia sem, Volkswagen Passat tam, anebo Ford Mondeo? Evergreeny na trhu ojetých aut jsou známé, my tady ale máme vozy, o které v bazaru není zájem.

Žebříčky oblíbených a populárních aut už jsem řešili mnohokrát a s odkazem na oblibu tuzemské automobilky a koncernu VW obecně je zřejmé, jaké značky či modely v nabídce autobazarů vedou a jsou populární. My máme k dispozici zajímavé podklady našeho největšího prodejce ojetých aut a tak můžeme, díky prodejním objemům společnosti, snadno definovat, o jaká auta naopak není téměř žádný zájem.

„Obliba nebo naopak neobliba některých modelů má občas skutečně iracionální povahu,“ potvrzuje generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. „Tak jako u filmu občas herci ve vedlejších rolích převyšují hlavní hvězdy, i na trhu osobních vozidel se přitom najdou modely, které jsou opomíjeny zcela neprávem. Často předčí i notoricky známé a zaručené prodejní hity, a co je nejdůležitější – za výhodnější cenu.“

O jaké vozy konkrétně jde? Paradoxně zde máme i zástupce zmiňované Škodovky, která se do výběru dostala kvůli pohonné jednotce. Do skupiny „neoblíbených“ patří například středně velká dodávka Hyundai H-1, model Škoda Superb s motorem 1.6 TDI nebo malý praktický vůz Suzuki Swift; všechny mají společné to, že podle prodejních čísel AAA Auto si k nim jeho zákazníci jen velmi obtížně hledají cestu.

„Na otázku, proč je tomu tak, se skutečně jen velmi nesnadno hledá odpověď. Vždyť třeba Hyundai H-1 sice v České republice není obvyklý, ale jde o velice povedený a spolehlivý vůz, rozšířený po celém světě. V Evropě je dobrou alternativou k běžnějším modelům Volkswagen Transporter, Mercedes-Benz Vito nebo třeba Opel Vivaro. Pro jeho koupi svědčí mimo jiné silný 100 kW motor, kterým je na rozdíl od konkurentů vybavená většina vozů H-1, a to, že nemívá žádné potíže s korozí,“ komentuje jeden z neprávem přehlížených modelů Karolína Topolová.

. . . . . .

TOP 10 aut, která v autobazaru nikdo nechce

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Přehled všech deseti aut, včetně roků výroby, základního popisu a fotografií

. . . . . .

 

A jak je to s tím Superbem? „Osobně mě udivuje také slabší zájem o model Škoda Superb 1.6 TDI z let 2010 až 2015. Zákazníci se stavějí k novější motorizaci tak rezervovaně zřejmě hlavně proto, že jeho předchůdce s motorem 1.9 TDI si vydobyl legendární pověst a téměř kultovní statut. Novější common-railové 1.6 TDI přitom představuje velice moderní motor s točivým momentem v širokém rozsahu otáček a výtečnou spotřebou do pěti litrů na sto kilometrů v reálném provozu. Poskytuje stejný výkon jako 1.9 TDI a v přímém porovnání s jeho hlučným a nekultivovaným chodem přímo vyniká svým tichým a klidným během. Snad jen spolehlivostí za starším motorem mírně zaostává, ale to jen v případě, že řidič nezachází s citem se spojkou,“ pokračuje Karolína Topolová ve výčtu méně oblíbených modelů.

„A také obě generace novodobého Swiftu, vyráběné od roku 2005 do roku 2010 a od roku 2010 dodnes, jsou velice vydařené malé vozy, které se plně vyrovnají konkurenční Škodě Fabia, Fordu Fiesta, i20 od Hyundaie a dalším vozům. V jejich případě ovšem jistou roli zřejmě sehrává nepříliš rozšířená česká servisní síť značky Suzuki.“ Žádnou velkou popularitu si na českém trhu nikdy nezískal ani další model značky Suzuki, mikrovan Wagon R+ vyráběný v letech 2000 až 2007 jako dvojče Opelu Agila. Také ten většina autobazarů nevykupuje nijak nadšeně, což se projevuje i na jeho nižší výkupní ceně. „Některé auto se prostě líbí, některé ne. Tento mikrovan má tvar podivné, malé, úzké a vysoké krabičky, a když už se pro něj někdo rozhodl, volil spíše Agilu, která má lepší servisní zázemí. Jde však o bezproblémový a spolehlivý vůz, a když je za zajímavou cenu, rádi s ním obchodujeme. Pro zajímavost a na dokreslení značných regionálních rozdílů na jednotlivých trzích: v Maďarsku jsou Suzuki Wagon R+ a Suzuki Swift naopak jednoznačnými bestsellery,“ dodává Karolína Topolová.

Obtížněji prodejný je i Nissan Qashqai 1.6dCi, který se s touto motorizací vyráběl v letech 2011 až 2013, a to paradoxně kvůli – na asijské poměry – příliš široké nabídce motorů. Zákazníci totiž zpravidla dávají přednost základní motorizaci 1.5 dCi nebo naopak špičkovým dvoulitrům. Na odbyt příliš nejdou ani méně vybavené, ekonomické verze modelů prémiových značek, které si jinak na nedostatek sympatií zákazníků stěžovat rozhodně nemohou.

To se projevuje například u vozu Mercedes-Benz A150 nebo BMW E90 316i, 316d a 318d. „Kdo si u takového vozu připlácí za značku, často očekává plnou rozmazlující výbavu. A právě základní model A150 byl často jen s minimální výbavou a navíc nevzhlednými nelakovanými klikami a zrcátky. Kdo však netouží po maximální stylovosti vozu a spokojí se s klimatizací a pouze dvěma elektricky ovládanými okýnky, získá velice vyspělý a odolný automobil. Měl by se ovšem vyhnout automatické převodovce Autotronic,“ poznamenává generální ředitelka AAA Auto. „A totéž platí i pro ‚trojkové‘ BMW. Zájemce o ně zpravidla požaduje vůz s bohatou výbavou a alespoň ‚třistadvacítkou‘ pod kapotou, nebo ještě lépe se šestiválcem,“ konstatuje Karolína Topolová.

V některých případech stojí za slabší image vozu kombinace hned několika slabších stránek. To je třeba případ modelu Seatu Cordoba 1.2, v němž se spojují dva neoblíbené prvky – typ karoserie sedan a tříválcový motor 1.2. „Ne že by malé sedany nebyly oblíbené – třeba Dacia Logan a Renault Thalia jsou prodejní trháky, pohybují se ovšem v jiné cenové úrovni než je Cordoba. A pokud jde o motor 1.2, ten se do Cordoby dodával pouze v silnější dvanáctiventilové variantě 47, respektive 51 kW, která je mnohem méně problémová než slabší varianty 40 a 44kW, kvůli nimž má tento motor dost špatnou pověst,“ připomíná Karolína Topolová.

Najdou se ovšem i modely, jejichž špatná pověst je do značné míry oprávněná. K jejich nákupu přistupuje AAA Auto velmi obezřetně. „Jedná se třeba o Opel Combo s motorem 1.3 CDTI, který se vyráběl v letech 2001 až 2011. Ukázalo se, že je tento motor pro nasazení v užitkovém modelu Combo poddimenzovaný a slabý a ve výsledku tedy velmi poruchový. V našich autocentrech se mu vyhýbáme, i když je za zdánlivě dobrou cenu,“ dodává Karolína Topolová. Také pohonná jednotka 1.6TDCI v modelu Ford S-Max 1.6 TDCi má velmi špatnou pověst, a to zejména kvůli své starší šestnáctiventilové variantě, která v podobně velkých vozech kolabovala už po 100 tisících kilometrů.

zdroj: AAA AUTO

 

17.8.2016 9:39

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist