Nissan Micra 1.2 l 59 kW Tekna

Je do posledního ventilu tak prostá, jak vypadá. To z ní dělá nejen originální, ale předevím dobrou volbu pro ty, kteří shání komfortní a levné auto do města.
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7

RADOSTI
Je revolučně obyčejná, sympaticky nevýrazná, přitom komfortní a dobře vybavená

STAROSTI
Nižší kvalita interiéru, mizerná izolace podběhů, horší světlaNěkdy to nejodvážnější co můžete udělat, je držet se při zdi. Jako Nissan, když koncipoval novou Micru. Minulá generace byla ke konci života okoukaná, ale originalitu nepostrádala. Po roce 2002, kdy Japonci minulou Micru představili, se automobilka pustila do riskantních experimentů s vynalézáním nových tříd. Tak přišel veleúspěšný Qashqai a šílený Juke. Jenže co teď s Microu? Juke má správnou velikost, ale tradiční supermini nahradit nemůže. Na to je příliš bláznivý a trochu drahý, zvlášť pro trhy méně rozvinutých zemí.

Nissan Micra velká fotogalerie

Nissan Micra fotogalerie

Někoho v Nissanu napadlo srovnat si poslední větu úhledně do tabulky s dalšími argumenty. Došel šokujícímu zjištění: nová Micra by měla být pokud možno úplně obyčejná. Soudě podle designu auta, jeho označení i projevu byl neznámý inovátor vyslyšen do posledního slova. Pokud na první pohled odhalíte na novém Nissanu jedinou výraznou křivku, máte můj obdiv. Příštím neviditelným autem pro Jamese Bonda bude Nissan Micra v šedé barvě.Může to znít jako výsměch, ale opak je pravdou. V těchto situacích se rád uchyluji ke srovnání s Octavií první generace (vymyslete lepší příklad): v podstatě nezajímavé auto se vyrábělo přes čtrnáct let a a dodnes vypadá důstojně. Karoserie bez stopy módního vlivu nemůže zastarat. Komu se Octavia líbila před patnácti lety, tomu se líbí dodnes. Komu se líbí nová Micra, tomu se bude líbit i v důchodu. Jestli si myslíte, že nakreslit nadčasové auto je snadné, myslete znovu. Jde o vzácný dar, zvlášť v době kdy si zástupy lidí pletou image s osobností.

S trochou snahy odhalíte překvapivou podobnost s minulou generací auta. Úplně náhodou jsem vedle jedné starší Mikry zaparkoval a nestačil se divit. Linky kolem zadních světel nezapřou příbuznost a pohled přes kapotu odhalí úplně stejné boule nad předními světly. Dokazuje to důležitou věc: vložené úsilí není na Mikře vidět ne proto, že by ho bylo málo. Místo živelného rozhazování peněz u Nissanu nejdřív přemýšleli. Zbavili se kontroverze, odhodili okázalost, ale kouzlo neztratili.


Navíc se Japoncům podařilo uvést charakter auta do perfektního souladu se vzhledem. Co to znamená? Kde nebylo potřeba investovat, neinvestovalo se. Většina ze sto šedesáti trhů, na kterých bude Micra k dostání, nepotřebuje kvalitní interiér, proto je kabina stejně průměrná jako plechy okolo ní. Použité materiály i standardy výroby patří na trhu k tomu horšímu, auto se konečně dováží z Indie. Nissan však na řidiči nepáchá žádné ergonomické zločiny. Micra se ovládá příjemně, ať už kroutíte volantem nebo taháte za kličku u dveří. Sedadla jsou pohodlná a cílová skupina jistě ocení také vysokou pozici za volantem a dobrý výhled.Co se ovládání rádia týče, testovací auto nebylo příliš reprezentativním vzorkem. Navigace s dotykovým displejem působí v autě z dolního konce segmentu B jako dobrý vtip a vsadil bych si, že většina zákazníků se obejde i bez zástupů parkovacích, dešťových a dalších senzorů. Kolik lidí připlatí v laciném autě víc než desetinu ceny za věci, které ve městě nepotřebuje? Snažím se opatrně naznačit, že střední výbava Acenta za 275 tisíc korun bude dobrá dost a dost, zvlášť vzhledem k povaze auta. Pokud na dotykovém displeji trváte, dostanete ho jako standardní výbavu modelu Tekna za 313 tisíc korun. Nepatří k nejlepším, ale funguje uspokojivě, což je víc než byste v autě za tři sta tisíc měli chtít. Celá navigace bude povědomá každému, kdo seděl v některém z lépe vybavených nissanů.

Nissan selektivně šetřil na zvukové izolaci. Micra je na poměry supermini neuvěřitelně tichá, až na jedno místo, totiž podběhy. Každý kamínek, každé škobrtnutí ABS nebo prohrábnutí kola vám bude znít v uších ještě nekolik vteřin. Zato motor, byť tříválcový, není na volnoběh téměř slyšet a stejně způsobně se chová také větrák. Zdánlivě nepodstatná skutečnost dělá z Mikry o třídu lepší stroj. Pokud nepožádáte o plný výkon, bude topení (klimatizace) stejně tichá jako v kterémkoli Mercedesu. S trochou nadsázky, pochopitelně.Podivná kombinace nadbytku a nedostatku odhlučnění jen zvýrazňuje fakt, že Micra je skrznaskrz autem do města. Právě tady si dokonce užijete i trochu zábavy, až na kruhovém objezdu zařadíte dvojku a vytočíte motor nad čyři tisíce. V horní polovině spektra zní motor Nissanu perfektně, skoro jako kdyby měl dvakrát tolik válců. Škoda že ho brzy prozradí nízký výkon. Micra je rychlá – jejích osmdesát koní s sebou netáhne ani tunu hmotnosti, ale jen do osmdesáti kilometrů v hodině.

Tehdy převezme vládu nad zrychlením odpor vzduchu. Na udávaných 170 km/h se malé auto jistě rozjede, ale bude mu to chvíli trvat. Pokud se přeci jen rozhodnete pro delší cestování, rychlosti kolem dálničního limitu budou s trochou nasazení udržitelné. Ptáte-li se, zda je Micra skutečně zábavné a rychlé auto i na náročném asfaltu hluboko v lesích, sháníte pravděpodobně úplně jiné auto. Cit a preciznost jsou Nissanu cizí, byť si může přičíst k dobru nadšený projev motoru a příjemnou přesnost ovládacích prvků. Ve městě umí být Micra zábavná, mimo město zábavná být nechce, i když definitivní verdikt budeme znát teprve až teploty přelezou bezpečnou desetistupňovou hranici.

Verdikt
Aby bylo jasno: Micra se mi líbí. To neznamená, že se bude líbit vám. Nebyla by dobrým autem pro mne, ale někde mezi vámi chodí řada lidí, pro které je dokonalou volbou. Jsou to zákazníci, kteří shání obyčejné auto na postrkování po městě. Micru byste měli chtít, pokud potřebujete komfort za rozumné peníze, auto na dlouhé postávání v zácpách. Nevyniká prostorem ani kvalitou a mimo město je hlučná, zato až zastavíte v koloně, neuslyšíte motor ani ventilátor a v překvapivě pohodlném sedadle prostě v klidu počáte na další zelenou. To vše daleko levněji než ve Fabii a dalších autech, která dávno zapomněla na svůj prostý původ.

Třídu Supermini dávno dělí vedví velká tlustá čára. Na jedné polovině bydlí dospělé hatchbacky, auta pro celou rodinu a na každý den. Škoda Fabia, Opel Corsa nebo Ford Fiesta. Jsou pohodlné, prostorné, praktické, pohledné (většinou)… a drahé. Druhou stranu barikády okupují vozy, které obětovaly něco z širokého spektra schopností, aby se mohly stát zajímavými. Patří sem zábavná Mazda 2, laciné Suzuki Swift a nově také staromódně pohodlný Nissan Micra, auto do posledního ventilu tak prosté, jak vypadá. „Staromódní“ a „prosté“ neznamená špatné, naopak. V době posedlé honbou za dokonalostí bez vášně se malý Nissan stal jediným svého druhu. A být jediný, to chce odvahu.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1198
Vrtání x zdvih (mm)78,0 x 83,6
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuVzpěry MacPherson, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče
Vzaduvlečená ramena, zkrutná příčka, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče
Pneumatiky vpředu175/60 R15
Pneumatiky vzadu175/60R15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)59/80 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)110 v  4000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)82
0-100 km/h (s)13,7
Nejvyšší rychlost (km/h)170
Spotřeba paliva (l/100 km)5,0
Objem nádrže (l)41
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3780
Šířka (mm)1675
Výška (mm)1525
Rozvor náprav (mm)2450
Provozní hmotnost (kg)980
Celková hmotnost (kg)1425
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)1425
Zavazadlový prostor (l)265/605
Ceny
Základní cena modelu239 900 Kč
Základní cena test. verze312 900 Kč
28.1.2011 5:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist