Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR FQ-400

Nejrychlejší sedan všech dob pokořuje svou výbušností i Carreru GT, ale přesto je o komických 12,3 milionu korun levnější.

Jestli je na automobilovém trhu místo, ve kterém stárnou novinky stejně rychle jako počítače, mobily a digitální foťáky, pak je to ta speciální skulinka, kterou si pro sebe v posledních deseti letech vydobyla nerozlučná a zároveň i nesmiřitelná dvojice Subaru Impreza – Mitsubishi Evo. Každý půl rok přihodí jedno z nich na pult ještě větší výkon a zrychlení, naposledy v podobě Imprezy WR1 a Eva FQ-340.

Náramně to připomíná ty americké večerníčky, ve kterých na sebe postavičky bleskově vytahují větší a větší kvér, až má jedna z nich bouchačku rozměrnější než celá zeměkoule a všechno končí velkým BUM. Evo s Imprezou jsou na tom stejně a nejnovější FQ400 lze přirovnat zhruba ke stádiu, kdy ten revolver (a všimněte si, že je to vždy revolver) sahá odsud až do Kanady.

Auto s nejdelším názvem na světě se našeho trhu vůbec netýká, neboť jde výhradně o omezenou sérii 100 kusů pro Británii, kde má připomenout třicáté výročí působení Mitsubishi ve Spojeném království. Jeho výkony jsou ale natolik impozantní, že není možné se o nich nezmínit. A jestli jste si někdy říkali, co asi tak znamená druhým rokem používaná zkratka FQ, vysvětlení vás určitě překvapí. Věřte tomu nebo ne, ale v překladu se čte jako „kur@#$ky rychlé“. Asi se nedočkáme toho, aby se u nás prodávalo startovní Evo pod názvem KR-260, z faktického důvodu už jen proto, že i v Británii se FQ používá jen pro upravené modely a základní Evo se tam jmenuje stejně jako u nás.

Mitsubishi Lancer fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mitsubishi Lancer fotogalerie

FQ-400 je pokračováním FQ-320 a britské zastoupení Mitsubishi pozvalo k jeho vývoji čtyři renomované firmy s dlouholetou praxí v závodění a WRC – jmenovitě Alcon, HKS, Rampage a Owen Developments – které už v minulosti přispívaly ke speciálním edicím tamnějšího Eva.

Motor má stále dvoulitrový objem, ale jeho výkon vzrostl na hrozivých 405 koní a točivý moment na 483 Nm. Aby se při tak dechberoucích hodnotách nerozskočil hned na první přišlápnutí plynu, má ocelové těsnění pod hlavou, zesílené šrouby hlavy a klikového hřídele, kované ojnice a kované písty. Ostatní úpravy se týkají zakázkového turbodmychadla Garrett, nerezových výfukových svodů, větších vstřikovačů a vysokotlakého palivového čerpadla, upravené řídicí jednotky, propustnějšího sportovního katalyzátoru a iridiových svíček. Zesílená spojka je keramická a příbuzná té, která se používá v rallye.

Každé FQ-400 ze stokusové série bude samostatně montované u firem Rampage a Owen Developments, které je budou po jednom zkoušet na brzdě a individuálně ladit řídicí jednotku pro dosažení garantovaných výkonů. Pozoruhodné je i to, že i s tak rozsáhlými úpravami na něj Mitsubishi dává záruku tří let nebo 58 tisíc kilometrů (ekvivalent 36 tisíc mil).

Pozadu nezůstala ani karosérie a podvozek, který Mitsubishi opakovaně testovalo na Nürburgringu. Přední i zadní aerodynamické prvky z karbonu jsou stylově agresivní a zároveň plně funkční. To samé platí i pro šestipístkové třmeny Alcon Mono6 na kotoučích o průměru 343 mm a odlehčené ráfky s černým lakem.

V interiéru jsou karbonové doplňky a malý štítek s výrobním číslem, ale jinak si vnitřní prostor zachovává všechny komfortní položky klasické výbavy, včetně elektrických oken, zrcátek a klimatizace.

S tím vším umí FQ-400 zrychlit z nuly na 96 km/h za 3,5 sekundy, což je rychlejší nebo srovnatelné s takovými esy, jako je Porsche Carrera GT nebo Pagani Zonda. Svůj podíl na tom má přirozeně i pohon všech kol s elektronicky řízeným rozdělením výkonu. Nejvyšší rychlost je 282 km/h.

Vtip FQ-400 je v tom, že stojí 47 tisíc liber, což je v přepočtu zhruba 2 160 000 korun. Není to nic levného, ale stále je to přes dvanáct milionů méně než cena Carrery GT.

redakce autoweb.cz

4.11.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist