Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR FQ-400

Nejrychlejší sedan všech dob pokořuje svou výbušností i Carreru GT, ale přesto je o komických 12,3 milionu korun levnější.

Jestli je na automobilovém trhu místo, ve kterém stárnou novinky stejně rychle jako počítače, mobily a digitální foťáky, pak je to ta speciální skulinka, kterou si pro sebe v posledních deseti letech vydobyla nerozlučná a zároveň i nesmiřitelná dvojice Subaru Impreza – Mitsubishi Evo. Každý půl rok přihodí jedno z nich na pult ještě větší výkon a zrychlení, naposledy v podobě Imprezy WR1 a Eva FQ-340.

Náramně to připomíná ty americké večerníčky, ve kterých na sebe postavičky bleskově vytahují větší a větší kvér, až má jedna z nich bouchačku rozměrnější než celá zeměkoule a všechno končí velkým BUM. Evo s Imprezou jsou na tom stejně a nejnovější FQ400 lze přirovnat zhruba ke stádiu, kdy ten revolver (a všimněte si, že je to vždy revolver) sahá odsud až do Kanady.

Auto s nejdelším názvem na světě se našeho trhu vůbec netýká, neboť jde výhradně o omezenou sérii 100 kusů pro Británii, kde má připomenout třicáté výročí působení Mitsubishi ve Spojeném království. Jeho výkony jsou ale natolik impozantní, že není možné se o nich nezmínit. A jestli jste si někdy říkali, co asi tak znamená druhým rokem používaná zkratka FQ, vysvětlení vás určitě překvapí. Věřte tomu nebo ne, ale v překladu se čte jako „kur@#$ky rychlé“. Asi se nedočkáme toho, aby se u nás prodávalo startovní Evo pod názvem KR-260, z faktického důvodu už jen proto, že i v Británii se FQ používá jen pro upravené modely a základní Evo se tam jmenuje stejně jako u nás.

Mitsubishi Lancer fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mitsubishi Lancer fotogalerie

FQ-400 je pokračováním FQ-320 a britské zastoupení Mitsubishi pozvalo k jeho vývoji čtyři renomované firmy s dlouholetou praxí v závodění a WRC – jmenovitě Alcon, HKS, Rampage a Owen Developments – které už v minulosti přispívaly ke speciálním edicím tamnějšího Eva.

Motor má stále dvoulitrový objem, ale jeho výkon vzrostl na hrozivých 405 koní a točivý moment na 483 Nm. Aby se při tak dechberoucích hodnotách nerozskočil hned na první přišlápnutí plynu, má ocelové těsnění pod hlavou, zesílené šrouby hlavy a klikového hřídele, kované ojnice a kované písty. Ostatní úpravy se týkají zakázkového turbodmychadla Garrett, nerezových výfukových svodů, větších vstřikovačů a vysokotlakého palivového čerpadla, upravené řídicí jednotky, propustnějšího sportovního katalyzátoru a iridiových svíček. Zesílená spojka je keramická a příbuzná té, která se používá v rallye.

Každé FQ-400 ze stokusové série bude samostatně montované u firem Rampage a Owen Developments, které je budou po jednom zkoušet na brzdě a individuálně ladit řídicí jednotku pro dosažení garantovaných výkonů. Pozoruhodné je i to, že i s tak rozsáhlými úpravami na něj Mitsubishi dává záruku tří let nebo 58 tisíc kilometrů (ekvivalent 36 tisíc mil).

Pozadu nezůstala ani karosérie a podvozek, který Mitsubishi opakovaně testovalo na Nürburgringu. Přední i zadní aerodynamické prvky z karbonu jsou stylově agresivní a zároveň plně funkční. To samé platí i pro šestipístkové třmeny Alcon Mono6 na kotoučích o průměru 343 mm a odlehčené ráfky s černým lakem.

V interiéru jsou karbonové doplňky a malý štítek s výrobním číslem, ale jinak si vnitřní prostor zachovává všechny komfortní položky klasické výbavy, včetně elektrických oken, zrcátek a klimatizace.

S tím vším umí FQ-400 zrychlit z nuly na 96 km/h za 3,5 sekundy, což je rychlejší nebo srovnatelné s takovými esy, jako je Porsche Carrera GT nebo Pagani Zonda. Svůj podíl na tom má přirozeně i pohon všech kol s elektronicky řízeným rozdělením výkonu. Nejvyšší rychlost je 282 km/h.

Vtip FQ-400 je v tom, že stojí 47 tisíc liber, což je v přepočtu zhruba 2 160 000 korun. Není to nic levného, ale stále je to přes dvanáct milionů méně než cena Carrery GT.

redakce autoweb.cz

4.11.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist