Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC

Malé SUV má za sebou drobný facelift, jak jezdí jeho základní verze se zážehovou šestnáctistovkou a pohonem předních kol?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6.4

RADOSTI:
Na základní motorizaci dostačující výkon při slušné spotřebě; pohodlný podvozek

STAROSTI:
Odezva na plynový pedál a odstupňování převodovky; nepříjemní asistenti

Mitsubishi ASX se dočkalo drobného faceliftu, berme to proto jako ideální možnost k seznámení se základní benzínovou motorizací. Dobrou zprávou hned na úvod je, že jakkoli bývají základní motorizace nedostačující, u ASX tomu tak není.V nízkých otáčkách se motoru sice moc nechce, ale jak už tomu tak u atmosférických agregátů bývá, s narůstajícími otáčkami začne příjemně ožívat. Kámen úrazu vězí v mapování plynového pedálu, které je nejspíš pod tíhou co nejnižší spotřeby extrémně ospalé, stejně je na tom i klesání otáček. Při běžné jízdě si toho nejspíš nevšimnete, ale vezměte crossover do menšího terénu, nebo se jen snažte vyhoupnout na obrubník a budete těch pár ušetřených deci litovat.

Jízdní vlastnosti, to je kategorie, kde dokáže Mitsubishi vyniknout nad svými konkurenty. A to i díky malému lehkému motoru, který v reálu vypadá jako od zahradní sekačky. Alespoň tak na mě v motorovém prostoru působil. Mezi jeho naftovým sourozencem s pohonem všech kol ho dělí čtvrt tuny hmotnosti a v zatáčkách je to opravdu znát.

Mitsubishi ASX fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mitsubishi ASX fotogalerie

Asi mi budete vytýkat, že vytahuji otřepané klišé, ale ASX svým projevem opravdu připomíná osobní auto. Do zatáček se pokládá s lehkostí a dokáže v nich udržet slušnou rychlost, byť chvíli trvá, než ji z motoru vydolujete.


Motor, nebo spíše motůrek, má výkon 117 koní. Jen ta odezva na plyn…Řízení budí důvěru, od kol se k vám dostává poměrně dost informací, takže není problém auto nasměrovat přesně tam, kam potřebujete. Řazení pětistupňového manuálu funguje slušně, řekl bych takový lepší průměr. Dráhy jsou ideálně dlouhé a pohyb v nich působí mechanicky a jistě. Jen ta hlavice řadicí páky by mohla mít lepší provedení, švy na koženém potahu nepříjemně tlačí do ruky. V interiéru je nepříjemných drobností vícero, a tím zrovna nemyslím průměrné materiály, které jsem schopný vzhledem k ceně akceptovat, ale elektronické asistenty.

Auto se totiž neustále snaží převychovat od naučených zvyklostí. Proč musí začít hlasitě pípat připomínač pásů už od prvního otočení klíčem? Je to zbytečné a nepříjemné. Pochválit nemůžu ani Start&Stop, který by měl ušetřit pár kapek benzínu při čekání na semaforu. Když o to zrovna nestojíte a dovolíte si systém vypnout, auto automaticky nenastartuje. Tedy, nenastartuje vůbec. Systém musíte buď znovu aktivovat, sešlápnout spojku a opětovně vypnout, nebo otočit klíčem.

Škoda, že jsou u auta takovéto drobnosti… Navíc jde „jen“ o elektronické věci, takže ny snad neměl být problém zapracovat na změně. Nicméně drobnou retuší prošla přední maska i zadní nárazník, jde ale o změny natolik marginální, že si spíš všimnete nové středové konzole, chromovaných prvků ve dveřních panelech nebo nového čalounění.


Nové rádio a čalounění. Zas tak moc se uvnitř nezměnilo.A Mitsubishi ASX také výrazně zlevnilo. Odteď ho můžete mít od 360 000 Kč, což se týká zážehového motoru s pohonem předních kol a výbavou Inform. My jsme měli v testu prostřední Invite, ale i tady se cena drží na příjemných 400 000 Kč.

Za naftovou osmnáctistovku si u shodné výbavy Invite připlatíte přesně 125 000 Kč. Pravda, dostanete i pohon všech kol, ale z hlediska spotřeby se vám naftový agregát jen těžko vyplatí. I s benzínovou verzí se totiž dá jezdit s rozumnou spotřebou. Já jsem se pohyboval převážně ve městě a ukazatel průměrné spotřeby osciloval mezi 7 – 8 litry na sto. Na okresce ale není problém stlačit spotřebu na hodnotu začínající šestkou.

VERDIKT
I po letech dokáže Mitsubishi ASX zaujmout, co víc, překážkou není ani základní zážehový motor. Je jen škoda, že se automobilka v rámci faceliftu nezaměřila na elektronické nastavení plynu a dalších asistentů na palubě, bylo by to o poznání příjemnější auto.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcezážehový čtyřválec
Palivobenzín
Plněníatmosférické sání
Zdvihový objem (cm3)1590
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu215/65 R16
Pneumatiky vzadu215/65 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)86 / 117 k v 6000 ot.
Točivý moment (Nm)154 Nm v 4000 ot.
0-100 km/h (s)11,4
Nejvyšší rychlost (km/h)183 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,4 / 4,9 / 5,8
Objem nádrže (l)63
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4295
Šířka (mm)1770
Výška (mm)1615
Rozvor náprav (mm)2670
Provozní hmotnost (kg)1335
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)665
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)442 / 1219
Ceny
Základní cena modelu360 000 Kč
Základní cena test. verze400 000 Kč
Cena testovaného vozu400 000 Kč
24.7.2013 6:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist