Mercedes CLK 220 CDI

Mercedesy se mi v posledních letech trochu vyhýbaly, takže jsem se na tenhle test docela těšil.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Těšil jsem se tím spíš, že šlo právě o CLK. Design současných Mercedesů mi totiž nic moc neříká, snad až na dvě výjimky – nádherné CLS a konvenčnější, ale stále ještě dost zajímavé CLK. Týden před testem jsem jedno potkal na pumpě a několik minut jsem obdivoval, jak mu ten černý lak a stažená okénka s chybějícím B-sloupkem sluší. A jak to sluší jeho řidičce za volantem.

Je fakt, že za volantem CLK uvidíte ve větším procentu případů spíš kolegyně řidičky, ale to mi nevadí. Existuje spousta aut, určených spíš pro ženy a i takové musím testovat. A když jsem zvládnul Peugeot 206 CC, ve kterém jsem snad v životě neviděl sedět chlapa, zvládnu přece i céelkáčko, říkal jsem si. Vždyť ono vlastně ani není tak úplně a bezvýhradně holčičí…

Tento názor jsem musel změnit bezprostředně po převzetí vozu. Mercedes-Benz CLK v ostře červené barvě je zatraceně holčičí auto. Vypadá skutečně pěkně, o tom není pochyb, ale když sedí za volantem muž, strhává na sebe poněkud nepatřičnou pozornost. Je totiž díky zmíněnému chybějícímu prostřednímu sloupku velmi dobře vidět…

Na druhou stranu ale řidič(ka) skvěle vidí z auta ven. Při vjíždění na hlavní silnici mě při ohlédnutí přes rameno pokaždé překvapil skvělý panoramatický pohled na dění za mnou. Dokonce i při vytažených oknech je mezi tím předním a zadním jen úzké gumové těsnění. Člověk tedy musí být tak trochu exhibicionista.

Další typicky ženskou volbou by byl motor, který testované auto poháněl. Čtyřválcový diesel o objemu 2,15 litru a výkonu 150 koní naprosto bez problémů stačí k předpisové, pohodové jízdě a nemusíte s ním často k pumpě. Navíc je velmi slušně odhlučněný, takže vás neruší rachtáním a klapotem. Točivý moment 340 Nm znamená slušný zátah už od nějakých 1700 otáček, maxima dosáhnete při 2000 ot./min. Žádný raketoplán to není, ale jak jsem napsal – na běžnou jízdu stačí více než pohodlně.

Ono také o nějaké sportovní jízdě ani nemá moc cenu uvažovat. Zaprvé se karoserie CLK přece jen kroutí trošičku víc, než u sedanu, ale hlavně: kdo bude chtít jezdit sportovně, nebude si kupovat čtyřválcový diesel. A navíc, na nějaké driftování stejně zapomeňte. Mercedesy sice mají tlačítko s nápisem „ESP OFF“, ale elektronická stabilizace ve skutečnosti deaktivaci jen předstírá. Jakmile se vůz dostane do většího smyku, okamžitě se zase zapne a sebere vám všechen výkon.

Pokud ale nebudete autu šlapat na krk (což vůbec neznamená, že pojedete pomalu), Mercedes vás nezklame. Auto se sice při rychlejší jízdě celkem výrazně naklání, ale pneumatiky drží velmi dobře. Výborný je i jízdní komfort, menší nerovnosti podvozek žehlí téměř dokonale. Udělal jsem si s CLK i jeden delší výlet a při vystupování bylo všechno podle mého očekávání – na tachometru o nějakých 400 km více, ale v nádrži pořád ještě spousta nafty, záda ani v nejmenším neprotestovala a mozek potěšilo těch několik desítek závěrečných kilometrů po zakroucené okresce.

K pohodě přispívá i interiér. Přístroje s bílým podkladem působí elegantním dojmem, stejně jako vlastně celý zbytek interiéru. Palubní deska je téměř bezvýhradně z černých plastů, což mnozí mohou pokládat za příliš ponuré. Mě to ovšem připadá daleko lepší, než mnohdy lacině působící odstíny šedé a navíc v CLK najdete i spoustu ploch s dekorem hliníku a doplňky z leštěného chromu. Prostě to vypadá možná trochu usedle, ale rozhodně elegnatně.

Až potud tedy auto, které by pro určité zákaznice mohlo být vysněným ideálem. Právě proto mě na testovaném autě překvapila řadicí páka manuální převodovky. Ne, nechci se pouštět do šovinisticky laděných, pseudovtipných úvah o tom, zda ženy umí řadit, potažmo řídit, ale co si budeme povídat: pokud auto nechcete využívat jako sportovní náčiní, manuální převodovka už v dnešní době začíná být trochu přežitek. Do pohodového, luxusního a navíc dieselového kupé, by si automat neobjednal snad jenom blázen. Aby nedošlo k mýlce, šestistupňová mechanická převodovka v CLK v žádném případě není špatná. Řadí přesně a hladce, je dobře odstupňovaná a sama o sobě zaslouží vpodstatě jen chválu, ale ke stylu tohohle auta se prostě líp hodí automat. Verdikt je tedy jednoduchý. Dovedu si živě představit, že bych v CLK jezdil. Bylo by ale nejspíš černé a byl by to minimálně model CLK350. Spíš CLK 500, nebo 55 AMG. Jenže já nejsem tak úplně směroplatný, abych parafrázoval nesmrtelný film Kulový blesk. Zákaznice, která bude chtít elegantní, pohodlné a úsporné (a červené) kupé, nemůže s tímhle autem šlápnout vedle. Jedině snad, když v příplatkové výbavě neoznačí čtvereček vedle nápisu „pětistupňová automatická převodovka“.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMercedes-Benz CLK 220 CDI
0-100 km/h (s)10,2
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3)2148
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)150 koní v 4200 ot./min.
Točivý moment (Nm)340 Nm při 2000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)221
Spotřeba paliva (l/100 km)8,8/5,2/6,5 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1575
Zavazadlový prostor (l)435
Ceny
Základní cena modeluod 1 201 000 Kč
12.7.2006 12:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist