Mégane Renault Sport

Sportovní kavalérie Renaultu přitrhla na trh s nejvýkonnějším Méganem, který se v nabídce rychlých modelů zařadí po bok mrštného Clia 182 a extravagantního Clia V6.

Futuristický Mégane se Renaultu postaral v Evropě o velký úspěch a francouzská značka z něj v posledních dvou letech výrazně těží. Mégane si k velké popularitě pomohl nejen svým odvážným designem, ale i solidním chováním a kvalitou a svůj podíl na jeho oblíbenosti má i titul Auta roku 2003. O chystané sportovní verzi nebylo zpočátku vůbec slyšet, ale před rokem se začaly objevovat první špiónské fotky prototypů s velkými koly, výraznými nárazníky a dvojicí středových výfuků a hned bylo všem jasné, která bije.

Mégane Renault Sport (v jeho případě se „Renault“ na začátku asi nepíše) se do prodeje dostává ve stejné podobě a také s přibližně stejným výkonem, o kterém se šeptalo v zákulisí, tedy 225 koní. Jeho čtyřválcový dvoulitr ho dosahuje pomocí turbodmychadla a přidává k němu 300 Nm točivého momentu ve třech tisících otáčkách. Svůj původ má v přeplňovaném dvoulitru ve Vel Satisu, ale pro vyšší výkon v nové podobě má jiné písty, klikovou hřídel a přepracované turbo. S motorem je spojená šestistupňová převodovka s kratšími prostředními převody a také nové výfukové potrubí s průměrem 60 mm, které přeplňovanému motoru pomáhá lépe dýchat.

Renault Mégane fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Renault Megane fotogalerie

Na podvozku došlo k výraznějším zásahům hlavně na MacPhersonech předních kol, které mají oddělenou osu otáčení kol. Proti jiným výkonným předokolkám tak mají na minimum omezovat projevy samořízení při silném přidání plynu. Vpředu i vzadu navíc podle očekávání došlo ke ztužení pružin a stabilizátorů a také k celkovému snížení podvozku. Brzdy od Bremba mají na předních kolech čtyřpístkové třmeny a průměr kotoučů 312 mm, vzadu jsou kotouče 300 mm.

Technické údaje a celkové zaměření Méganu Sport se čte skoro stejně jako u zaniklého Focusu RS, který by jinak plnil roli jeho nejbližšího konkurenta. V minulém roce každopádně musel Renaultu sloužit jako jedna z velkých inspirací. Když se však posadíte v Renaultu za volant a poprvé vyjedete na silnici (v případě české premiéry v minulém týdnu na okruh Sosnová), zjistíte, že i přes papírovou blízkost by to ve skutečnosti se zamýšlenou rivalitou vypadalo zcela jinak.

Na rozdíl od téměř soutěžního Focusu je totiž Mégane mnohem civilnějším autem, které vám to o sobě říká jak utlumeným zvukem a pohodovým řízením, tak i nevypínatelnou stabilizací, kterou lze vysadit jen do rychlosti 50 km/h. Několik úvodních kol v ostrých zatáčkách Sosnové záhy ukazuje, že Méganu by se mnohem lépe dýchalo na rychlé silnici, kde by mohl vyniknout jak svým komfortem, tak vynikajícím zátahem motoru, který se začne silně projevovat kolem třech tisíc otáček a prakticky polevuje až u omezovače. Na malém okruhu se jezdí skoro všude na dvojku, trojku máte možnost zařadit chvilkově jen na rovince, a v ostrých zatáčkách vás usměrňuje buď stabilizační systém, nebo se vám kvůli normálnímu diferenciálu protáčí vnitřní kolo. Pedály brzd a plynu jsou překvapivě blízko a dobře slouží k meziplynům. Převodovka umí měnit rychlosti velmi rychle, i když ne se zcela přesně vymezenými pohyby.

Volant padne příjemně do ruky, ale elektrický posilovač řízení se projevuje velmi odlišně od konvenčního systému. Přetížení ve volantu je v zatáčkách díky osmnáctipalcovým pneumatikám Continental SportContact 2 o rozměrech 225/40 dobře cítit, ale jakmile překonáte jejich adhezi a přední kola se začnou sunout ven v nedotáčivém smyku, řízení se rázem až příliš odlehčí. Jako výstražný systém to funguje dobře, ale na druhou stranu vás to obírá o citlivost, kterou vám dokáže zaručeně nabídnout klasické uspořádání.

Zvenčí i uvnitř se sportovní Mégane náležitě odlišuje od sériového provedení, a to i přesto, že bude vznikat jak ve třídveřovém, tak pětidveřovém provedení. Jeho zkosená záď se dobře doplňuje se sníženým podvozkem a výraznými předními a zadními nárazníky. Spodní průduch vpředu už nemůže být širší a zabírá skoro celou rozlohu pod poznávací značkou. Mlhovky jsou tak odsunuté až do bočních výčnělků a kontrastují tak se dvěma středovými koncovkami výfuku, přes které se zvenčí motor projevuje hlubokým, téměř šestiválcovým chrčením. Renault však sám přiznává, že po stránce zvuku bylo hlavní prioritou snížení hlučnosti, což opět potvrzuje převážně cestovní zaměření Méganu Sport.

Ve výrobní škále Renaultu zaujímá nejrychlejší Mégane výjimečné místo i tím, že se vyrábí v závodu Dieppe, který od svého založení v roce 1955 slouží výhradně pro sportovní účely továrny a ve kterém v minulosti vznikaly například slavné Alpiny. Dnes v něm vedle Méganu vyrábějí i rychlé Clio 182 a ještě rychlejší Clio V6.

Mégane Sport se začne prodávat v polovině června a české zastoupení počítá s ročním prodejem kolem pětadvaceti kusů. S velmi konkurenceschopnou cenou od 895 000 korun by to neměl být problém.

Marek Nastoupil

Měření a technické údaje

Rozměry a hmotnosti
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 895 000 Kč
17.5.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist