Mazda RX-8 Extreme

S turbem má výkon 362 koní, 100 km/h zvládne pod pět sekund a jestli se dostane do výroby, mohla by odstartovat novou vlnu japonských hyperkupátek.

Na přeplňovanou Mazdu RX-7 se v porovnání se současnou RX-8 dodnes vzpomíná jako na mnohem ostřejší a rychlejší auto, i když to neznamená, že by její dnešní nástupkyně byla pomalá. Proti dřívějšku je současná podoba vyspělejší, ale řada zákazníků s možností srovnání by jistě řekla, že je i trochu ochočenější a že by si vůbec nestěžovali, kdyby se v řadě RX-8 objevil třetí model (dnes se vyrábí dvě verze, jedna slabší a jedna silnější s výkonem 231 koní).

Soutěžní divize Mazdy Austrálie proto nedávno představila tovární úpravu Extreme, která by mohla být předzvěstí budoucí vrcholné verze RX-8. S vodou chlazeným turbem Garrett se rotační motor dostal na výkon 362 koní, a to i při velmi konzervativním plnicím tlaku 0,5 baru.

Stejně výrazný je i nárůst točivého momentu ze sériových 211 Nm na 350 Nm, což znatelně zlepšuje pružnost motoru v celém rozsahu otáček. I po přidání turbodmychadla ale motoru zůstal původní omezovač a stále se vytáčí až k 9000 ot/min.

Výkon přes 360 koní slibuje při hmotnosti kolem 1400 kg zrychlení z nuly na sto pod pět sekund, zatímco nejvyšší rychlost je otázkou koncového zpřevodování a Mazda jí nezveřejnila. RX-8 má psaných 235 km/h, ale Extreme by určitě dokázala 270 km/h, i když se neví, do jaké míry by byla v té rychlosti stabilní.

Předchozí RX-7, která se v Japonsku vyráběla až do roku 2002, měla dvě turbodmychadla a výkon 276 koní.

Vedle nezbytného mezichladiče vzduchu má RX-8 Extreme i širší a průchodnější výfukové potrubí, s kterým souvisí i hlubší a silnější zvuk.

Průměr kol vzrostl o jedno číslo na 19 palců s pneumatikami 235/35 vpředu a 255/35 vzadu. Výrazně posílily i brzdy dodané známou firmou Alcon, vpředu se šestipístkovými třmeny a drážkovanými kotouči o průměru 355 mm.

Tlumiče a pružiny Eibach mají pevnější charakteristiku a světlou výšku snížují o 25 mm.

Přepracovaná je i aerodynamika čelního spoileru, který doplňuje zadní přídavné křídlo Mazdaspeed.

O možném nasazení do sériové výroby se zatím oficiálně nemluví, ale Mazdě by to v žádném případě neuškodilo, obzvláště když může mít Nissan své 350Z Nismo. Pokud by se během dvou let objevila na trhu, mohla by odstartovat novou vlnu nadupaných japonských kupátek a snad i konečně přimět Nissan a Toyotu k dlouho očekávanému obnovení Skylinu a Supry.

redakce autoweb.cz

3.11.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist