Mazda CX-7

Hezký kabát, skvělý motor a ještě lepší podvozek. A přesto v rovnici něco chybí.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Na CX-7 se mě ptala až nečekaně velká spousta lidí a to ještě k tomu v době, kdy se k nám vůbec nedovážela. Tedy – oficiálně. Šedí dovozci jí ale začali tahat z Ameriky a i těch pár exemplářů dokázalo prvnímu SUV od Mazdy zajistit dostatečnou pozornost. Je to naprosto zdrcující argument o povedenosti designu tohohle auta. Stačí se na něj podívat – je to velké a docela robustní SUV, ale zároveň vypadá uhlazeně, moderně a čistě.

Pozitivní hodnocení vzhledu se tentokrát dá označit za plošné – na rozdíl třeba od Hondy CR-V, která se sice některým líbí, ale minimálně stejný počet přihlížejících se shání po pytlíku, který najdete před každou sedačkou v dopravním letadle. Říká se, že lidé nakupují především očima, což by pro Mazdu CX-7 znamenalo proroctví obrovského tržního úspěchu. Nebude to ovšem tak jednoduché.

Líbivý a zaoblený design má totiž i své negativní stránky – v případě elegantní střechy CX-7 mluvíme o omezeném vnitřním prostoru. Příliš mnoho místa nad hlavou nemá dokonce ani vyšší řidič, o zadních pasažérech ani nemluvě. Zavazadelník má objem 455 litrů, což je méně, než Fabia Combi. Po sklopení sedaček máte k dispozici 774 litry, opět výrazně méně než ve Fabii. A pokud zůstaneme v kategorii SUV, větší je jak Hyundai Santa Fe, tak Opel Antara i jeho korejský sourozenec od Chevroletu. Ani odkládací prostory kolem řidiče nepatří k nejsilnějším stránkám vozu – je jich málo a v některých případech jsou špatně přístupné. Každodenní život to mírně znepříjemňuje. Pokud vám jde především o praktičnost, budete se muset poohlédnout jinde.

Ač se to zdá při pohledu na fotky téměř nemožné, design ve skutečnosti není nejsilnější stránkou Mazdy CX-7. Tedy, alespoň z pohledu motoristického nadšence ne. Stačí totiž ujet pár stovek metrů po nějaké náročnější okresce a zjistíte, že tohle SUV má jeden z nejlepších podvozků ve své třídě. Je skutečná zábava ho řídit a takovým hodnocením se může pochlubit jen málokteré vysoké, pseudoterénní auto. Řízení je přímé a naprosto přesné, podvozek je odladěný na jedničku – je příjemně pohodlný, nikoli „sportovně“ tvrdý, ale přitom dobře drží stopu a v zatáčce se překvapivě dlouho chová přísně neutrálně. Až při opravdu rychlém nájezdu dojde předním kolům přilnavost. Náklony v zatáčkách jsou na tuhle kategorii až zanedbatelné – evropský podvozek se oproti japonské verzi dočkal silnějších stabilizítorů a celkového vyztužení.

Pokud jde o zmíněnou ztrátu přilnavosti, jejím důvodem může být také točivý moment: na přední (a při prokluzu přes viskózní středovou spojku i na zadní) kola putuje 380 Nm. Společně s výkonem 260 koní to znamená více než slušné zrychlení i ostatní jízdní parametry. Motor o objemu 2,3 litru používá k dosažení těchto hodnot turbodmychadlo a pozornější z vás si na něj budou pamatovat z testu Mazdy3 MPS (objevuje se také v šestce). Mezi SUVčky nemá příliš konkurentů, bledne vedle ní i třílitrová X3. Zkrátka a dobře, v tomhle autě se budete skvěle bavit, i když je to SUV.

Úsměv na rtech vám ovšem zmrzne přesně ve chvíli, kdy vás ukazatel stavu nádrže zažene k čerpací stanici – a to bude brzo. Spotřeba se při běžné jízdě drží kolem 12 litrů, pokud ovšem budete využívat předností podvozku a motoru (a že k tomu oba velmi lákavě vybízejí), může stoupnout o tři i více litrů. Takového žrouta už se mnoho lidem živit chtít nebude, i když vypadá tak dobře. Bohužel je tohle SUV primárně určené pro Ameriku, takže ho i u nás dostanete pouze s tímto jedním motorem. Jak se už několikrát ukázalo, nenabídnout evropskému zákazníkovi SUV s nafťákem je hrubá a potenciálně smrtící chyba. V úvodu zmíněná Honda CR-V v minulé generaci naftu také postrádala – po uvedení zdařilého dieselu 2.2 i-CTDi její prodeje strmě vzrostly a benzínové motorizace ze statistik naopak téměř zmizely. Do SUV všichni chtějí diesel.

Doufejme, že si to uvědomuje i Mazda a brzo s tím něco udělá, protože CX-7 je skutečně nadmíru povedené auto. Kvalitní diesel by mu v prodejnosti hodně pomohl. Než ho dostane, je odsouzena být na silnicích vzácným zjevem a volbou pro skutečně vyhraněné fajnšmekry. A pro ty, kteří nakupují jen očima a o spotřebu jim nejde.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMazda CX-7 2.3 DISI Turbo
0-100 km/h (s)8,0
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2261
Kompresní poměr9,5:1
Vrtání x zdvih (mm)87,5x94,0
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapohon všech kol s viskózní středovou spojkou
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)190/260 v 5500 ot./min.
Točivý moment (Nm)380 při 3000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)13,8/8,1/10,2
Objem nádrže (l)69
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4675
Šířka (mm)1870
Výška (mm)1645
Rozvor náprav (mm)2750
Provozní hmotnost (kg)1770
Celková hmotnost (kg)2270
Zavazadlový prostor (l)455/774
Ceny
Základní cena modelu841 900 (Challenge)
Cena testovaného vozu945 900
3.4.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist