Máte čerstvý řidičák? Zapomeňte na osmiválce

I na ostatní silná auta. Tedy, pokud žijete v Austrálii.

V Austrálii to totiž není s řidičákem tak jednoduché, jako jinde. Když složíte zkoušky, nedostanete řidičák, jaký má váš táta, ale jenom prozatímní. První rok jezdíte v kategorii P1, další dva roky v kategorii P2. Až potom (a po dalších zkouškách) vás uznají plnoprávným řidičem. Do té doby nesmíte například tahat těžké přívěsy, používat v autě mobilní telefon a když vás chytí s alkoholem v krvi, tresty jsou výrazně tvrdší.

Teď se ale ve státě Victoria probral nějaký úředník, lekl se, kolik lidí umírá na silnicích a rozhodl se s tím něco dělat. Jak už to tak v podobných případech bývá, vykašlal se zřejmě na nějaké vědecké výzkumy a vymyslel řešení sám. Je to přece jednoduché a logické, sledujte: každý ví, že „rychlost zabíjí“, takže když nezkušeným řidičům zamezíme jezdit rychle, bude po problému. Rychlá auta jsou auta se silnými motory. A je hotovo!

Řidiči s čerstvými řidičáky tedy nesmí řídit: auta s osmi a víceválcovými motory, cokoliv s turbodmychadlem či kompresorem (s výjimkou turbodieselů a minivozů typu Smart), cokoliv s motorem upraveným pro vyšší výkon a pár dalších vybraných modelů, konkrétně BMW M3, M5, šestiválcové Z4, Nissan 350Z, Honda NSX, Porsche 911, Boxster a Cayman, Mercedes SLK350, C350 a C36.

Na první pohled logická úvaha má ovšem několik zásadních trhlin. Tu nejzásadnější si nechám na konec, nejdřív se pojďme podívat na ten seznam. Čím si zmíněná auta zasloužila jmenovité zařazení na černou listinu? Mám pocit, že Porsche Cayman o výkonu 245 koní, které jsem měl nedávno tu čest vyzkoušet, je na tom s jízdními vlastnostmi a brzdami o dost lépe, většina australských sedanů s atmosférickými šestiválci o výkonech nezřídka přesahujících 250 koní.

Ale i když vynecháme čistokrevné sporťáky, které přece jenom k trochu rychlejší jízdě vybízejí, jak k tomu přijdou auta s malými přeplňovanými motory? Co třeba VW Touran TSI, který má turbo i kompresor, výkon 140 koní a vlastně ani moc nejede? Nebo Mercedes-Benz C200 Kompressor o výkonu 160 koní, který patří mezi nejbezpečnější auta ve své třídě? Zkrátka mají smůlu, podle australské vlády je cokoli s turbem skoro závodní auto a tudíž nepatří do ruky mládeži.

Úplně nejzásadnější problém ovšem spočívá v tom, že ona „logická úvaha“ má chybu hned na začátku. „Rychlost zabíjí“ je sice velmi úspěšné populistické heslo, ale není to tak úplně pravda. Zaprvé, jak říká Jeremy Clarkson, nezabíjí rychlost, ale prudké zpomalení při nárazu. A aby k němu došlo, musí řidič nezvládnout řízení. Zabíjí tedy přecenění vlastních schopností, zbytečná agresivita, nedostatečné řidičské dovednosti a nerozvážný přístup k řízení jako takovému.

Každý z nás byl mladý a když si vzpomenu, co jsem byl občas schopný provést za volantem supersportovního vozu Lada 2102 s motorem o výkonu zhruba 3,5 klokana, běhá mi mráz po zádech a do obličeje stoupá rumělec studu. Možná je to tím, že u nás ještě není tolik „zlaté mládeže“, která z autoškoly odjíždí v Corvettách a em trojkách, ale zdá se mi, že nejagresivnější a potenciálně nejnebezpečnější řidiče vídám za volanty ospoilerovaných Golfů TDI. Které mají v Austrálii výjimku.

Honza Koubek

10.8.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist