Maserati Quattroporte

Méně znalí zájemci ho kdysi označovali jako „italský mercedes“, ale s rozběsněnými přeplňovanými motory, osobitým interiérem, autentickými tvary a charakterem na rozdávání má ke všemu německému na hony daleko.

Řekněte nahlas několikrát za sebou Maserati Quattroporte a musíte uznale pokývat, že pro sportovní auto je to ten nejúžasnější název.

I když to českým uším zní velmi sugestivně, Quattroporte italsky znamená „čtyři dveře“, což je to poslední, co byste od tak exotického auta čekali. Naštěstí pro něj i pro věrné zástupy fanoušků po celém světě je to však to poslední, co je na něm tuctové. Ve všem ostatním se od počátku vymyká ustáleným zvyklostem a stejně jako další italské klasiky se úspěšně brání zubu stáří.

Jeho tvary navrhl Marcello Gandini, jedna z legend italského designu, který vtiskl karosářské firmě Bertone její nezaměnitelné zalíbení v ostrých tvarech. K jeho výtvorům patří takové skvosty, jako je Lamborghini Miura/Countach/Diablo, Lancia Stratos nebo Bugatti EB110. Proto není náhoda, že jedním z hlavním poznávacích znaků Quattroporte je zkosený tvar blatníků nad zadními koly. I když je vidíte na luxusním sedanu, okamžitě se vám vybaví futuristické tvary první generace Lamborghini Countach.

Při osobním setkání působí čtyři a půl metrů dlouhá karosérie s klínovitým tvarem velmi kompaktně a uceleně, ale z jejich detailů a směsi geometricky ostrých hran a oblých křivek okamžitě cítíte, že se jedná o výjimečný počin.

Quattroporte se vyrábělo od roku 1994 až do roku 2001 ve třech různých verzích, které se od sebe lišily hlavně objemem motoru. Pro všechny shodně platí, že jsou přeplňované dvěma turbodmychadly IHI s vodním chlazením a dvěma mezichladiči vzduch-vzduch, ale v objemu se výrazně liší.

Pro rok 1994 přišlo Quattroporte na trh se dvěma vidlicovými šestiválci, a to s dvoulitrem o výkonu 287 koní a motorem 2,8 l s výkonem 284 koní. Zlomkový pokles ve výkonu vyvážil větší motor markantním nárůstem točivého momentu ze 343 Nm na 422 Nm. Dvoulitrová verze měla šestistupňovou převodovku Getrag, zatímco větší motor byl spojen s pětistupňovou převodovkou nebo příplatkovým čtyřstupňovým automatem ZF. O rok později je doplnil vrcholný motor V8 3,2 l s výkonem 335 koní a ještě vyšším točivým momentem.

V roce 1997 přešlo Maserati v rámci skupiny Fiat pod vládu Ferrari, které výrobu Quattroporte na rok zastavilo, na autě provedlo téměř 1200 různých změn a v roce 1998 ho opět vypustilo na trh, tentokrát s označením „evoluzione“. Tento nápis nesly všechny vyráběné verze, které se od původní série lišily v mnoha detailech v motoru, v interiéru a na karosérii.

K těm nápadnějším patří jiná zpětná zrcátka a stěrače, větší a výraznější logo na zadní kapotě, ale i nový design ráfků či tvar volantu. Původní verze měly pouze šestnáctipalcová kola, nová řada se objevila s příplatkovými sedmnáctkami. Motor dostal vylepšené hlavy, klikovou hřídel, písty a turbodmychadla s kuličkovými ložisky. Přibyl také jiný alternátor a nový typ ABS od Bosche. Nová řada motorů je zajímavá i tím, že na rozdíl od té první nemá blow-off ventily. Ručně řazená převodovka v evoluzione má šest rychlostí, příplatkovému automatu zůstaly čtyři stupně.

V interiéru dostaly sedačky elektrické ovládání a větší rozsah seřízení. Na jiném místě se objevil např. tmavší odstín dřeva, odlišný typ spínačů, nový tvar palubní desky s ukazatelem plnicího tlaku, druhý airbag, uzavírání příruční schránky a jiné koberečky pro zadní místa. Poněkud smutné je nahrazení tradičních analogových hodinek digitálkami.

Důležitou, avšak na první pohled skrytou změnou bylo i to, že kvalita práce se pod novým dohledem Ferrari rapidně zlepšila a auta z pozdější doby se od prvních exemplářů liší jak lepším lakem, tak i přesnějším slícováním a celkově vyšší kvalitou.

Pozice za volantem v Quattroporte vám stále připomíná, že se jedná o italské auto, a na každý pád budete mít blíž k pedálům než k volantu. Dobové testy o Maserati mluví především jako o zábavném autě, které vás při každé příležitosti přesvědčí o tom, že má větší charisma než zavedené ekvivalenty od Mercedesu či BMW. Jak se však v případě italských aut často říká, toto charisma můžete leckdy zaměnit s představou technické svéráznosti.

Se třemi polohami stavitelné tvrdosti tlumičů (soft/normal/sport) si můžete vybírat mezi nastavením pro městské ježdění nebo rychlé sprinty na okreskách, při kterých budete vděční za každou příležitost k pořádnému provětrání nadšeného burácejícího osmiválce. Pokud si odmyslíte vysokou spotřebu, jeho velkou výhodou je téměř okamžitý záběr od nízkých otáček a plochá křivka točivého momentu mezi 2500 a 4900 ot/min, ve které nepadá jeho hodnota pod 440 Nm.

Pokud se přiblížíte limitu pneumatik, se dá dobře řídit plynem, ale na mokru je mnohem zákeřnější, protože musíte suplovat neexistující stabilizační systém. Samotné řízení má tři otáčky volantu mezi dorazy a je poměrně přesné. Brzdy jsou lepší než u první řady, ale výkonu motoru stále nestačí a při rychlé jízdě mohou vadnout.

Objektivní srovnání s takovými vrstevníky, jakými jsou BMW 540i nebo Jaguar XJR, by u něj odhalilo řadu nedostatků, od kvality spínačů po hrubost podvozku na nerovnostech, ale na druhou stranu by nikdy nemohlo vyčíslit skutečnost, že zatímco za zestárlým BMW se nikdo nepodívá, Quattroporte působí dodnes na všechny magickou přitažlivostí. A jestli byl v jeho době někdo na vážkách kvůli vysoké ceně a rychlé ztrátě hodnoty, dnes je situace zcela jiná.

V devadesátých letech platilo Quattroporte za odvážnou alternativu k zavedeným špičkám v oboru luxusních limuzín a GT, tedy k vrcholným mercedesům a jaguárům. Mnohem blíže než ke klinicky přesným německým výrobkům má však ryze excentrické a umělecky pojaté Maserati duchovně blíž k anglickým značkám Bristol nebo Bentley. O exkluzivitu má postaráno už jen tím, že zpočátku vyráběla továrna v Modeně pouze dva kusy denně. Pod vedením Ferrari se jejich počet zvýšil až na deset kusů denně, ale i to má k masové výrobě opravdu daleko a samotných Ferrari vznikalo mnohonásobně víc.

Když začnete uvažovat v téhle rovině, musí vás zákonitě napadnout, že Mercedes viděný na každé křižovatce se sám automaticky diskvalifikuje, ať je sebelepší.

Jaguar je pro všechny, kterým se zdá být Mercedes málo sportovní a Quattroporte… Quattroporte je pro člověka, který už Jaguara doma má a začíná se trochu nudit.

redakce autoweb.cz

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)5,9
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec, 3217 cm3, dohc, dvě turbodmyc
Zdvihový objem (cm3)3217
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)335 koní při 6400 ot/min
Točivý moment (Nm)450 Nm při 4400 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)270
Spotřeba paliva (l/100 km)město 22,5/mimo město15,7/kombinovaná 13,6 l/100 k
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1647
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modelu900 000 - 1 200 000 Kč
21.6.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist