Lexus GS450h

Tohle auto vás může uvést hned v několik omylů najednou. Ale nebojte se, všechno nakonec dopadne docela dobře.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Každé malé dítě už dneska ví, že když má nějaký Lexus za číselným označením modelu malé „h“, je to Hybrid. Jak známo, hybridy mají zachránit planetu, protože jsou ekologičtější. Což v mnoha případech znamená, že jsou nudné, pomalé a při jízdě celkově nezábavné. A to je první omyl.

Tenhle hybrid totiž žádný velký ekolog-aktivista není. Spojení benzínového a elektrického motoru v jeho případě nemá uchlácholit členy greenpeace, ale naopak vehnat jiskru do oka motoristickým nadšencům. Tentokrát je totiž úkolem elektromotoru především zvýšit točivý moment celé sestavy.

Lexus GS velká fotogalerie

Lexus GS fotogalerie

Mimochodem, ty elektromotory jsou v autě vlastně dva. Ne, není to jako v RX400h, kde ten druhý slouží k pohonu zadní nápravy, tady jde totiž všechen výkon pouze na zadní nápravu. A není ho zrovna málo: benzínový šestiválec o objemu 3,5 litru dává sám o sobě slušných 296 koní a 368 Nm. Motor-generátor č. 1 má výkon 134 kW (tedy 182 koní, ale u elektrospotřebiče se opravdu hodí spíš ty kilowatty), ale je používán pouze jako generátor a startér. Motor-generátor č. 2 má výkon 147 kW (tedy 200 koní) a slouží jako pomocná síla. Jo, a taky má točivý moment 275 Nm. Pokud jste se z našeho testu Priusu nepoučili a zase začli vytahovat kalkulačku, zadržte. Prostým sčítáním se totiž k výsledku nedostaneme. Jak se k němu dostaneme… to nevím, ale zato vím, že celá soustava dává řidiči k dispozici 340 koní a taky vím, že to opravdu stačí.

Sportovní sedan?
Stačí se opřít do plynu a tenhle velký, pohodlný sedan vystřelí na stovku rychleji, než Porsche 911 Tiptronic. Nebo než jakýkoli podobně velký sedan vybavený osmiválcem, včetně BMW 545i. Konkrétně mu to podle údajů výrobce trvá 5,9 s, já naměřil ještě o desetinu méně. Maximální rychlost dělá 250 km/h. Všechno jsou to docela úctyhodná čísla a když si navíc v brožuře od Lexusu přečtete řeči o sportovním sedanu, můžete velmi snadno dojít ke druhému velkému omylu. Jenže Lexus GS450h není sportovní sedan. Jeho podvozek se v zatáčkách pětkovému BMW určitě nevyrovná a kolébka, která přepíná aktivní tlumiče mezi nastavením komfort a sport nemá na průjezd zatáčkou valný vliv. Ono to ale vůbec nevadí. Tohle auto není dělané na nějaké laškování se zakroucenou okreskou, tohle je dálniční křižník. A jako takový stojí ve své třídě na naprostém vrcholu.

Už jsem si zvykl, že v jakémkoli Lexusu je uvnitř ticho, ale v tomhle je to ticho až nepřirozené. Jediné, co slyšíte, je valivý hluk pneumatik na hrubém asfaltu a sem tam zabzučení elektromotoru, když po něm chcete okamžité zrychlení. Slovo okamžité berte doslova – není tu žádná prodleva turbodmychadla, nemusíte čekat na správné otáčky, protože elektromotor má maxmální točivý moment v celém poli otáček. Jakmile se dotknete plynu, auto vmžiku reaguje. Pružné zrychlení skutečně bere dech a je hlavní zbraní tohohle hybridu.

„Technicky nejpokročilejší…“
Svůj podíl na tiché a naprosto bezproblémové jízdě má i převodovka. Zkratka CVT znalcům napoví, že jde o jednotku s plynule měnitelným převodem, která je pro hybridní pohon bezesporu nejvhodnější. Jen ti největší puntičkáři však po téhle informaci vzrušeně vyskočí z židlí. Nedivme se jim, mají proč – tohle je totiž první podélně uložená elektronicky řízená CVT vyvinutá speciálně pro pohon zadních kol. Aby toho nebylo málo, vývjáři Toyoty přidali sekundární planetární soukolí, které slouží jako dvoustupňový měnič točivého momentu. Nízký převod 3,9:1 pomůže autu k obdivuhodnému zrychlení, vysoký převod 1,9:1 šetří palvo na dálnici.

Lexus udává kombinovanou spotřebu 7,9 l/100 km. Možná toho dosáhnete, když budete jezdit pomalu, po dálnici a většinou z kopce, jenže v tomhle autě se pomalu jezdit nedá. Výkon je k dispozici tak okamžitě a bez zjevné námahy, že si na něj okamžitě zvyknete a budete ho využívat. Potom se spotřeba bude pohybovat spíš někde kolem deseti litrů… ale to je pořád ještě nádhera. Je to zhruba stejně, jako u základního třílitrového šestiválce, který je ovšem ve srovnání zoufale líný. A rozhodně výrazně lepší, než v případě 4,3 litrového osmiválce, který sice krásně zní, ale výkonově pořád ještě zaostává. Zkrátka a dobře, jedete líp než s osmiválcem a platíte méně, než za šestiválec.

Za všechno se platí
To ovšem mluvím o čerpací stanici. U dealera Lexusu to bude jinak – GS450h je dražší, než oba jeho benzínoví sourozenci. Se základní cenou 1 679 000 Kč je ale jen o nějakých 35 tisíc dražší než V8 a to už stojí za zamyšlení. Testovaný model měl luxusní výbavu (vyhřívaná a ventilovaná kožená sedadla, parkovací asistent s kamerou, zadní boční airbagy, dešťový senzor, dynamická DVD navigace, hlasové ovládání, prémiový soundsystém Mark Levinson se 14 reproduktory, měničem na 6 DVD a systémem surround 5.1 a metalický lak), která vyšponovala cenu o dalších 305 tisíc a výsledné bezmála dva miliony už se zdají být docela hodně. Jenže zkuste si podobně dovybavit Mercedes, nebo BMW… nemluvě o jejich výkonové nevýhodě. Prostě, když začnete přemýšlet a počítat, tenhle Lexus má téměř neprůstřelný seznam předností.

Jenže spousta lidí počítat ani přemýšlet vůbec nezačně. Upřímně – já se jim nedivím. Stačí se na to auto podívat. Vím, že každému se líbí něco jiného, ale pokaždé, když jsem k němu ráno šel, moje mozkové centrum estetiky se tetelilo blahem. Je skvostný a navíc je výrazně jiný, než cokoli z německé provenience. Za velké plus se dá považovat i to, že kromě několika drobných odlišností, nerozeznali byste ho od „běžných“ spalovacích bratranců. Tohle auto nemává zelenou vlajkou a nekřičí „viva Bursík“, jako podivínsky vyhlížející Prius. Zkrátka a dobře, pokud jste připraveni vyměnit sportovní jízdní vlastnosti za ticho a pohodlí, Lexus vám návdavkem přidá ještě spoustu předností navíc.

Jedno plus a jedno mínus navrch
Jo, ještě dvě věci – příplatkový systém Mark Levinson je jedna z nejlepších audiosoustav, které jsem kdy slyšel… a to nemluvím jen o autech. Má křišťálově čistý zvuk a sílu na vyražení všech oken. Druhá věc se týká zavazadlového prostoru. Podstatnou část, celých 40%, zabírají akumulátory. To by mohl být problém, pokud vozíte opravdu rozměrné předměty, například těla nepohodlných konkurentů, ale zbylých 280 litrů není zas tak málo. Zvlášť, když vám Lexus k autu zdarma přidá sadu luxusních kufrů Samsonite s jedním velkým a dvěma středními kufry, vakem na oblečení a kosmetickým kufříkem. Na jízdní vlastnosti to vliv nemá, ale určitě to potěší…

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyLexus GS450h
0-100 km/h (s)5,9
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec, dva elektromotory
Zdvihový objem (cm3)3456
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)296 k/6400 ot. (200 k el. motor) celkem 430 koní
Točivý moment (Nm)368 Nm/4800 ot. (275 Nm el. motor)
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)9,2/7,2/7,9
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1865
Zavazadlový prostor (l)280
Ceny
Základní cena modeluod 1 679 000 Kč
3.10.2006 8:53

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist