Kontrolní vážení vozidel

Jaké pravomoci budou mít policisté a pracovníci Celní správy při kontrolním vážení nákladních aut?

Problematika kontrolního vážení se v souvislosti s rozšířením kompetencí pracovníků Celní správy dostala do popředí zejména u řidičů nákladních vozidel, kteří jsou častěji cílem namátkových kontrol hmotnosti jejich vozidel. Rozsahu oprávnění policistů a pracovníků Celní správy a povinností řidičů v souvislosti s kontrolním vážením se bude věnovat tento článek.

Dle ust. §38a zákona č. 13/1997 Sb. se provádí kontrolní vážení vozidel kategorie N2 a N3 s přívěsnými vozidly O2, O3, O4. Samotné kontrolní vážení provádí buď správce předmětné pozemní komunikace v součinnosti s policií nebo Celní správou anebo přímo policisté či celníci sami. Kontrolní vážení zahrnuje kontrolu:

– největší povolené hmotnosti silničního vozidla,

– největší povolené hmotnosti na nápravu a skupiny náprav vozidla,

– další hmotnostní poměry vozidla,

– největších povolených rozměrů vozidel a jízdních souprav.

Řidič vozidla má při kontrolním vážení následující povinnosti:

– primárně je samozřejmě povinen se na výzvu vážení podrobit, když současně platí, že zajížďka k zařízení na kontrolní vážení, včetně cesty zpět na pozemní komunikaci, nesmí být delší než 8 kilometrů,

– dále je řidič povinen se řídit pokyny osoby obsluhující zařízení na kontrolní vážení.

Postup při vážení je takový, že řidič vozidla zajede k zařízení na kontrolní vážení, kde bude provedeno kontrolní vážení, s jehož výsledkem bude řidič vozidla seznámen předáním dokladu o výsledku kontrolního vážení. Vážení musí být provedeno za přítomnosti řidiče i popřípadě dalších členů osádky v kabině vozidla. Doklad o výsledku kontrolního vážení se skládá z vážního lístku a protokolu o provedeném kontrolním vážení a musí obsahovat zákonem předepsané náležitosti.

Pokud není při kontrolním vážení zjištěno překročení hmotnostních limitů, smí řidič pokračovat dál v jízdě, aniž by byl povinen hradit náklady vážení. Je-li však zjištěno překročení hmotnostních limitů, jedná se o přestupek a řidič je povinen uhradit náklady převážení. Tyto náklady se zpravidla pohybují v řádu stovek korun, pokuta za přestupek hrozí až do výše 10 000 Kč. Od 1. 7. 2006 budou rovněž za tento přestupek přičteny tři body.

Od 1. 7. 2006 se v tomto směru rozšíří i kompetence policie, která bude oprávněna vozidlo, které překročí hodnoty maximální hmotnosti, odtáhnout, přiložit „botičku“ anebo přikázat řidiči, aby jel na konkrétní místo. Oprávnění k zadržení vozidla má a bude mít též pracovník Celní správy.

Další postup po zjištění překročení hmotnostních hodnot zavisí na druhu překročení jednotlivých ukazatelů. Pokud se jedná o překročení hmotnosti, případě rozměrů, smí řidič pokračovat v jízdě pouze v případě, že mu bude uděleno oprávnění ke zvláštnímu užívání pozemní komunikace dle ust. §25 zákona o pozemních komunikacích a že vozidlo současně splní podmínky technické způsobilosti. V opačném případě řidič pokračovat v jízdě nesmí, ledaže by snížil hmotnost vozidla pod limitní hodnotu (např. tím, že by část nákladu složil). V případě, kdy je zjištěno překročení nápravového tlaku, nesmí řidič pokračovat v jízdě v žádném případě.

JUDr. Tomáš Beran

27.4.2006 6:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist