autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Klasické Porsche do garáže? Zájem je o model 928.
Klasické Porsche do garáže? Zájem je o model 928.
dlouho to bylo takové zapomenuté, až opovrhované Porsche, s největším
rozdílem mezi cenou nového a aktuální. Ale poslední rok se situace začíná
dost dramaticky měnit. 911 všech generací stojí nesmyslné částky a tak se
potenciální kupci rozhlíží i jinde. A samozřejmě je dost znalců, kteří 928
nezapomněli nikdy a naopak jiné Porsche nechtěli právě pro její
vyjímečnost. Přece jen při představení v roce 1977 působila jako Apollo a
jako jediný sportovní automobil v historii vyhrála ocenění auto roku.
Aktuálně jsou nejdražší auta úplně první generace a pak poslední verze
GTS, nejdostupnější je 928S
– běžný servis se cenově neliší od ostatních Porsche, hodně dílů se dá
koupit v aftermarketu, případně i starších. Porsche má v nabídce stále
naprostou většinu dílů, kromě například vnitřních panelů interiéru.
Největší potíž u takto elektronikou přeplněných starých aut je právě
elektronika. Všechny rezistory (a že jich v autě je – auto mělo i
automatickou klimatizaci) jsou už po smrti, a tlačítka, konektory, relé,
atd., atd. těsně před ní. Nicméně je to ještě klasická elektrika, takže
šikovný elektrikář dokáže poruchy snadno diagnostikovat. Další evergreen
jsou u manuálních převodovek synchrony na 1. Až 3. Stupni a obecně kardan.
Porsche 928 je transaxle a kardan se točí stejně rychle jako motor a je
celý uložený v obalu. Nepříjemné svištění je naprosto běžné, občas může i
prasknout. A s koncepcí transaxle souvisí i potíž se synchrony – při
řazení musí brzdit na ideální rychlost otáčení ne pouze vlastní hřídel v
převodovce, ale právě i celý kardan s unašečem na spojce. Další bolest je
popraskaný interiér – nejčastěji palubní deska, pak i stropnice, případně
sluneční clonítka na skle zadních dveří. No a pochopitelně vzhledem ke
stáří hrozí netěsnost motoru, děravé svody výfuku, problémy s
alternátorem, špatné tlumiče, nepohyblivé pístky v brzdičích…
– Zvuk osmiválce z doby, kdy auta opravdu smrděla a byla i slyšet, je
nádherný. Auto reaguje okamžitě na plyn a má sílu od volnoběhu. Navíc celý
agregát je díky zakrytému kardanu spojený v jeden pevný celek a to autu
dodává těžko popsatelný pocit robustnosti a pevnosti