Kia Cerato (2004 – 2006)

Model Carato měl na automobilové poměry jepičí život. Vyráběl se totiž pouze dva roky. Také proto není na trhu ojetin tak často k vidění.

RADOSTI
Prostor pro posádku, příjemné naladění podvozku, příznivé ceny ojetin, nezájem zlodějů.

STAROSTI
Rychlý pokles hodnoty, nižší odolnost vůči opotřebení, menší zavazadelník, neevropský vzhled.

Čtyřdveřový sedan Cerato nahradil v roce 2004 ve výrobním programu korejské automobilky Kia model Shuma/Shuma II. Novinka měla výstavní premiéru na autosalonu v belgickém Bruselu.

Ještě téhož roku byl představen také pětidveřový hatchback Cerato. Stalo se tak na březnovém ženevském autosalonu. Jiné karosářské varianty se nenabízely. Na některé trhy se automobil dostal pod názvem Spectra.

Ve výrobě ale vůz zůstal jen krátce. Už na pařížském autosalonu v roce 2006 byl představen nástupce ceed. Model Cerato se však doprodával ještě v roce 2007.

Po stránce bezpečnosti Kia Cerato nijak nevyniká. Bariérový test Euro NCAP v roce 2006 jí přisoudil tři hvězdičky z pěti možných, což je podprůměrný výsledek. Stejného výsledku vozidlo dosáhlo v hodnocení bezpečnosti dětí cestujících v autosedačkách.Pozice na trhu
Na trhu s ojetými vozy není model Cerato početně zastoupen. Mezi motoristy se netěší velkému zájmu, což má vliv na jeho cenu, která klesá o něco rychleji. Důvodů najdeme více: neevropský vzhled přídě, laciné plasty v interiéru, nevalná pověst korejských aut.

Za 80 000 korun tak můžete pořídit vozidlo z roku 2005, tedy relativně mladou ojetinu. Nejčastěji se setkáte se zážehovou motorizací 1.6 16V. Špatná není ani nabídka dieselů.Zpracování
Dílenské zpracování není silnou stránkou vozu. Rezervy lze najít ve slícování některých dílů i kvalitě materiálů. Palubní deska je tvarově zdařilá a zejména ve dvoubarevném provedení vypadá dobře. Tedy pokud krapet přimhouříte oko nad některými lacinějšími plasty.

Pochvalu si zaslouží dostatek odkládacích míst. Nechybí prostorná schránka před spolujezdcem ani držáky nápojů. Automobil nabídne pohodlná sedadla a především prostorný interiér. Ani cestující vzadu se tísnit nebudou.

Zavazadelník hatchbacku přepraví náklad o objemu 345 litrů. Stejný objem má také zavazadelník sedanu. Zde je ale horší přístup k přepravovaným věcem kvůli menšímu vstupnímu otvoru.Jízda
Cerato už nemá tak měkký podvozek jako starší Shuma. Naladění je citelně tvrdší, přesto není z hlediska komfortu na obtíž. Posun po stránce jízdních vlastností ale vnímáme jako zásadní. Pravda, za nástupcem Kiou ceed ještě trochu zaostávají, lze však mluvit o opravdu slušném průměru třídy, což bylo u předchůdce Cerata nemyslitelné.

Jen kdyby do prostoru pro cestující tolik nepronikal hluk pohonné jednotky. Také aerodynamický hluk by mohl být ve vyšších rychlostech o trochu nižší. Naopak pochvalu si zaslouží přesné řazení.Motorizace
O pohonných jednotkách sice nelze hovořit jako o kultivovaných, vyloženě špatné ale nejsou. Nepříjemný je přenos drobných vibrací do interiéru a hlučnost ve vyšších otáčkách.

Ze zážehových motorů se zdá být lepší volbou úspornější šestnáctistovka s dostatkem výkonu. Turbodiesely umějí jezdit s ještě nižší spotřebou. Všechny agregáty jsou přitom dostatečně živé.

Příznivci dieslů budou spokojeni už s nejmenším vznětovým motorem v nabídce. Patnáctistovka se ale začala montovat až v roce 2005, do té doby se prodával jediný turbodiesel 2.0 CRDi. Šestnáctistovka CRDi dostala slovo až v roce 2006.

Zážehové motory: 1.6 16V/77 kW, 2.0 16V/105 kW.
Vznětové motory: 1.5 CRDi/75 kW, 1.6 CRDi/85 kW, 2.0 CRDi/83 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.6 16V
Zážehová jednotka 1.6 16V/77 kW si s Ceratem bez potíží poradí. V nízkých otáčkách běží tiše, ve vyšších je ale slyšet více než můžeme považovat za ideální. Umožňuje rychlé a bezpečné předjíždění a přitom není nenasytná. Kombinovaná spotřeba činí příznivých 7,7 litru na 100 kilometrů jízdy.

Nevhodný: 2.0 CRDi
Jde o výkonný a úsporný motor. Doslova ideální volba, avšak jen dokud se nepokazí. Potíže mohou nastat s naftovým čerpadlem, ale i velice drahými vstřikovači.

Časté závady
Spíše než technické problémy Kiu Cerato trápí potíže z důvodu nadměrného opotřebení. Životnost některých dílů není velká. Bez výčitek svědomí můžeme říci, že je podprůměrná. Jan Žilina, vedoucí manažer autobazaru Auto Diskont doporučuje věnovat velkou pozornost podvozku: „Časté jsou různé vůle na zavěšení. Vytlučené čepy, ale i volné silentbloky náprav. Nevydrží totiž tolik jako u vozů evropských značek.“

Objevují se také vůle v řazení a řízení. Občas se můžete setkat s vadným imobilizérem nebo elektrickou výbavou. „Známé jsou také závady vnějšího osvětlení a klimatizace,“ dodává zástupce Auto Diskont. Před koupí prověřte i zda funguje ABS.

Milan Jirouš

27.2.2011 10:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist