pexels-stas-tsibro-811034-352x198.jpg

Jak být lepším řidičem: Ideální stopa a apex

poradna

Přestaňte chápat zatáčku jako překážku a nepříjemnost, začněte ji brát jako výzvu. Naučte se ji projíždět jako skutečný mistr volantu.

Diskuze

36 komentářů

    Subaru4ever

    Pěkný, pochopitelný a velmi poučný článek. Zájemcům o pár dalších zajímavých rad o průjezdech zatáček vřele doporučuji \“klasickou motoristickou beletrii\“ v podobě vydařeného dílka Horký volant. Některé partie této tematiky jsou v něm dotaženy o kus dále, ale zase tam oproti článku i něco chybí. Určitě je tam navíc uvedeno srovnání \“nejkratší dráha/nejrychlejší dráha\“ aneb porovnání \“čas/odstředivá síla\“.

    Každopádně velmi děkuji redakci za tento článek a za celou tuto naučnou sérii 🙂

    Karel

    Apex mě moc nezajímá, hlavně se v zatáčce nezabít

    MiraTDi

    akorát, že originál článku ze kterého vycházíte, je určen pro země, kde se jezdí vlevo. Tomu odpovídají jak obrázky, tak i závěry učiněné v odstavci \“Nespěchejte, mějte trpělivost
    \“.

    Noclaf

    Ne, to je urcene pro jezdeni na okruhu…

    MiraTDi

    Tento článek není určen pro jízdu na okruhu; přečtěte si ten článek pořádně…

    MiraTDi

    Tento článek není určen pro jízdu na okruhu; přečtěte si ten článek pořádně…

    Subaru4ever

    Ty obrázky jsou jen ilustrativní a mně skutečně nedělá problém si je promítnout na pravo/levo-točivou zatáčku. Onen nákres, pokud ho aplikujeme na běžnou dvouproudou silnici, také může vyjadřovat pouze \“náš\“ jízdní pruh. Nebo nás snad autoři nabádají k jízdě v protisměru?

    No praveze jsem si ho precetl.

    Honza

    Ono to právě spolu souvisí….

    Honza

    Nevidím problém v najetí před zatáčkou do protisměru(když je vidět), tím právě zabráníte tomu vyjeti do protisměru za zatáčkou.

    punmpičkář

    Skvěle zpracovaná a pro mně poučná serie článků, díky.

    xavier

    Já ano. Nehodlám se spoléhat na úsudek jiného blbce, který si myslí, že umí řídit. Jezděte laskavě ve svém pruhu a neserte se do mého. Díky.

    Traper

    Tohle podepisuju.

    spooon

    souhlasím s vámi. Horký volant mám a je to bezesporu skvělá knížka

    Adam

    Já bych to taky bral jako jeden jízdní pruh a ne celou silnici.

    Vlastimil

    To jsem tu jen j

    abc

    Pro osvětu běžného řidiče na této elementární úrovni by bylo vhodné vynechat pasáže o okruhu (pravděpodobně otrocké ponechání z nějakého originálu, místo autorského textu zřejmě více či méně umný překlad).

    A bylo by vhodné poučit se nejenom o apexu, nýbrž i o češtině a videch (\“budeme se soustředit\“), aby se nestalo, že třeba budeme špatně zatočit…

    Dalibor Žák, autoweb

    Díky za připomínky. Odmítám však, že by se jednalo jen o překlad nějakého cizojazyčného článku!

    abc

    Tak beru zpět, autorství vás ctí. To s tím vynecháním okruhu je jen můj názor, není to úplně jednoznačné, ale přišlo mi, že řidič, který potřebuje takové rady, nebude právě s okruhem mít žádné zkušenosti. I když vypíchnutí rozdílu tam, kde mám celou šířku vozovky (např. i v horách, kde je minimální provoz a vidím) versus jen svůj jízdní pruh, smysl má.

    Btw, nájezdy a průjezdy se krásně, protože pomalu, studujou a cvičí právě v horských serpentinách a vracečkách, nahoru i dolů.

    Lacospeed

    Urcite su to velmi poucne veci, len mam dojem, ze pre väcsinu citatelov autowebu to bude nosenie dreva do lesa. Nie som ziadny pretekar, ale su to az smiesne samozrejme veci, ktore sa tu popisali. Ale hovorim, vyznam to urcite ma, ale treba to spravne zacielit na vodicov amaterov, idealne rovno priamo do vyuky autoskol.

    Vás bych chtěl opravdu potkat na silnici-), a to jsem v autoškole. Až vás někdo z toho protisměru \“sestřelí,\“ odnesete si to vy, protože a) buď jste zatáčku přetočil b) jste do protisměru vjel úmyslně, protože vy jste tam přece \“viděl\“.

    to Honza

    eNeN

    v pravotočivé v pohodě, nenechte se zviklat hysterickými výkřiky – někteří ani nepochopili výraz \“před zatáčkou\“

    Já taky

    Pavel

    Místo takových nesmyslů raději řidičům vtloukejte, že se při jízdě v zatáčce mají držet ve svym pruhu. Hovad, co v zatáčce jezdí v protisměru potkávám denně spousty.

    Vavris

    Vždyť on psal \“před zatáčkou\“. Z toho vyplývá že právě nechce do toho protisměru nikomu vletět, když se dostane již do zatáčky. Tento postup v pravotočivých zatáčkách aplikuju také a nejsem si vědom, že bych někdy někoho omezil, nedejbože ohrozil

    Vašek

    A o čem ten článek asi je. Všechny ty hovada co potkáváš strkaj auta do zatáčky moc brzo, neboli používají brzký apex a na výjezdu jsou širocí. Represe není způsob. Prevence ano. A pokud se někdo řidičem nenarodil, musí se mu všechno vysvětlovat polopatě.

    Piky

    Pozdní apex je skvělá věc, hlavně v běžném provozu velmi užitečná a bezpečná. Možná by stálo za to trochu víc rozvést praktické využití volby apexu v provozu a čím může přispět k větší bezpečnosti na silnici.

    V.a.s.e.k.

    Naprosto s váma souhlasím s každým slovem – přesně o tom tento článek je a to se snažil autor vystihnout. Ti, kteří tady píšou o jízdě zatáčkou v protisměru vůbec nepochopili zatáčku jako takovou ani fyzikální síly působící na auto při jízdě zatáčkou.

    Petr

    Honza psal \“když je vidět\“(což pravděpodobně znamená \“na silnici nejsou žádná auta která bych mohl ohrozit\“) což pravděpodobně znamená že tam neni ani Xavier a my si na tu 1 vteřinu mužem pujčit \“jeho\“ jízdní pruh. Děkujeme

    Kamy

    A cim se lisi jizda na okruhu a jizda na normalni silnici? Myslim si ze ten clanek je pro Vas evidentne jak usity.

    Kamy

    1) Mnoho silnic druhe tridy jsou bez stredovych pruhu takze je jizda v protismeru co? Tezko definovatelna ze? Takze nevysilujte

    2) Kdyz nekdo striha zatacku pres protismer a sirokodaleko nikdo neni s vyditelnosti na kilometry, nemate mu co do toho kecat a vytykat mu, neb nikoho neomezuje ani neohrozuje.

    3) Strihat zatacku znamena jet plynule, neznamena to nutne ze musi jet jak hovado => setreni paliva a pneumatik….

    Co z toho vyplyva? Vic mam strach z Vas skeptiku nez tech co vi kdy si co dovolit, neb ten kdo vi kdy si to muze dovolit je ten, na ktereho na cestach fyzicky nenarazim, jak se pak na takoveho cloveka muzu zlobit hm? Evidentne to nekteri dokazou jak vidim.

    tomas

    uplne jednoducho tym, ze na cestnej komunikacii nemas co behat do protismeru – predpokladam, ze nechces v zakrute predbiehat, ak tam aj nahodou nebude plna ciara. a v jednom uzkom pruhu nemas moc co spekulovat, ako prejst zakrutu, lebo vela priestoru ti nezostane…

    petr164

    Dvojitá pravá zatáčka se projíždí jako ta jedna pravá o 180°, tj. s pozdním apexem, a to bez ohledu na pořadí dle poloměrů. Jse o sploštění jedné 180° zatáčky. Platíto ale pouze pokud obě zatáčky na sebe rychle navazují, čím je delší rovinka mezi nimi, tím více platí dva samostatné apexy. Jinak aplikovat to na české silnice znamená koledovat si o ulomené kolo ve výmolu v apexu, kde vozovku ničí nákladní vozidla.

    petr164

    Přesně tak. Ale sdělujte to jedincům, kteří všechno vědí lépe (což koliduje s jejich duševní prázdnotou) a nic nemusí dlouze trénovat… Mimochodem, čím více z populace má ŘP, tím nadproporcionálně roste riziko nárazu na, však víte koho…

    martin

    tak konečně vim, proč se mně ta poslední zatáčka v Javornických serpentýnách vždycky na konci utáhne……mám moc brzký apex, zejtra ho zkusim posunout 🙂
    Já tam vždycky vletim , apex uprostřed zatáčky a pak jí musim utáhnout (někdy i přibrzdit) a rodina s hubama namáčknutýma na bočních okýnkách nadává :-).

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist