Jaguar čeká na zimu – nasazuje pohon 4×4

Jaguar oficiálně zavádí pohon všech kol pro modely XF a XJ a nový benzínový kompresorem přeplňovaný šestiválec. Končí atmosférická véosmička.

O nutnosti čtyřkolky v našich podmínkách se dají vést sáhodlouhé diskuse (už se těšíme na ty komentáře pod článkem, jak tomu vůbec nerozumíme). Přesto chápeme, že někteří potřebují pohon 4×4, ani ne kvůli trakci, jako spíše kvůli tomu pocitu sucha a bezpečí jako s menstruační vložkou (rozuměj, aby mohli jet jako prase i když prší nebo sněží).

Ale to už je na mentální síle každého řidiče rozhodnout se, co si může dovolit. A pokud dotyčný dával při hodině fyziky pozor, ví, že je mu čtyřkolka k ničemu, pokud potřebuje na sněhu zpomalit a zatočit.

Ale k věci! Jaguar pro modely XF a XJ nasazuje do výzbroje dlouho slibovaný pohon všech kol. Ten může být spojen jen s novým kompresorem přeplňovaným benzínovým šestiválcem, který nahrazuje atmosférický osmiválec o objemu pět litrů. Sakra, a my zrovna nedávno psali, že to je snad poslední obyčejné rodinné auto s normálním osmiválcem. Tak teda Jaguaru moc hezky děkujeme… (osmiválec 5,0 l o výkonu 385 koní a točivém momentu 515 Nm najdete už jen v limuzíně XJ)Nový šestiválec s kompresorem je prý úspornější a ekologičtější, ale znáte to, jak se to má s reálnými hodnotami spotřeby… No nic, stalo se. Nový motor je odvozen od kompresorem plněného pětilitrového osmiválce, ale má větší kompresi (10,5 : 1 proti 9,5 : 1). Díky kompresoru vortex dosahuje výkonu 340 koní v 6500 ot./min. a točivého momentu 450 Nm mezi 3500 a 5000 ot./min. To jsou velmi hezká čísla.

Další novinkou pro Jaguar XF je nový benzínový čtyřválec. Má objem dva litry a  pochopitelně je přeplňovaný turbodmychadlem. Podle výkonu 240 koní máme podezření, že se jedná o dvoulitr, který najdete třeba ve Fordu Mondeo nebo Focusu ST… Nicméně je to nový základní benzínový motor, doteď jste mohli mít jen diesely (nebo osmiválec na benzín).A ještě pár řečí k čtyřkolce. Jedná se o systém s rozvodovkou a spojkou, který standardně posílá většinu výkonu dozadu. Pouze při rozjezdu z  místa elektronika připojí přední kola a pokud zvolíte „zimní režim“, standardní rozdělení výkonu bude 30:70 ve prospěch zadku. Počítač pak hlídá, kolik výkonu je potřeba kam poslat, ale pochybujeme, že budete při normální jízdě vůbec vědět, že čtyřkolka pracuje.


Čtyřkolka bude určitě fungovat neznatelně a spolehlivě.

Ceny ještě neznáme, ale Jaguar je určitě zveřejní po autosaonu v Paříži, kde se nové čtyřkolky představí. Zatím nevíme, jestli bude později k  dispozici i s dieselem, ale prodejům by to určitě pomohlo. Teprve čtyřkolka s dieselem je totiž ten správný supersport do levého dálničního pruhu, že?

17.8.2012 6:05| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist