Hybridní osmiválec HEMI?

Horký sníh? Suchý déšť? Rozumný ministr životního prostředí?

Těžko říct, jestli se téhle novinky dočkáme i v Evropě, každopádně je to natolik zajímavé, abychom se nad tím aspoň pozastavili. Jak informoval server Jalopnik.com, Chrysler totiž představil dva zajímavé modely: Chrysler Aspen a Dodge Durango. Tedy, ony samy o sobě moc zajímavé nejsou, ale mají zajímavý pohon. Na předním blatníku totiž najdete znak, hlásající „HYBRID Two mode HEMI“.

Pokud se alespoň trochu zajímáte o americká auta a jejich historii, slavná zkratka HEMI vám jistě neunikla. Pro ostatní: byl to kultovní osmiválec s polokulovými (hemisférickými) spalovacími prostory, který se proslavil v době rozkvětu muscle-cars. Před několika lety se slavně vrátil do nejrůznějších modelů od Chrysleru 300C až po různé Jeepy. Je to typický americký osmiválec a zmiňovat se o něm v souvislosti s ekologií by bylo, jako mluvit zároveň o Ivě Kubelkové a nutné plastické operaci.

Jenže ekologická hnutí nespí a i americké automobilky musí koumat, jak je nejlépe podrbat na zádech, aby jim daly aspoň chvíli klid. A co si budeme povídat, u amerických osmiválců, které jsou technickou úrovní pár let pozadu, jde dělat pokroky nejlépe.

Pro začátek se V8 HEMI dočkal systému Two-mode. Podle momentální zátěže dokáže běžet na plných osm válců, ale taky jenom na čtyři. Už to dokáže srazit spotřebu o pěkných pár litrů, jenže obě SUV tento motor používají v rámci plného hybridního systému, jak ho známe třeba z Priusu, nebo hybridní řady Lexusů. Elektromotory dokážou velké pseudoteréňáky pohánět až do rychlosti 40 km/h, jakou ujedou vzdálenost ovšem zástupci značky neuvedli. Moc to asi nebude, ale to nevadí, hybridní systém nemá suplovat elektromobil, ale minimalizovat ztráty. To se tu děje regenerativním brzděním, které dobíjí palubní akumulátory.

Zatímco Aspen a Durango vybavené klasickými „zlými“ benzíňáky HEMI mají ve městě spotřebu kolem 22 litrů a na dálnici zhruba 17, s „hodným“ hybridním osmiválcem se čeká snížení o 25% a v případě popojíždění v koloně až o 40%. Když si vezmete kalkulačku, zjistíte, že v nejlepším případě dojde ve městě ke snížení spotřeby na 13,2 l/100 km. Pro srovnání, BMW X5 s třílitrovým turbodieselem umí ve městě jezdit pod deset litrů, když se trochu snažíte. No co, někde se začít musí…

foto: Jalopnik.com

Honza Koubek

25.6.2007 2:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist