Gibbs má dvojici nových obojživelných aut

Výrobce sportovního auta-člunu Aquada představil nákladní Phibian a (řekněme) SUV Humdinga. Stroje zvládnou dálniční tempo na suchu a 50 km/h ve vodě.

Pokud věříte v konec světa, nejspíš už sháníte beton na pořádný bunkr, 12. prosinec se blíží. Jenže co když svět zaplaví voda z roztopených ledovců? Moderní Noe si nevystačí s dřevěnou kocábkou, jakkoli náramnou, potřebuje něco odolnějšího. Společnost Gibbs Amphibians má odpovědi na všechny otázky, právě představila dva nové modely: nákladní vůz Phibian a menší užitkový stroj Humdinga II, který s přivřenýma očima připomíná SUV.

Phibian je z dvojice jistě zajímavější. Jako správný ekolog má pod kapotou naftový motor s kulatým výkonem pět set koní. Postavili ho z karbonu, takže váží jen čtyři a půl tuny (na křížence nákladního auta s lodí to není zlé). Uveze až tunu a půl. Phibian je 9,2 metru dlouhý, 2,5 metru široký a na výšku měří téměř 3,7 metru. Nebojí se terénu: Břicho drží 35 centimetrů nad zemí a slibuje nájezdový úhel třicet stupňů vpředu a 28 vzadu.Velký obojživelník má samozřejmě pohon všech kol, bez něj by se možná vůbec nevyškrábal z vody. Na hladině používá čerpadlový reaktivní pohon s dvojicí trysek ústících na zádi. Na suchu je Phibian schopen pohybu „dálničními rychlostmi“, ve vodě se požene až padesátkou. Mezi dvojicí domácích prostředí dokáže přejít za deset sekund.

Altruistická záchrana fauny se ve 21. století nenosí, což je pro Phibian dobře, ale Šém, Chám i Jáfet s manželkami by se vešli. Dokonce dvakrát – na korbu Phibianu lze objednat až dvanáct sedadel a další tři má vozidlo standarně ve velké kabině. Jako bonus (za příplatek) dostanete kotvu s elektrickým navijákem, chemický záchod, klimatizaci a výbavu, kterou požadují americké předpisy pro dopravu osob. Nákladový prostor může být zastřešený plachtou.Humdinga – nemohu se zbavit asociace na „Hummer“ – není snad off-road, ale chlubí se pohonem všech kol. Mezi SUV ho kvalifikuje hmotnost: K 2750 provozním kilogramům uveze 750 kilo nákladu, vejde se tedy pod tři a půl tuny. Možná sledujeme zrod nové třídy – SUCS, Sport Utility Car-Ship (technicky vzato je Humdinga ještě kabriolet, tak možná SUCKS). Který velký výrobce se chytí první?

Auto pohání osmiválec s kompresorem o výkonu 350 koní. Ve vodě se Humdinga pohybuje díky stejným principům jako Phibian a pluje (i jezdí) podobně rychle. Na palubu se vejde až sedm lidí, seznam příplatkové výbavy výrobce teprve kompletuje. Určitě by neměla chybět couvací kamera, Humdinga měří šest a půl metru.

Obě auta jsou určená především armádám, hasičům či policiím (zejména té pražské městské). V Evropě bude velký problém stroje jako je Phibian, Humdinga, nebo starší sportovní Aquada přihlásit – pokud něco takového vůbec lze provést. Na silnici byste mohli uspět, ale na plovoucí stroje experti nejsme. Můžete to zkusit a určitě se přijeďte ukázat.

16.2.2012 9:30| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist