Ford Ka 1.2 Duratec

Nový Ford Ka vypadá jako zmenšená Fiesta. Je také tak dobrý?
  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

Na úvod

Když na trh dorazila první generace Fordu Ka, byl to docela poprask. Její odvážný a osobitý design působil neuvěřitelně svěžím dojmem, skoro jako kdyby na silnice vyjel koncept. Druhá generace zdaleka není tak převratná, naopak – nijak nevybočuje z kolejí současného kinetického designu automobilky.

Od prvního „Káčka“ se ovšem liší ještě v dalším důležitém ohledu – zatímco minulá generace byla vyvinuta od základu nově, její současný nástupce má platformu i pohonné ústrojí převzaté přímo z Fiatu 500, respektive Fiatu Panda.

Co se týče designu, vypadá trochu jako zmenšená nová Fiesta. Je tedy otázka, jestli bude i tak dobrá, protože Fiesta, pokud jste to ještě nepostřehli, se hned po svém uvedení na trh probojovala na vrchol své třídy a o pouhý jeden bod nezískala titul evropského auta roku (jakkoli mohou být podobné soutěže pochybné).Technika

Že je podvozek z Fiatu 500 ovšem ještě neznamená, že se bude auto chovat naprosto identicky, jako Fiat 500. Technici Fordu si totiž dali při ladění záležet na pravém opaku – aby Ford Ka jezdil co nejvíc jinak.

Motory jsou také identické, takže Ford Ka si můžete poprvé objednat s naftovým motorem, konkrétně s třináctistovkou o výkonu 55 kW/75 koní. Já měl ovšem v testu druhou motorizaci, benzínovou dvanáctistovku. Atmosférický čtyřválec má výkon 51 kW/69 koní a točivý moment 102 Nm, což se vzhledem k rozměrům vozu může zdát dostačující.

Nezapomínejte ale, že se Káčko zvětšilo. Délka sice zůstala stejná, ale narostla výška i šířka a celkem nevyhnutelně se zvýšila i hmotnost. Druhá generace má v základním modelu 940 kg, předchozí měla jen 887 kg.Na silnici

V jízdních schopnostech se to pochopitelně odrazí – motor se sice snaží, ale nelze čekat žádné zázraky, hodnota zrychlení 0-100 km/h za 12,8 sekundy nakonec mluví za vše. Nejlépe se tak budete cítit ve městském provozu, na který má nejmenší Ford síly dostatek. Pokud ovšem budete čas od času potřebovat i na otevřené silnice, je dobré vědět, že motor dobře snáší i razantní vytáčení, zní jemně a kultivovaně a je slušně odhlučněný, takže ho ani při tachometrové stočtyřicítce neuslyšíte víc, než by se slušelo.

Dalším důkazem, že je Káčko určené především do města, je palivová nádrž. Má totiž pouhých 37 litrů, takže dojezd není žádný zázrak ani v případě mírně úspornějšího turbodieselu.

Pokud jde ovšem o samotný podvozek, nelze než si rychle sehnat nějaký slušivý klobouk a pak ho uctivě smeknout směrem k vývojovému oddělení Fordu. Nápravy původem z Fiatu zůstávají, ale tam kde pětistovka působí příliš rozměkle a na pohyby volantem reaguje líně a se zpožděním, Ford Ka je hbitý, mrštný a přesný. Sice se to vzhledem ke zvýšené hmotnosti nedá srovnávat s mrštností předchozí generace, ale je to zábava.

A co víc, zábavnou obratnost malého auta se mu úspěšně daří kombinovat s jízdním komfortem vozů o třídu větších: výmoly a nerovnosti polyká s tichostí a přehledem, který byste rozhodně nečekali a na rozdíl od první generace umí být stabilní a klidný i při dálničních rychlostech.Prostor a výbava

Můžete si objednat dva stupně výbavy – Ambiente a Titanium, v testovacím autě byla ta vyšší. Obsahuje klimatizaci, za příplatek dokonce i automatickou, dva airbagy (ta příplatek další čtyři), ABS, dálkové centrální zamykání, imobilizér a další věci.

Pokud znáte Fiat 500, všimnete si uvnitř Káčka známých tvarů – středová konzola, páčky pod volantem, to všechno je buď přímo převzaté, nebo jen mírně modifikované. Celkově ale interiér vypadá výrazně hodnotněji a to je jenom dobře. Celé auto působí dražším dojmem, než kolik ve skutečnosti stojí a to je velká deviza. Uvnitř je barevné, moderní a svěží stylem, se kterým se mnozí soupeři vůbec nemůžou měřit. Prostoru na předních sedačkách je také dost, vzadu je to už pochopitelně o něco horší. Díky vyšší střeše však máte uvnitř pocit větší vzdušnosti, než v jiných autech, včetně první generace Káčka.Verdikt

Testovaný vůz měl ceníkovou cenu 301 790 Kč bez příplatků, ale Ford v současné době používá zaváděcí ceníky, kde tohle auto stojů už 259 900 Kč, takže pokud po něm pokukujete, možná by byla chyba příliš otálet.

Ford Ka není převratné auto, ale je velmi dobré. Dokazuje, že i s takhle krátkým rozvorem se dá postavit stabilní a vytříbený vůz a jediné, co mu brání v delších dálničních výletech, je slabý motor. Soudě podle ostřejších verzí Fiatu 500 se ale už brzy můžeme těšit na čtrnáctistovky, možná i s turbodmychadlem. Moc bych nedal za to, že i Ford Ka se dočká verze ST. A vzhledem k jejímu skvělému podvozku bychom se opravdu měli nač těšit!

Honza Koubek

16.2.2009 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist