Ford Fusion (výroba 2002 – 2012)

Větší bratr Fiesty se těší nemalé oblibě. Vyniká spolehlivostí a vzhledem k vnějším rozměrům i dobrou nabídkou místa.

RADOSTI
Dobré jízdní vlastnosti, nadprůměrná spolehlivost, vzhledem k vnějším rozměrům dobrá nabídka místa pro posádku, příznivá spotřeba motorů, příznivé ceny náhradních dílů, dostatek ojetin na trhu.

STAROSTI
Méně pohodlné sedačky s krátkými sedáky, nevzhledná manžeta gumová řadicí páky, do roku 2005 kdy proběhl facelift levněji působící palubní deska.

Ford Fusion stojí na podvozku modelu Fiesta, používá i shodnou techniku. Kromě designu se od Fiesty liší větší světlou výškou, je tedy vyšší. Výš umístěnou podlahu vozu a tedy i sedadlo oceňují zejména starší motoristé, kterým se do vozidla lépe nastupuje.

Na trhu s ojetými automobily je Fusion zastoupen v dostatečném množství. Nakonec ve výrobě vydržel, díky své velké oblibě, dlouhých deset let. Na trh byl uveden v roce 2002, již o tři roky později prošel významným faceliftem a po těchto změnách vydržel v prodeji až do roku 2012.

Automobily vyrobené před faceliftem nezřídka sklízejí kritiku za ztvárnění interiéru. Ten se totiž v roce 2005 v rámci faceliftu výrazně zlepšil, kromě toho vůz dostal jiná potkávací a koncová světla a obměnu prodělal i přední nárazník.


To důležité se však událo uvnitř. Fusion dostal kvalitnější plasty s lepší povrchovou úpravou a kromě klasické černé barvy se začala palubní deska a čalounění nabízet také v tmavě modré či tmavě červené. To prostor pro posádku značně oživilo.

Tyto tři odstíny se také kombinovaly s černou, šedou či béžovou. Navíc nevzhlednou gumovou manžetu řadicí páky nahradila látková a interiér tak citelně zútulněl. Právě proto
je na trhu ojetin sháňka především po faceliftovaných vozech.

Dobře si automobil stojí z hlediska nabídky místa. Na své vnější rozměry poskytuje příjemný prostor pro posádku a stejně tak pro zavazadla. Zavazadelníkem o objemu 337 litrů se totiž už blíží o třídu větším vozům.

Jedu výtku ale i tak ke ztvárnění interiéru máme. Sedadla mohou být pro někoho méně pohodlná, což je dáno především menším sedákem. To budou přirozeně vnímat spíše cestující vyšších postav.

Pochvalu si zaslouží jízdní vlastnosti. Podvozek velice dobře tlumí nerovnosti a přitom odvádí výbornou práci i v zatáčkách. Manuální řazení vyniká přesností, řízení poskytuje dobrou zpětnou vazbu. Zkrátka po stránce jízdních vlastností se tento malý hatchback skutečně vydařil.

V nabídce najdeme jak benzinové, tak naftové motorizace. Asi není třeba zdůrazňovat, že zážehové pohonné jednotky jsou značně rozšířenější. Navíc pracují s příznivou spotřebou a vykazují vyšší spolehlivost.

Naprostý základ představuje čtyřválec o objemu 1,25 litru a výkonu 55 kW. Z hlediska ochoty jít za plynem je však lepší volbou svižnější čtrnáctistovka. Sice má jen o 4 kW více, ale je snaživější a pro někoho možná překvapivě i úspornější.

Kromě toho je na trhu početně zastoupena. To se nedá říci o nejsilnějším motoru v nabídce. Šestnáctiventilová šestnáctistovka o výkonu 74 kW vyniká ochotou akcelerovat, avšak z důvodu znatelně vyšší pořizovací ceny se Fusion s tímto agregátem na trhu nových vozů moc neprodával. Nabídka ojetin je tak omezená.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pod kapotu se dostaly také dva turbodiesely. Menším z nich je 1.4 TDCi pracující s výkonem 50 kW. Pokud je dobře udržovaný, platí za spolehlivý a velice úsporný, ale na druhou stranu jde i o dost líný motor. Proto může oslovit spíše klidnější motoristy.

Druhým turbodieselem je 1.6 TDCi, tedy motor na němž Ford pracoval společně s koncernem PSA Peugeot Citroën. Z hlediska výkonu 66 kW je to zajímavá volba, avšak po stránce spolehlivosti zcela propadá.

„Známé jsou potíže se vstřikovači, úniky oleje nebo turbem,“ líčí Jindřich Topol, výkupní manažer AAA AUTO. Problémy bývají s podtlakovým okruhem, který ovládá EGR ventil, škrticí klapku a turbo. Navíc, pokud turbo odejde, jeho repase či výměna nestačí. Musí se vyřešit i ucpané sítko přívodu oleje, jinak nové turbo opět nebude dostatečně mazané a zase odejde.

Obehranou písničkou je také prodírání hadic od turba, což má za následek pokles výkonu. Hadice jsou zde tak nevhodně umístěné, že se za běhu motoru třou o sebe a kvůli tomu se mohou prodřít i během necelých 20 000 kilometrů.

Ani menší turbodiesel nemusí být zcela bez problémový, i když zde záleží především na údržbě a kvalitě používané nafty. „U 1.4 TDCi se někdy můžete setkat s úniky motorového oleje nebo vadnými vstřikovači,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Rozhodně jde ale o spolehlivější motor, než je 1.6 TDCi.

U Fusionu někdy zlobí centrální zamykání, výjimkou nejsou zvlněné brzdové kotouče. „Setkat se můžete s nadměrně opotřebenými ložisky kol, které prozradí typické hučení,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA AUTO.

Méně často se objevuje vadné podsvícení palubní desky nebo škubání motoru, jehož důvod najdeme ve vadném elektronickém plynu. Vyloučit samozřejmě nelze ani vůle na přední nápravě, i když z hlediska odolnosti k ní nemůžeme mít výtky. Nevykazuje nějaké slabiny, ale stav českých silnic si přirozeně vybírá svou daň.

Ve zpětném zrcátku
2002 – uvedení Fordu Fusion na trh na podvozku Fordu Fiesta se zvýšenou světlou výškou a novou pětidveřovou karoserii typu hatchback jíž se od Fiesty zcela odlišuje, se zážehovými motory 1.4 16V/59 kW, 1.6 16V/74 kW a turbodieselem 1.4 TDCi/50 kW.
2004 – nový benzinový čtyřválec 1.25/55 kW, nový turbodiesel 1.6 TDCi/66 kW.
2005 – facelift modelu, nové zpracování interiéru, předních a koncových světel a úpravy nárazníku.
2010 – na některých trzích uveden motor 1.4 v úpravě pro spalování LPG.
2012 – ukončení výroby bez přímého nástupce.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Ford Fusion v roce 2003. Za ochranu posádky při nárazu dostal čtyři hvězdičky z pěti možných a za ohleduplnost při střetu s chodcem si vysloužil dvě hvězdy ze čtyř maximálně udělovaných. Bezpečnost dětí v autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila.

18.8.2017 4:15| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist