Ford Focus (2004 – 2011)

Ford Focus druhé generace patří mezi nejoblíbenější ojetiny nižší střední třídy. Nabídka vozů je široká, různých motorizací dostatek. Jaké provedení vybrat?

Radosti

Nadprůměrná spolehlivost; velice dobré jízdní vlastnosti; kvalitní materiály v interiéru; bohatá nabídka ojetin; rozumné ceny ojetých vozů

Starosti

Podle mnohých motoristů do faceliftu až příliš nevýrazný design; menší zavazadelník verze kombi


Stejně jako první generace Fordu Focus i druhá řada sází na propracovanou zadní nápravu a od toho se odvíjející výborné jízdní vlastnosti. Mladší model navíc přidává nesrovnatelně kvalitnější materiály v interiéru, na druhou stranu podle mnohých motoristů vypadá příliš usedle.

Avšak na prodejích ojetin se méně výrazný design negativně neprojevuje a o vůz je velký zájem. Nakonec je z čeho vybírat. Focus II vyjel v několika karosářských verzích a s řadou pohonných jednotek.


Motoristé na automobilu oceňují dobrou nabídku místa pro posádku, což platí jak pro oblast předních, tak zadních sedadel. Ne však pro kupé-kabriolet, který má na zadních sedadlech málo prostoru. Kladem je pohodlí, jež sedadla poskytují i příjemné naladění podvozku.Dobře si vůz stojí také z hlediska prostornosti zavazadelníku. Provedení hatchback nabízí objem 385 litrů, sedan 526 litrů. To jsou opravdu dobré hodnoty. V porovnání s konkurencí ale trochu zaostává kombík, jehož zavazadlový prostor pojme náklad jen o objemu 475 litrů.


Focus CC, tedy kupé-kabriolet, nabídne při natažené střeše nad očekávání mnoho místa pro náklad. Jeho zavazadelník takto pojme 534 litrů. Pokud ale složíte střechu a budete si užívat jízdu s modrým nebem nad hlavou, zbude pro zavazadla jen 248 litrů prostoru.

Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Focus fotogalerie

Druhá generace Fordu Focus vyjela s řadou pohonných jednotek, a to jak zážehových, tak přeplňovaných vznětových. Už základní agregát 1.4 16V/59 kW řadě motoristů stačí. Lepší je ale oblíbená šestnáctistovka kombinující dostatek výkonu a příznivou spotřebu.Samostatnou kapitolu představují přeplňované pětiválce Volvo ve sportovně laděných modelech ST a RS. Zejména špičkové provedení RS je zárukou nevšedních zážitků, i když tak řidičské auto jako je první generace „er-esa“ nečekejte.


Pod kapotu automobilu se dostaly turbodiesely o objemech 1,8 a 2,0 litru, i menší jednotky 1.6 TDCi pocházející ze společného vývoje automobilky Ford a koncernu PSA Peugeot Citroën. Objemnější motory jsou ale z důvodu výrazně vyšší spolehlivosti lepší volbou.

Skutečný klad vozu hledejme ve výborných jízdních vlastnostech. Podvozek skvěle drží jízdní stopu v zatáčkách i při vyhýbacím manévru a současně zdatně tlumí nerovnosti. Pohodlí posádky tedy není v ohrožení.To vše vůz dokáže díky propracované zadní nápravě, na té však mohou časem vznikat vůle. Často se tak děje na silentblocích podélných vlečných ramen, tedy na silentblocích umístěných zhruba v oblasti konce zadních dveří a začátku podběhu zadního kola.

Samotné silentbloky stojí pár korun, jenže zadní náprava bývá zarezlá a proto mnohdy nejde rozebrat. Některá ramena se pak musejí rozřezat a nahradit jinými. Účet za výměnu dvou silentbloků v celkové hodnotě 800 Kč se pak může snadno vyšplhat k 10 000 korun. Dvě největší ramena na každé straně neexistují ve druhovýrobě (ani jejich silentbloky), jedno z nich je přitom dodáváno s ložiskem kola a jeho cena činí cca 3500 Kč. Levnější z ramen lze pořídit asi za 1600 Kč. Další menší ramena a silentbloky už bez potíží koupíte z druhovýroby.


Focus stejně jako další fordy často napadá povrchová koroze podvozkových dílů, známé jsou také závady zámku kapoty. Ten je dobré jednou za čas promazat a případnému zasekávání takto předejít. “Objevují se poruchy EGR ventilu u naftových motorizací, zlobí snímač polohy škrticí klapky a potkat můžete i vůz s opotřebeným turbodmychadlem,“ varuje Radek Špulka, cenový specialista Auto ESA.Před koupí prověřte funkčnost klimatizace, která někdy stávkuje. „Turbodiesely 2.0 TDCi a 1.8 TDCi může postihnout problém v podobě nadměrně opotřebeného dvouhmotového setrvačníku,“ upozorňuje Špulka. Dvouhmotový setrvačník najdete i u silnější verze jednotky 1.6 TDCi.

Tyto turbodiesely jsou velice úsporné, ale i dost poruchové. Potíže bývají se vstřikovači common railu, poruchy vykazuje podtlakový okruh a výjimkou nejsou ani úniky oleje. „Focus druhé řady také občas trápí vadný snímač polohy plynového pedálu,“ zakončuje zástupce Auto ESA.

Ve zpětném zrcátku

2004 – uvedení vozu v provedení tří a pětidveřový hatchback a kombi, se zážehovými motory 1.4 16V/59 kW, 1.6 16V/74 kW, 1.6 Ti-VCT/85 kW, 2.0 16V/107 kW a turbodiesely 1.6 TDCi/80 kW a 2.0 TDCi/100 kW.
2005 – nabídka rozšířena o verzi sedan, nově sportovněji laděný model Focus ST s přeplňovaným pětiválcem Volvo 2.5 T/166 kW,.
2006 – uveden kupé-kabriolet Ford Focus CC, nově motory 1.8 16V/92 kW, nově jednotka 1.8 FFV/92 kW ve verzi FlexiFuel na palivo E85 (směs etanolu a benzinu), nabídka rozšířena o slabší turbodiesel 1.6 TDCi/66 kW a 1.8 TDCi/85 kW.
2007 – facelift modelu, který přinesl výraznější linky a tím i dynamičtější vzhled karoserie.
2008 – nová sportovně laděná verze Focus RS s přeplňovaným pětiválcem Volvo 2.5 T/224 kW, nový turbodiesel 2.0 TDCi/81 kW.
2010 – nově limitovaná edice Focus RS500 s přeplňovaným pětiválcem Volvo 2.5 T/257 kW.
2011 – ukončení výroby a nahrazení Fordem Focus třetí generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérovým testem Euro NCAP prošel Ford Focus druhé generace v roce 2004.
Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 5 hvězdiček z 5 možných (35 bodů).
Za ochranu dětí v autosedačkách dostal 4 hvězdičky z 5 možných (40 bodů).
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných (15 bodů).

6.8.2015 7:10| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist