Ford Fiesta 1.0 EcoBoost

V okolí Říma jsme vyzkoušeli novou Fiestu s nejsilnějším přeplňovaným tříválcem. Motor ale není jediná velká změna v malém Fordu.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI
Vysoká kultivovanost; obstojná dynamika; dojem kvality

STAROSTI
Trochu dieselový charakter motoru; začíná být taková umělá

„Stará Fiesta se nám líbí, takže jí nechte, jak je, ale udělejte nové auto,“ vysvětluje požadavky zákazníků designér Fordu Eugen Enns. Jenže také dodává, že to byl asi ten nejtěžší úkol, aby postavili nové auto a zároveň prý zachovali tvary a charakter té minulé, která byla prý velmi oblíbená.

Na novém Fordu Fiesta se toho změnilo až dost, takže v rámci faceliftu se dá mluvit o téměř generační obměně, aspoň je to vidět na motorech, zpracování interiéru a celkovém zaměření auta.

Programový manager James Sanderson také mluvil o tom, že zatímco minulá Fiesta byla spíše auto pro ženy, ta nová má působit univerzálněji a dospěleji. Prý je to už vyspělé auto pro lidi, kteří si budují kariéru a nemají práci jen pro to, aby dostali peníze, které hned utratí v butiku. Takhle se z toho dá pochopit jen velmi málo, ale když otevírám prvně interiér, tak vidím značnou změnu.Sice to tu na první pohled vypadá stejně, ale třeba změna bočních výplní dveří, která přesunula ovládání oken více do dosahu levé ruky řidiče, je důkazem, že se přemýšlelo i u ergonomie. Jsou tu také kapsy na 1,5 l PET lahev. Centrální panel působí stejně, ale přibyla loketní úpěrka. A pokud patříte k těm, kteří si rádi hrají s knoflíky, Ford zapracoval systém SYNC, který umožňuje snadné propojení vašeho mobilního zařízení s autem.

Ford Fiesta fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Fiesta fotogalerie

Demonstrace hlasového ovládání byla působivá a podle Fordu bude systém SYNC brzy rozeznávat i češtinu. No, ale pak už jsem vysvětlované termíny přestal chápat, protože nepatřím k těm, kteří by se vyžívali ve všech aplikacích v telefonech s jablkem. Ale prý tenhle systém propojí i mojí starou pádlovou Nokii, i když by mě zajímalo, jak.

Čtěte také: Ford Fiesta 1.6 Duratec – redakční test

Pojďme ale jezdit, protože kvůli tomu jsem se především do Říma drkocal (i když ranní let ČSA letěl přesně a byl poloprázdný). Ačkoli Ford nabízí v nové Fiestě spoustu motorů (celkem šestnáct kombinací), mě zajímal hlavně nový přeplňovaný tříválec 1.0 EcoBoost. Chtěl sem vyzkoušet „slabší“ provedení o výkonu 100 koní, ale Ford mi vrazil klíčky od nejsilnější verze.

Nevadí. Nasedám dovnitř a nalezení optimální pozice za volantem mi nečiní potíže. Sedačka je docela nízko a volant má velmi široké nastavení, takže se tu nekrčím jako v některých konkurenčních vozech s vysoko umístěnou sedačkou a špatně nastavitelným volantem. Mačkám startovací tlačítko a tříválec se probírá k životu. Zpočátku má poněkud drnčivý zvuk, ale rychle se ohřívá a uklidní se.

Nově přenastavený posilovač je při jízdě ve městě docela příjemný, ale nějak si stále nemohu zvyknout na projev motoru. Má turboefekt a pod zatěží duní. Svým projevem dost připomíná diesel, i když tolik nerachtá. Mám na mysli spíše reakci na plyn a poměrně nepříjemné vibrace, které posílá do volantu a interiéru. Podobně jemně vibruje i moje sekačka na trávu a po hodině sekání mě z toho vždycky brní ruce, jako bych dostával malé elektrické šoky.Ve Fordu Focus byl tříválec 1.0 EcoBoost mnohem kultivovanější a lépe odhlučněný. Jenže zase na auto sotva stačil, menší a lehčí Fiesta je s tímto motorem skutečně dynamicky schopné a rychlé auto. Na dálnici bez problémů udržuje tempo a ani ve stoupání nemá potíže na pětku důstojně akcelerovat i za rychlostním limitem.

Uvidíme, jak se bude chovat s atmosférickou verzí tříválce 1,0 l o výkonech 65 a 80 koní. Na našem trhu bude novinka k dostání s oblíbeným motorem 1,25 l a 1,6 l s automatem. Přijde i nový diesel 1.5 TDCi a ještě pořád koupíte „starý“ diesel 1.6 TDCi. Na jiných trzích je ještě k dispozici čtrnáctistovka ve verzi na benzín i na LPG.

Klikněte: Ceník nového Fordu Fiesta

Ale, jak už jsem napsal výše, ani na dálnici se nemůžu zbavit dojmu, že se motor chová moc dieselově. Částečně to jde na vrub již zmíněným vibracím a částečně také dlouhému zpřevodování pětistupňové převodovky. Pětka je vyloženě dálniční rychlost a v následné pěkné zatáčkovité pasáži přijdou ke slovu jen dvojka a trojka. I čtyřka je na některé úseky trochu moc dlouhá a ve městě je příjemnější se pohybovat na trojku, kdy motor není podtočen a lépe a rychleji reaguje. Na rozdíl od dieselu ale máte k dispozici mnohem širší spektrum otáček – v 1500 ot./min. šlápněte na plyn, auto zabere a táhne až někam k 6000 ot./min.

Je to hodně o zvyku a rozhodně bych raději jezdil s tímhle motorem než s dieselem, protože přeci je jen o dost kultivovanější a má příjemnější zvuk. V zatáčkách si také všímám nově nastaveného řízení. Na dálnici mi auto přišlo dost nervózní s poněkud podivnou reakcí posilovače okolo středové polohy (nejprve se jako by nic neděje a pak se auto rychle stočí), ale na zatočené silnici je Fiesta velmi ochotná.

Ford upravil nastavení tlumičů a pružin i geometrii, takže je teď Fiesta hladovější po zatáčkách a i když řízení nepůsobí tak čistě mechanicky jako dřív, dá se celkem dobře odhadovat chování přední nápravy a nájezdová rychlost do zatáček. Rychlé změny směru má Ford Fiesta rád a když v utažené zatáčce sundáte ve vyšších otáčkách nohu z plynu, poslušně utáhne stopu. Stabilizace a protiprokluz ale dovádění krotí.Dovádění… Ford nově zavádí na evropský trh systém MyKey, který ocení především rodiče začínajících řidičů. V autě můžete pomocí programovatelného klíče nastavit takově věci jako omezení rychlosti (třeba na 140 nebo 160 km/h) a také omezit maximální hlasitost rádia. Prý to má pomoci kontrole majitele auta nad chováním řidiče, například tedy kontrole rodičů nad tím, jak ratolesti řídí. Ale podle mě je to trochu hloupost – jak v autě sedět a jak správně držet volant, nebo že se za jízdy nepíše esemeska, to žádný elektronický klíček puberťáka nenaučí.

Není sporu o tom, že Ford Fiesta se jízdním projevem posunul o dost dál. Při jízdě po dálnici je velmi dobře utlumen aerodynamický hluk a hučení kol a i když je podvozek tuhý, auto není nekomfortní. S Fiestou se i hezky svezete, ale mám trochu dojem, že byla lehce otupena její hravost a takové to roztomilé (a malinko nevycválané) chování.

Verdikt
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost je velmi povedené auto, ale nezapře, že už se z trochu rozdováděného štěňátka stal dospělý a rozumný pes. I přes nesporný posun v kvalitě a kultivovanosti, a i při zachování osobitého stylu, se pomalu vytrácí ta čistá radost z jízdy, kvůli které jsme měli Fiestu tak rádi. Je to pořád moc dobré auto, ale aby ta celková „volkswagenizace“ nebyla spíše na škodu.

1.12.2012 4:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist