Ford Escort (1990 – 2000)

Svého času byl Ford Escort snem českých motoristů a nejdováženější ojetinou vůbec. Dnes patří k nejlevnějším vozům. Cenově konkuruje například Opelu Astra F či o třídu menší Škodě Felicia.

RADOSTI
Nízké ceny ojetin, odolné zážehové motory, široká nabídka karosářských variant.

STAROSTI
Mizerná antikorozní ochrana, nepovedené vznětové motory, slabší jízdní vlastnosti.

Poslední generace Fordu Escort byla uvedena na trh v roce 1990. Modelová řada s interním označením GAL přišla v mnoha karosářských verzích. Kromě tří a pětidveřového provedení vyjel na silnice i klasický sedan a kombi, které bylo na některých trzích uvedeno pod označením Turnier. V nabídce nechybí ani kabriolet a sportovně laděné modely RS2000 či RS Cosworth.
Zatímco model RS2000 má poháněnou přední nápravu a motor 2.0 16V o výkonu 110 kW, silnější RS Cosworth je čtyřkolka. Pod jeho kapotou najdeme přeplňovaný agregát 2.0 16V o výkonu 162 nebo 169 kW. Jde o vůz, který se prosazoval v motorsportu a tak nepřekvapí, že i civilní verze jsou hodně ceněny.
Model Escort prošel už dva roky po svém uvedení do prodeje faceliftem a v roce 1995 prodělal ještě výraznější změnu vzhledu a automobil dostal novou palubní desku. Současně však přišla i modernizace. Výsledkem bylo vylepšení jízdních vlastností.
V roce 1998 se začal prodávat nástupce – Ford Focus. Escort byl ale díky příznivé pořizovací ceně stále žádaný. Proto se vyráběl ještě po dobu dalších dvou let. V nabídce však zůstal pouze pětidveřový model a praktický kombík.
Testem Euro NCAP prošel Ford Escort v roce 1999. Za bezpečnost posádky při nárazu dostal pouze dvě hvězdičky z pěti možných, což je dost slabý výsledek.Pozice na trhu
Escort pořídíte už za 10 000 korun. Okolo této částky se nabízejí jak benzinové motorizace, tak diesely. Kdo hledá něco rychlejšího, může zvolit sportovně laděné provedení RS2000. Většinou se nabízí za ceny okolo 30 000 Kč.
Z výše uvedeného plyne, že vůz už spadá do kategorie nejlevnějších ojetin. Volí jej méně nenároční motoristé, nebo mladí začínající řidiči, které oslovuje právě cenovou dostupností.Zpracování
Design vozu nelze ani po letech hodnotit špatně a totéž platí o interiéru. Sice už nejde o výkřik poslední módy, ale i tak vypadá stále rozumně.
Posádce vůz nabídne solidní prostor, ale zázraky nečekejte. Tří a pětidveřové verze disponují zavazadelníkem o objemu 380 litrů, sedan nabídne o 110 litrů více. Kombi má základní objem prostoru pro náklad 460 litrů a kabriolet 322 litrů.
Sedadla nebudou mnohým vyhovovat. Pomineme-li fakt, že jsou často prosezená, protože ojeté escorty mají za sebou nezřídka daleko více, než uvádějí prodávající, sluší se zmínit i prakticky nulové boční vedení těla. Samozřejmě u sportovních sedaček v modelech RS je tomu jinak.
Když už jsme se dotkli ujeté vzdálenosti, musíme upozornit na typický problém starších fordů: počítadlo ujetých kilometrů je příliš krátké a po dosažení 99 999 km začne počítat opět od nuly. Na druhou stranu, žijeme v Čechách a zde se důvěra v uváděný stav ujetých kilometrů většinou nevyplácí. Rozhodující je přece stav vozu.Jízda
Měkké odpružení běžných verzí zajišťuje solidní cestovní komfort. V zatáčkách se vůz ale více naklání a jeho držení stopy není zrovna vzorné. Při modernizaci došlo k vylepšení jízdních vlastností, ale ani tak automobil v této disciplíně nefavorizují. Nepotěší ani řazení postrádající přesnost. I když zde lze situaci zlepšit výměnou opotřebených dílů. Minus představují brzdy slábnoucí vlivem přehřátí.Motorizace
Pohonné jednotky Escortu sice nejsou úplně nejúspornější, benzinové se však vyznačují dlouhou životností. Obecně platí, že zážehové agregáty v Escortu platí za výrazně lepší než vznětové.
Klidní řidiči mohou být spokojeni se třinácti či čtrnáctistovkou. Daleko lepší je ale šestnáctistovka. U motorů 1.4 a 1.6 16V se může objevit problém v podobě vadného snímače polohy škrticí klapky. Agregát 1.8 16V má vyšší spotřebu než šestnáctistovka.
Diesely jsou zcela samostatnou kapitolou. Atmosférický ani přeplňovaný vznětový motor není dobrou volbou. Důvodem je množství různých poruch. Patří mezi ně prasklá hlava válců, ztráta kompresních tlaků či přetržený rozvodový řemen.

Zážehové motory: 1.3i/44 kW, 1.4i/55 kW, 1.6 16V/66 kW, 1.8 16V/77 a 85 kW, 2.0 16V/110 kW, 2.0 T/162 a 169 kW.
Vznětové motory: 1.8 D/44, 1.8 TD/55 a 66.

NEJ motory

Dobrá volba: 1.6 16V
Šestnáctiventilová šestnáctistovka představuje ideál z hlediska spotřeby, pružnosti a spolehlivosti. Výkon 66 kW sice není nic převratného, na Escort ale stačí.

Nevhodný: 1.8 D
Atmosférický diesel nemá dost výkonu a navíc není ani úsporný. Kromě toho nepotěší častějším výskytem poruch.

Nevhodný: 1.8 TD
Turbodiesely je čilejší než atmosférický agregát, ale zázraky nečekejte. Ještě častěji jej trápí vážné závady. Řadí se mezi ně i potíže s opotřebeným turbodmychadlem.

Časté závady
Vibrující volant prozradí špatně vyvážená přední kola, nebo vůle na stabilizátoru. Výjimkou nejsou ani vytlučené čepy přední nápravy. Nezřídka se lze setkat s vozy, které plavou na horizontech či výjezdech ze zatáček. Zde jsou na vině opotřebené silentbloky zadní nápravy.
Běžné jsou úniky motorového a převodového oleje, opotřebované tlumiče pérování nebo brzdové segmenty. Mnoho vozů má potíže s nefunkční či špatně pracující parkovací brzdou nebo nepravidelným účinkem brzd. Obehranou písničkou jsou problémy s opotřebenými klíčky a zámky.
Největším nepřítelem Fordu Escort je ale koroze. Ta napadá především lemy blatníků, prahy, prostor okolo hrdla palivové nádrže, okolo zámku zavazadelníku a výfuk. Můžete se setkat ale i korozí podvozku.
Kabriolety mnohdy postihne porucha elektrického ovládání střechy, která navíc většinou netěsní. Zatéká i do jiných verzí a to především přes těsnění šíbru.

9.7.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist